שבועות - למה לא נצטווינו על מצוות לימוד התורה בכלל 'עשרת הדיברות'? | ענייני דיומא שבועות - למה לא נצטווינו על מצוות לימוד התורה בכלל 'עשרת הדיברות'? | ענייני דיומא

החושב

משתמש רשום
gemgem
פרסם מאמר
הודעות
25
תודות
69
נקודות
53
שאלה שמציקה לי כבר הרבה זמן.

הרי, במעמד קבלת התורה, נצטווינו על עיקרי החיובים, שבהם מחייב אותנו ה'. ומצוות לימוד התורה, הרי היא מהעיקרים שבהם. לא?


כי בפשטות נראה, שקבלת התורה הרי היא כמו חתימת חוזה - להבדיל אלף אלפי הבדלות, בין מעביד לעבד. בהם מבהיר את המעביד לעבד את 'עיקרי' עבודתו בהם הוא צריך להתמקד.

או שאולי טעיתי - אשמח לשמוע, או יותר נכון לקרוא, את דעת חו"ר הפורום הנכבד הלזה.
 
שאלה שמציקה לי כבר הרבה זמן.

הרי, במעמד קבלת התורה, נצטווינו על עיקרי החיובים, שבהם מחייב אותנו ה'. ומצוות לימוד התורה, הרי היא מהעיקרים שבהם. לא?


כי בפשטות נראה, שקבלת התורה הרי היא כמו חתימת חוזה - להבדיל אלף אלפי הבדלות, בין מעביד לעבד. בהם מבהיר את המעביד לעבד את 'עיקרי' עבודתו בהם הוא צריך להתמקד.

או שאולי טעיתי - אשמח לשמוע, או יותר נכון לקרוא, את דעת חו"ר הפורום הנכבד הלזה.
מקופיא, אי אפשר לצוות ללמוד את החוקים קודם שחתמנו על החוזה.
היינו, שכל עוד שעדיין אין אנו עבדיו - אינו יכול לצוות עלינו ללמוד חוקיו.
ואחר ש'חתמנו' על החוזה והצטרפנו לליגיון קדשו, רק אז אפשר לצוות ללמוד את החוקים.
 
מקופיא, אי אפשר לצוות ללמוד את החוקים קודם שחתמנו על החוזה.
היינו, שכל עוד שעדיין אין אנו עבדיו - אינו יכול לצוות עלינו ללמוד חוקיו.
ואחר ש'חתמנו' על החוזה והצטרפנו לליגיון קדשו, רק אז אפשר לצוות ללמוד את החוקים.
לא הבנתי.

וכי אם אינך עבד, אתה יכול לצוות עלי בכלל, על לעבוד אותך?

אם אם כבר אתה מצווה עלי, תצווה עלי, ואמור לי כך: כחלק ממה שאני מצווה אותך לקראת היותך עבדי, עליך גם לקבל על עצמך, ללמוד ולשנן את כל מה שאני מצווה אותך.


ואין לאומר, שבשביל זה היה מספיק המעמד של 'כפה עליהם ההר כגיגית'.

כי אם כן, יקשה לי עוד יותר, למה אין זה כתוב מפורש, רק במדרש?
 
לא הבנתי.

וכי אם אינך עבד, אתה יכול לצוות עלי בכלל, על לעבוד אותך?

אם אם כבר אתה מצווה עלי, תצווה עלי, ואמור לי כך: כחלק ממה שאני מצווה אותך לקראת היותך עבדי, עליך גם לקבל על עצמך, ללמוד ולשנן את כל מה שאני מצווה אותך.
אין תכלית בללמוד את החוקים אם עדיין לא הצטרפת לעבדי.
ולכן קודם צריך לחתום על החוזה, ורק אז אפשר לצוות ללמוד ולשנן את החוקים.
כך היא הרגשת ליבי.
 
ולמה לזכור ולשמור את יום השבת, כן אפשר לצוות?
כי לזה יש תכלית בפני עצמה.
מה שאין ללמוד החוקים אין תכלית אם לא הולכים לקיימם, כמאמר חז"ל 'גדול תלמוד שמביא לידי מעשה'.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון