סוכות, שמח"ת ושמ"ע - להוציא ישן מסוכה | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - להוציא ישן מסוכה | ענייני דיומא

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,525
תודות
5,405
נקודות
375
הגרשז"א בהליכות שלמה התיר להוציא מהסוכה אדם שנרדם.
וקצ"ע לפי מה שנשאל במעשה רב (אות רכא) אם מותר לישן יחיד בסוכה, והשיב שומר מצוה לא ידע דבר רע עכ"ל.
ולכאורה אם נימא דבאמצע שנתו ליכא מצוה א"כ אזי אינו שומר מצוה, אלא מוכח דיש קיום מצוה בזמן השינה.
ובדוחק י"ל דכיון דע"י השינה גורם קיום למצוה בזמן שהוא ער, א"כ גם זה בכלל שומר מצוה אע"פ שאין השינה עצמה וצ"ע.

כמו כן בשד"ח (מערכה ע"ו כלל לד) דן בזה והביא דעת השאילת יעב"ץ (ח"ב סימן צז) דישן אינו מקבל שכר כשמקיים מצוה. ומסיים בזה"ל: ונולד לנו מזה דין חדש דאם אחד ישן בסוכה ובא חבירו והוציאו בתוך שנתו חוץ לסוכה וישן שם בבית, הוה על חבירו דין מבטל את חבירו ממצוה עכ"ל. הרי מפורש דלא כחידוש של הגרשז"א דדעתו של השד"ח דאסור להוציא האדם מהסוכה אף כשהוא ישן.

אולם דעת הערוך השולחן (סימן כח סעיף ו') דישן אינו בר קיומי מצוות כלל. וכתב עוד דהרי בשעת השינה אנחנו כמתים ולכן אנו מברכים המחזיר נשמות לפגרים מתים ואיזה חיוב שייך על האדם אז עכ"ל. ולפ"ז מובן חידוש הגרשז"א דמותר להוציא אדם ישן מהסוכה שאז לא מקיים כלל מצוה.

וראה כאן מה שנחלקו אחרוני זמנינו באדם שנוחר בסוכה ומפריע לציבור...
 
הגרשז"א בהליכות שלמה התיר להוציא מהסוכה אדם שנרדם.
וקצ"ע לפי מה שנשאל במעשה רב (אות רכא) אם מותר לישן יחיד בסוכה, והשיב שומר מצוה לא ידע דבר רע עכ"ל.
ולכאורה אם נימא דבאמצע שנתו ליכא מצוה א"כ אזי אינו שומר מצוה, אלא מוכח דיש קיום מצוה בזמן השינה.
ובדוחק י"ל דכיון דע"י השינה גורם קיום למצוה בזמן שהוא ער, א"כ גם זה בכלל שומר מצוה אע"פ שאין השינה עצמה וצ"ע.

כמו כן בשד"ח (מערכה ע"ו כלל לד) דן בזה והביא דעת השאילת יעב"ץ (ח"ב סימן צז) דישן אינו מקבל שכר כשמקיים מצוה. ומסיים בזה"ל: ונולד לנו מזה דין חדש דאם אחד ישן בסוכה ובא חבירו והוציאו בתוך שנתו חוץ לסוכה וישן שם בבית, הוה על חבירו דין מבטל את חבירו ממצוה עכ"ל. הרי מפורש דלא כחידוש של הגרשז"א דדעתו של השד"ח דאסור להוציא האדם מהסוכה אף כשהוא ישן.

אולם דעת הערוך השולחן (סימן כח סעיף ו') דישן אינו בר קיומי מצוות כלל. וכתב עוד דהרי בשעת השינה אנחנו כמתים ולכן אנו מברכים המחזיר נשמות לפגרים מתים ואיזה חיוב שייך על האדם אז עכ"ל. ולפ"ז מובן חידוש הגרשז"א דמותר להוציא אדם ישן מהסוכה שאז לא מקיים כלל מצוה.

וראה כאן מה שנחלקו אחרוני זמנינו באדם שנוחר בסוכה ומפריע לציבור...
הסתפקתי בהלך לישון בסוכה בערב סוכות והתעורר בלילה האם נאסרה הסוכה (דקיי"ל ריש סימן תרלח סוכה לא מתקדשת למצוותה אלא כשישב בה פעם אחת). ולכאורה אפשר לתלות במח' האחרונים הנ"ל אם בעודו ישן מקיים מצות סוכה או לאו ויל"ע.
 
אולם דעת הערוך השולחן (סימן כח סעיף ו') דישן אינו בר קיומי מצוות כלל. וכתב עוד דהרי בשעת השינה אנחנו כמתים ולכן אנו מברכים המחזיר נשמות לפגרים מתים ואיזה חיוב שייך על האדם אז עכ"ל. ולפ"ז מובן חידוש הגרשז"א דמותר להוציא אדם ישן מהסוכה שאז לא מקיים כלל מצוה.
הרי ישן חייב בנזקין, ואי כמת הוא?
 
הסתפקתי בהלך לישון בסוכה בערב סוכות והתעורר בלילה האם נאסרה הסוכה (דקיי"ל ריש סימן תרלח סוכה לא מתקדשת למצוותה אלא כשישב בה פעם אחת). ולכאורה אפשר לתלות במח' האחרונים הנ"ל אם בעודו ישן מקיים מצות סוכה או לאו ויל"ע.
והרי לא נתכוון למצוה?
 
הערה ידועה. וזכור שלדעתו ודעת האחרונים הנ"ל מחלקים מצד שישן במקום שיכול להזיק. או מטעם אחר.
כבר הביא כן התוס' בשם הירושלמי, אבל.. מה הדין במי שהלך למות במקום שיכול להזיק, והזיק בשעת מיתתו, וחזר בתחיית המתים?
למ"ד מצוות אי"צ כוונה.
א. לכאו' בכה"ג שהלך לישון קודם זמן המצוה, ולא היה בדעתו שיישן בזמן המצוה, דמי לכוונה הפכית
ב. איני מונח כעת, אך יתכן לומר שבכדי שתחול קדושה על הסוכה, לכו"ע בעי כוונה.
 
א. לכאו' בכה"ג שהלך לישון קודם זמן המצוה, ולא היה בדעתו שיישן בזמן המצוה, דמי לכוונה הפכית
ב. איני מונח כעת, אך יתכן לומר שבכדי שתחול קדושה על הסוכה, לכו"ע בעי כוונה.
א. כשליתא כוונה הפכית. כגון שלא שם לבו לכך.
ב. וזה מה שהסתפקתי. בשו"ע ובמ"ב לא מיירי מזה.
 
א. כשליתא כוונה הפכית. כגון שלא שם לבו לכך.
לכאו' עצם השינה קודם החג, ככוונה הפכית היא חשובה, ושמא הוי כמתעסק.
ב. וזה מה שהסתפקתי. בשו"ע ובמ"ב לא מיירי מזה.
במשנה ברורה שם הביא
נ"ל דמיירי שהזמינה מתחלה לשם סוכת החג או שבעת שישב בה היה דעתו לישב בה כל ימי החג הלא"ה לא נתקדשה בפ"א להיות שם סוכת החג עליה וכמו שכתבנו למעלה בסק"ג
ובסק"ג
אבל היושב בסוכת רועים ובורגנין וקייצין הרי היא כסוכה דעלמא שבשביל שנכנס זה ואוכל שם פתו לא נתקדשה

ומסתבר דישן בכהאי גוונא גרע מאותו מיושב בסוכת רועים.​
 
לכאו' עצם השינה קודם החג, ככוונה הפכית היא חשובה, ושמא הוי כמתעסק.
לענ"ד אינו מוכרח.
במשנה ברורה שם הביא
נ"ל דמיירי שהזמינה מתחלה לשם סוכת החג או שבעת שישב בה היה דעתו לישב בה כל ימי החג הלא"ה לא נתקדשה בפ"א להיות שם סוכת החג עליה וכמו שכתבנו למעלה בסק"ג
ובסק"ג
אבל היושב בסוכת רועים ובורגנין וקייצין הרי היא כסוכה דעלמא שבשביל שנכנס זה ואוכל שם פתו לא נתקדשה

ומסתבר דישן בכהאי גוונא גרע מאותו מיושב בסוכת רועים.​
ראיתי מכבר את המ"ב ומדבריו אין הכרח. דמיירי לגבי סוכה העשויה לצל ולא לשם סוכה ופליג על המג"א שלא ציטטה.
 
ראיתי מכבר את המ"ב ומדבריו אין הכרח. דמיירי לגבי סוכה העשויה לצל ולא לשם סוכה ופליג על המג"א שלא ציטטה.
הצריך או שתהא הזמנה לשם כך, או שיהא בדעתו בשעת ישיבתו.
ולכאו' אין ההזמנה מועלת, אלא משום שישיבתו לאחר כן, נגררת אחר הישיבה
ולא עיינתי כעת, ויתכן שטועה אני בדבר משנה, וא"כ יורני נא, ושכמ"ה.
 
הצריך או שתהא הזמנה לשם כך, או שיהא בדעתו בשעת ישיבתו.
ולכאו' אין ההזמנה מועלת, אלא משום שישיבתו לאחר כן, נגררת אחר הישיבה
ולא עיינתי כעת, ויתכן שטועה אני בדבר משנה, וא"כ יורני נא, ושכמ"ה.
שוב שם מיירי שיש חסרון בסוכה עצמה. דנעשתה לשם צל ולא לשם סוכה ולכן הצריך. אבל בגוונא שעשה לשם סוכה. ממילא אפשר דאי"צ כוונה.
 
לפי הגרשז"א והאחרונים שישן פטור מהמצוות דאינו בר קיומי מצוות כלל, הסתפקתי למ"ד בגמ' סוכה כו. דשינת עראי שרי, האם צריך להקיצו באופן שלא התעורר (מצד פטור מצטער י"ל דליתא, שלא הלך לישון אלא עד שעה זו) דלכאורה לא מבטל עשה בכך, דלא גרע ממתעסק ויל"ע. וספק זה גם במקום שישן מערב יום טוב בביתו שאין צריך להקיצו ביום טוב.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

איך אנשים לומדים ש"ס משניות בחודש?
(18 פרקים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון