בבא בתרא - למה בעינן מחיצה כשהחצר גבוה מהגג | ים התלמוד בבא בתרא - למה בעינן מחיצה כשהחצר גבוה מהגג | ים התלמוד

ללמוד וללמד

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
84
תודות
183
נקודות
70
תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף ו עמוד ב

אמר ר"נ אמר שמואל: גג הסמוך לחצר חבירו - עושה לו מעקה גבוה ד' אמות, אבל בין גג לגג לא; ור"נ דידיה אמר: אינו זקוק לד"א, אבל זקוק למחיצת עשרה. למאי? אי להיזק ראיה, ארבע אמות בעינן! אי לנתפס עליו כגנב, במסיפס בעלמא סגיא! אי לגדיים וטלאים, בכדי שלא יזדקר בבת ראש סגי! לעולם לנתפס עליו כגנב, במסיפס מצי משתמיט ליה, [אמר: ממצורי קממצירנא,] במחיצת עשרה לא מצי משתמיט ליה.

מבואר בגמ' שטעם מחיצת י' משום נתפס כגנב ומועיל בחצר הסמוכה לגג, ולכאוה פשוט דאם החצר גבוהה מהגג לא צריך שום מחיצה אבל הגמ' כותבת דבעינן מחיצה גם כשהחצר גבוהה וז"ל הגמ' בהמשך

"מיתיבי: אם היה חצרו למעלה מגגו של חבירו - אין נזקקין לו; מאי לאו אין נזקקין לו כלל! לא, אין נזקקין לד' אמות, אבל נזקקין למחיצת עשרה".
 
"מיתיבי: אם היה חצרו למעלה מגגו של חבירו - אין נזקקין לו; מאי לאו אין נזקקין לו כלל! לא, אין נזקקין לד' אמות, אבל נזקקין למחיצת עשרה".
הכוונה לכאו' באין הגג גבוה עדיין י' טפחים (דאל"כ כבר אי"צ מחיצה) וממילא עדיין אין נתפס עליו כגנב
 
נערך לאחרונה:
דבריך נכונים אם באמת היו הרבה גגות שאינם גבוהים אלא פחות מי' טפחים ואז היה שייך לומר שהגמ' דיברה רק על המקרה הזה. אבל מכיון שרוב הגגות גבוהים יותר מי' טפחים קשה לומר שהגמ' דיברה במקרה הנ"ל דא"כ היה לה לומר שזה המקרה.
 
רא"ש סי' יז

ואם הגג נמוך מן החצר עשרה טפחים אין בעל החצר מסייע לבעל הגג בבנין כלום אבל אם אין הגג נמוך מן החצר עשרה אחר שיבנה בעל הגג עד כנגד קרקעיתה של החצר אז נותן בעל החצר לבעל הגג כמו שהיה צריך לעשות מחיצה י' שלא יהא נתפס כנגב כגון אם היה הגג נמוך מן החצר ו' טפחים נמצא שעל שניהם מוטל להוסיף על אותו הבנין ד' טפחים שלא יהו נתפסין זה על זה כגנב הלכך נותן בעל החצר הוצאת שני טפחים לבעל הגג. תניא כוותיה דרב חסדא שני חצירות זו למעלה מזו לא יאמר העליון הריני בונה מכנגדי ועולה. אלא מסייע מלמטה ובונה ואם היתה חצירו למעלה מגגו של חבירו אין זקוק לו:​
 

הודעות מומלצות

מי הפיל את המן על המיטה? (3 שיטות)...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון