שמירת הלשון - לכתוב נגד ניק אחר, יש בזה משום לשוה"ר? | הלכה ומנהג| דף 2 שמירת הלשון - לכתוב נגד ניק אחר, יש בזה משום לשוה"ר? | הלכה ומנהג| דף 2
מתפלא ממש על האשכול, מה ההו"א שיש בזה איסור.
לא כתוב עד כאן שום הסבר למה יהיה לשון הרע.
אין אף אחד שניזוק מזה, אין כאן אדם כלל.
לא מבין כלל!
יש סברא אחת לאיסור?
למה שלא יהיה אסור?
זה גורם לו צער שלא ינהגו בכבודו כראוי.
ומה בכך שאין האדם החי לפנינו.
מלבד מה שבהרבה מקרים יש שיודעים במי המדובר.
 
וזה כולא עלמא מודו - אשר מי ששומר פיו תמיד שלא לדבר סרה באחר = לא יהיה מסוגל גם כאן לחרף אדם, ולצערו.
כמובן.
השאלה היא אם יש בזה גם איסור.

ובח"ח כתוב להדיא שאחד המצער את חבירו עובר בזה איסור,
וה"ה באתרא הדין, ובפרט ברבים.
 
כמובן.
השאלה היא אם יש בזה גם איסור.

ובח"ח כתוב להדיא שאחד המצער את חבירו עובר בזה איסור,
וה"ה באתרא הדין, ובפרט ברבים.
עיי' ח"ח ד, ד. שם כתב דאסור להודיע לחברו שחטא (אלא בצורת הרחקה מן החטא באופן פרטי) משום שזה מצער אותו.
ולכאורה גם יש בנידון האמור משום אונאת דברים
 
לכתוב נגד ניק אחר, יש בזה משום לשוה"ר?
הצד שלא, משום שלא יודעים מי זה.
הבה נערוך מבחן קצר. לשם הניסוי נקרא לו מבחן - 'אבא שלי'.
לו ידעת, ידעתי, ידענו כולנו, שהניק המדובר תרתי משמע.. הוא אבא שלנו, האם היינו שולפים את לשוננו מתערה או שמא מצפינים אותה בין חגווי החך?
 
אם אני אומר לשה"ר על זונדל מאנטוורפן
לכ"א מחברי הפורום שאינו מכיר לא את זונדל ולא את אנטוורפן
האם זה יחשב ללשה"ר
אם באמת יש באנטוורפן יהודי בשם זונדל לבית משפחת מילושביץ למה לא תעבור באיסור לה"ר?!! מה זה משנה אם מכירים או לא?
 
הבה נערוך מבחן קצר. לשם הניסוי נקרא לו מבחן - 'אבא שלי'.
לו ידעת, ידעתי, ידענו כולנו, שהניק המדובר תרתי משמע.. הוא אבא שלנו, האם היינו שולפים את לשוננו מתערה או שמא מצפינים אותה בין חגווי החך?
אני גם חושב שאסור לדבר לה"ר על ניק אבל המבחן שעשית זו דמגוגיה!
כי על אבא שלי לא הייתי מדבר גם אם זה לא היה לה"ר מעל לכל ספק!!
 
אני גם חושב שאסור לדבר לה"ר על ניק אבל המבחן שעשית זו דמגוגיה!
כי על אבא שלי לא הייתי מדבר גם אם זה לא היה לה"ר מעל לכל ספק!!
הסבא מנובהרדוק היה נוהג להמחיש את שיטתו בביטול העולם ושפלותו בדוגמה הבאה:
אדם פוסע בשבת ברחוב, ולפתע מבחין במטבע המונח על הרצפה. מיד הוא מתחיל להפעיל את מוחו הקודח ולמצוא טצדקי מדוע מותר לו לטלטל אותה.
אך ברגע שהוא מגלה שטעה בזיהוי - ואין זו מטבע אלא חתיכת מתכת חסרת ערך - כל הצדדים, הספיקות וההיתרים נעלמים באחת, כאילו לא היו.
וכך הסביר ר' יוזל את שיטתו כמו גם כיצד אדם אמור לנטרל את 'הנגיעות' שלו. פשוט לחדור לשורש העניין, לנער אותו למוסס אותו ושוב האדם נהפך להיות בריה חדשה. וקצרתי.

וכמוהו גם אני הקטן ביקשתי לערוך מעין מבחן "דמגוגי"... - שימחיש עד כמה שלל התירוצים שאנו מוכרים לעצמנו, למשל: "מדוע מותר לכתוב נגד ניק אחר", מתפוגגים כשהם נפגשים עם האמת הפשוטה. שזה כואב, וזה מכאיב, ולאבא שלי אני לא יכאיב! נקודה.
וכמו שאין הצדקה לדבר בגנותו של 'אבא שלי', גם אין די בצידוק כזה או אחר כדי להתיר פגיעה ביהודי, גם אם הוא בסך הכול "ניק" בפורום.
כי מאחורי כל ניק מסתתר אדם עם לב ונפש, שראוי וחובה להימנע מלפגוע בו ולגרום לו כאב לב...
מקווה שהובנתי.
 
אם אני אומר לשה"ר על זונדל מאנטוורפן
לכ"א מחברי הפורום שאינו מכיר לא את זונדל ולא את אנטוורפן
האם זה יחשב ללשה"ר
ואם אנימכיר אותו דרך מכתבים, אבל לא ראיתי את תווי פניו מעולם? היעלה על דעתך שאין בזה לשה"ר.

כאן ג"כ מתפקדים כבני אדם עם זהויות בדויות. ובפשטות יש לומר בקל שיש איסור לשה"ר [כמובן, גם אני ניסיתי לטעון לעצמי שאין כאן גדר אדם כלל, אך יש לשים לב שזה חידוש]
 
"ארור מכה רעהו בסתר"
וברש"י מַכֵּה רֵעֵהוּ בַּסָּתֶר – עַל לָשׁוֹן הָרָע הוּא אוֹמֵר
ואפילו על הצד שאין זה לשון הרע בכל אופן יש פה אי זהירות בכבוד הבריות
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון