לעשות תנאי עם הקב"ה - ראוי? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית לעשות תנאי עם הקב"ה - ראוי? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,536
תודות
3,192
נקודות
385
מצוי שאדם נודר שאם יהיה כך וכך ייתן צדקה, כגון אם ימצא אבידתו.
ונתעוררתי לחשוב, האם ראוי לעשות כן?
האם זה מתאים לעשות תנאי שאם הקב"ה ימלא רצונך תתן לו משהו, ואם לא אז לא תתן?
ובכלל, אם הכוונה היא שבזכות המצווה יתמלא רצונך, אם כן מדוע צריך להתנות - שיעשה המצווה מיד ובזכותה יוושע.
אשמח לשמוע את דעת הרבנים.
 
{כ} וַיִּדַּ֥ר יַֽעֲקֹ֖ב נֶ֣דֶר לֵאמֹ֑ר אִם-יִֽהְיֶ֨ה אֱלֹהִ֜ים עִמָּדִ֗י וּשְׁמָרַ֨נִי֙ בַּדֶּ֤רֶךְ הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר אָֽנֹכִ֣י הוֹלֵ֔ךְ וְנָֽתַן-לִ֥י לֶ֛חֶם לֶֽאֱכֹ֖ל וּבֶ֥גֶד לִלְבֹּֽשׁ: {כא} וְשַׁבְתִּ֥י בְשָׁל֖וֹם אֶל-בֵּ֣ית אָבִ֑י וְהָיָ֧ה יְהֹוָ֛ה לִ֖י לֵֽאלֹהִֽים: {כב} וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר-שַׂ֨מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִֽהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּֽתֶּן-לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ:
 
{כ} וַיִּדַּ֥ר יַֽעֲקֹ֖ב נֶ֣דֶר לֵאמֹ֑ר אִם-יִֽהְיֶ֨ה אֱלֹהִ֜ים עִמָּדִ֗י וּשְׁמָרַ֨נִי֙ בַּדֶּ֤רֶךְ הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר אָֽנֹכִ֣י הוֹלֵ֔ךְ וְנָֽתַן-לִ֥י לֶ֛חֶם לֶֽאֱכֹ֖ל וּבֶ֥גֶד לִלְבֹּֽשׁ: {כא} וְשַׁבְתִּ֥י בְשָׁל֖וֹם אֶל-בֵּ֣ית אָבִ֑י וְהָיָ֧ה יְהֹוָ֛ה לִ֖י לֵֽאלֹהִֽים: {כב} וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר-שַׂ֨מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִֽהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּֽתֶּן-לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ:
ראיה נפלאה, אך לא הסברת מדוע אכן אין בעיה לעשות כן.
 
והתניא האומר סלע זה לצדקה בשביל שיחיו בני ובשביל שאזכה לעולם הבא הרי זה צדיק גמור לא קשיא כאן בישראל כאן בעובד כוכבים
לענ"ד זהו תנאי גמור,
אבל ישראל למרות שמתכוון לתנאי, בסוף יתן גם אם לא יחיה בנו,
משא"כ בעכו"ם.
 
לענ"ד זהו תנאי גמור,
אבל ישראל למרות שמתכוון לתנאי, בסוף יתן גם אם לא יחיה בנו,
משא"כ בעכו"ם.
זה מה שהתכוונתי - שיתן גם עם ימות בנו.
אני שאלתי אם מתאים לעשות תנאי - שאם לא יחיה בנו לא יתן.
 
לכאו' לא.
וכי חבר הוא הבורא?
ועל זה הביאו:
{כ} וַיִּדַּ֥ר יַֽעֲקֹ֖ב נֶ֣דֶר לֵאמֹ֑ר אִם-יִֽהְיֶ֨ה אֱלֹהִ֜ים עִמָּדִ֗י וּשְׁמָרַ֨נִי֙ בַּדֶּ֤רֶךְ הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר אָֽנֹכִ֣י הוֹלֵ֔ךְ וְנָֽתַן-לִ֥י לֶ֛חֶם לֶֽאֱכֹ֖ל וּבֶ֥גֶד לִלְבֹּֽשׁ: {כא} וְשַׁבְתִּ֥י בְשָׁל֖וֹם אֶל-בֵּ֣ית אָבִ֑י וְהָיָ֧ה יְהֹוָ֛ה לִ֖י לֵֽאלֹהִֽים: {כב} וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר-שַׂ֨מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִֽהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּֽתֶּן-לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ:
מה תענה על כך?
 
גם מלשון האדם בגמ' נשמע שהוא מתכוון לתנאי,
אבל ידעו חז"ל כי דעת הישראל היא תמיד תהיה,
לתת את הצדקה, אף אם לא יענה משמים.
אצל יעקב לא יתכן לומר כן, כי אם התנאי לא היה מתקיים ולא היה חוזר לבית אבותיו לא היה יכול להקים את המציבה.
 

הודעות מומלצות

איך ייתכן אדם קרא מגילה בי"ד ובט"ו ולא יצא ידי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון