מה המקור? - לנשק הציציות בקר"ש? | אוצרות התורה - מקורות מה המקור? - לנשק הציציות בקר"ש? | אוצרות התורה - מקורות
  • מדור זה נועד לסייע לחו"ר הפורום באיתור מקורות תורנים ומראי מקומות רלוונטיים. שימו לב: המדור לא מיועד לדיונים בנושא המקורות עצמם. דיונים אלה מתאימים למדורים אחרים.

מה המקור לנשק הציציות בקר"ש?
עצם מנהג הנישוק מובא בשו"ע או"ח סי' כ"ד סעי' ד': "הגה: גם נוהגים קצת לנשק בשעה שרואה בם"
והפירוט מתי מובא בקיצשו״ע סי' י"ז סעי' ז': "וכשאומר "וראיתם אותו", נותנם על העיניים, ומסתכל בהם ונושקן. ונוהגין שבכל פעם שאומר תיבת "ציצית", נושקן".
 
מה המקור לנשק הציציות בקר"ש?
מדרש תהלים (שוחר טוב) מזמור לה:
בחזה שימת ציצית כנגד הלב כל זמן שאני קורא את שמע, שנאמר והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך (דברים ו ו), מאחריי ומלפניי השלכתי הטלית, שתי כנפות לאחור, ושתי כנפות לפנים, יד ימין אני כותב ומראה בה טעמי תורה, יד שמאל אני קושר בה תפילין של יד, ובה אני אוחז ציציותי בזמן קריאת שמע,

תשובות רב נטרונאי גאון - ברודי אורח חיים סימן ו
והכי אמר רב נטרונאי גאון: וששאלתם כשיקרא אדם קריאת שמע צריך לאחוז ארבע ציציותיו או לא.
דבר זה לא דרך חכמים ותלמידים הוא, זה דרך יתירות הוא. וכי מאחר שהתבונן בציציותיו בשעת עטיפתן וברך עליהם, לאחר מכאן למה אוחזן בידו. אלא מעתה כשמגיע וקשרתם צריך נמי לאחוז בתפליו. ואם תאמר יאחוז, כשמגיע וכתבתם צריך לבא לביתו ולהניח ידו על מקום מזוזה. הלכך העושה כן צריך ללמדו ולהסבירו (אותו) שלא יעשה.


שו"ע או"ח סי' כד ס"ק ד:
הגה: גם נוהגים קצת, לנשק הציצית בשעה שרואה בם, והכל הוא חיבוב מצווה.
 
מדרש תהלים (שוחר טוב) מזמור לה:
בחזה שימת ציצית כנגד הלב כל זמן שאני קורא את שמע, שנאמר והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך (דברים ו ו), מאחריי ומלפניי השלכתי הטלית, שתי כנפות לאחור, ושתי כנפות לפנים, יד ימין אני כותב ומראה בה טעמי תורה, יד שמאל אני קושר בה תפילין של יד, ובה אני אוחז ציציותי בזמן קריאת שמע,

תשובות רב נטרונאי גאון - ברודי אורח חיים סימן ו
והכי אמר רב נטרונאי גאון: וששאלתם כשיקרא אדם קריאת שמע צריך לאחוז ארבע ציציותיו או לא.
דבר זה לא דרך חכמים ותלמידים הוא, זה דרך יתירות הוא. וכי מאחר שהתבונן בציציותיו בשעת עטיפתן וברך עליהם, לאחר מכאן למה אוחזן בידו. אלא מעתה כשמגיע וקשרתם צריך נמי לאחוז בתפליו. ואם תאמר יאחוז, כשמגיע וכתבתם צריך לבא לביתו ולהניח ידו על מקום מזוזה. הלכך העושה כן צריך ללמדו ולהסבירו (אותו) שלא יעשה.
אין כאן מקור לנשיקה, וכמדו' שהגר"א לא היה מנשק ציציותיו.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

סדר הפסוקים לכאורה תמוה ביותר. ממש באמצע שטף...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה