הלכות ברכות - לקראת עצרת המיליון הברכה הנדירה "חכם הרזים" | הלכה ומנהג| דף 2 הלכות ברכות - לקראת עצרת המיליון הברכה הנדירה "חכם הרזים" | הלכה ומנהג| דף 2
הרב שבתי לוי רבה של שכונת רמת אהרן וראש בד"ץ "הליכות משה", להיבט הלכתי מיוחד הקשור לעצרת זו.
הרב מתבסס על דברי הרא"ה במסכת ברכות נ"ח, המסביר כי מספר זה מסמל שלמות רוחנית וריבוי דעות: "בשישים ריבו ניתנה התורה, למה בשישים ריבו? כי בשישים ריבו דהיינו 600,000 איש זה בעצם כל המחשבות וכל הדעות כלולות בפנים לא יכול להיות דעות יותר מאשר 600,000 איש, והתורה ניתנה ב600 אלף איש, כי אז אפשר להבין את התורה, כי כל המוחות וכל הסברות וכל המחשבות כולם שמעו את התורה הזאת ואז אפשר לפרש את התורה לפי 600 אלף איש, 600 פנים, כל אחד לפי המחשבה שלו ככה אפשר לפרש את התורה עצמה"

"כיוון שבעצרת צפויים להשתתף למעלה משישים ריבוא – 600,000 יהודים – ניתן לברך: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם חכם הרזים'".

הרב התייחס לעצרת ההמונים שתיערך מחר ואמר: "העצרת נערכת מחר ביום חמישי לכבוד לומדי התורה – כדי למחות על ביזוי התורה, שולחים יהודים לכלא רק משום שלמדו תורה – זהו עוון? זו חוצפה חסרת תקדים בתולדות עם ישראל."

עוד הוסיף כי "לא היה בהיסטוריה של עם ישראל – שיהודים מעם ישראל לוקחים אדם בעוון לימוד התורה, אומות העולם עשו את זה, רבי עקיבא גם נתפס על זה, אבל אנחנו מדברים פה על יהודי! וצריך למחות על זה"

לסיום ציין כי בשל ההערכות לפיהן למעלה מ-600 אלף איש צפויים להשתתף בעצרת, תיאמר ברכת "חכם הרזים": "כאשר מתקבצים שישים ריבוא מישראל – גם אם לא רואים את כולם יחד – מברכים את הברכה המיוחדת הזו, המדגישה את ייחודו של כל יחיד בתוך הציבור כולו".

מדובר בברכה נדירה, הנאמרת במעמדים יוצאי דופן של התכנסות יהודים בהיקף עצום. "לא צריך לראות את כולם יחד, אלא אם ידוע שיש 600 אלף יהודים במקום – מברכים", הדגיש.
 
מי חכם ויבין

דבר מוזר שכזה

נקהלים ועומדים על נפשם

ובראש מעייניהם סוגיית 'חכם הרזים'

היש 'זעקת התורה' גדולה מזו?


(כהערת אגב ביאור חכם הרזים הינו שאין אחד שדעתו דומה לשל חבירו והקב"ה יודע דעת כולם. הדיון על ברכת חכם הרזים הוא בבואה של מימרא זו)
 
הציבור החרדי כולל נשים גברים וילדים רכים מונה לא יותר ממליון מאתים.
תקזזו נשים ותינוקות נשאר במקרה הטוב 500 אלף.
תקזזו אנשים שלא מגיעים, בגלל המרחק או אונס או אידיאולוגיה. במקרה הטוב יגיעו 300 עד 400 אלף. לא יותר!
בכל העצרות הגדולות והלוויות של גדו"י לא הגיעו מעולם באמת למספר 6000 אלף (למעט בהלוויה של הרב עובדיה יש ויכוח אמיתי אם היו. וגם אז אם נקבל שכך היה, בגלל שהגיעו נשים ומסורתיים, מה שלא שייך בעצרת....).
מליון שלוש מאות קרוב למליון ארבע מאות זה המספר של הציבור החרדי היום
אבל בכל מקרה אתה צודק ואני תמה כיצד אפשר לברך את הברכה שהסיכוי שיהיו שם 60 ריבוא הוא לא גדול
הרי אם המשטרה תגיד שיש רק 300 אלף, אנשים יגידו שהמשטרה עושה בכוונה כדי להמעיט מהעוצמה
אבל אם זה באמת נכון? אז יברכו ברכה לבטלה?
 
הגאון רבי משה בראנדסדורפר מפרסם פסק הלכה לשאלת רבים באשר לברכת חכם הרזים.
הרב מציין כי נפסק בעצרת המיליון לפני 11 שנה "אין לברך ברכת חכם הרזים בהפגנת המליון".
בשו"ת היכל הוראה חלק ג' סימן י"ט דן הגר"מ על הסיבה שאין לברך ברכת חכם הרזים והסיבה היא כיוון שיש ג' תנאים שאז צריך לברך

א. שיראו את כולם בבת אחת.

ב. צריך שיהיה וודאי שישים ריבוא ולא רק בהשערה.

ג. צריך שיהיה גדולים ולא נשים וקטנים.

ואף שלכאורה יהיה ב' התנאים אך התנאי השלישי של ראית כולם בבת אחת זה לא שייך במציאות.

עוד מציין הרב כי אפילו אם רואה ממקום גבוה כגון מסוק וכו' כתב ב'בן איש חי' שצריך שיראו את כל הראשים של האנשים ולא רק גוש של ריכוז אנשים.
 
כמה גופי הלכות למדים מהסרטון הזה
גם כשאין אומדנא ברורה וגם כשלא רואה את כל השישים ריבוא
אין שום סיכוי שהיו שם ס"ר.
בעוונותינו רבים ובראשם האי צדיק וקדוש הוכשלו בברכה לבטלה, והוא רחום יכפר עוון, ונסלח לכל עדת בני ישראל כי לכל העם בשגגה (וכבר ידועים דברי הנתה"מ רל"ד דעל דרבנן בשוגג א"צ כפרה).
 
אין שום סיכוי שהיו שם ס"ר.
אני מבין שספרת אחד אחד, אשמח למספר המדוייק שהיה שם
בעוונותינו רבים ובראשם האי צדיק וקדוש הוכשלו בברכה לבטלה, והוא רחום יכפר עוון, ונסלח לכל עדת בני ישראל כי לכל העם בשגגה (וכבר ידועים דברי הנתה"מ רל"ד דעל דרבנן בשוגג א"צ כפרה).
ואולי האי צדיק וקדוש סובר שהמספר שישים ריבוא הוא לשון הכללה לכמות יהודים גדולה מאוד מאוד מאוד?
 
א. שיראו את כולם בבת אחת.

ב. צריך שיהיה וודאי שישים ריבוא ולא רק בהשערה.

ג. צריך שיהיה גדולים ולא נשים וקטנים.
דברים מחודשים, במיוחד שמרנא שר התורה הגרח"ק ועוד פוסקים נקטו להדיא שלא כדבריו בכל ג' התנאים,
ובפרט דאי נימא כדבריו בטלת ברכה זו, שהרי זה דבר שאינו אפשר.
 
מרן הגאון ר"ח קניבסקי זצ"ל אחז עפ"י החזו"א זצ"ל, להקל באומדנא בברכות, כפי שערי תשובה סימן קנח:
ויברך ענט"י. וכתב הריטב"א בחולין דף ק"ו אם בירך ענט"י ונמלך שלא לאכול - לא הוי ברכה לבטלה ע"ש והביאו בק"א למח"ב:
שהברכה נקבעת לפי מחשבת דעת של המברך.
 
אין כמעט אפשרות שהיה יותר מ450,000
א"כ מי שבכל זאת בירך - ככל הנראה נכשל בברכה לבטלה
גורם בכיר באיחוד הצלה אמר: קרוב למיליון בודאות (כלשונו).
והדברים פשוטים ומסתברים,
מהכניסה לעיר עבור דרך גשר המיתרים, יפו, שרי ישראל, ירמיהו עד גור [ואפי' אחרי],
המפר לא יכול להיות פחות מזה.
 
מרן הגאון ר"ח קניבסקי זצ"ל אחז עפ"י החזו"א זצ"ל, להקל באומדנא בברכות, כפי שערי תשובה סימן קנח:

שהברכה נקבעת לפי מחשבת דעת של המברך.
קשה להאמין לזה
בריטב''א לא כתוב שהברכה 'נקבעת לפי מחשבת דעת המברך? [מה בכלל הכונה בזה?]
אלא שאם היתה דעתו לאכול הרי היה מחוייב בנט''י באותו זמן וגם ידיו באמת נטהרות עי''ז
[או' בשד''ח הביא כמה אחרונים שרצו לדמות זה גם לברכה על הדבר ממש, אך אף לדבריהם, הקשים להבנה, אי''ז ענין לכאן].

נ.ב. לאחרונה ראיתי בשם הגרד''ל שליט''א שדן דלפי דברי הריטב''א אם נטל ידיו ועדיין לא בירך ונמלך שאי''ר לאכול דמחוייב לברך.
 
גורם בכיר באיחוד הצלה אמר: קרוב למיליון בודאות (כלשונו).
גרום בכיר באיחוד הצלה לא בהכרח מהווה ראיה
חישוב פשוט מראה שקשה מאוד שיהיו יותר מ450,000
אל תשכח כמה קשיי תחבורה היו, וכמה קהילות שלא השתתפו, ועוד כל מיני ענינים
לפי הערכות המשטרה היו כ400,000
מהכניסה לעיר עבור דרך גשר המיתרים, יפו, שרי ישראל, ירמיהו עד גור [ואפי' אחרי],
המפר לא יכול להיות פחות מזה.
היה די מרווח, לא היה ממש צפוף. התמונות יכולות להטעות.
 
גרום בכיר באיחוד הצלה לא בהכרח מהווה ראיה
חישוב פשוט מראה שקשה מאוד שיהיו יותר מ450,000
אל תשכח כמה קשיי תחבורה היו, וכמה קהילות שלא השתתפו, ועוד כל מיני ענינים
לפי הערכות המשטרה היו כ400,000

היה די מרווח, לא היה ממש צפוף. התמונות יכולות להטעות.
אני ברכתי בלי שם ומלכות,
אך לאחר שנחשפתי לתמונות קמעא,
לענ"ד היה ניתן לברך עם שם ומלכות.
 
לכאו' נראה לומר דהברכה נתקנה על אומדנא שיש שישים רבוא מישראל, דאמנם היום אפשר לברר בקרוב לודאי את מספר הנוכחים ע"י אמצעים אלקטרונים מתקדמים, מ"מ בזמנם לכאו' לא היה אפשר.
ועוד נראה דהברכה נתקנה באופן שרואה את חלק מההתכנסות של השישים רבוא דא"א לעינים בפשיטות לראות שישים רבוא יחד, אמנם אולי איכא למימר דהיום לא שייך לראות שישים רבוא מישראל מחמת המנורוצ שיש היום שהוא מקלקל העיניים אבל בזמנם ודאי שהיה אפשר לראות דהא מצינו אצל בלעם דכתיב ביה וירא את ישראל שוכן לשבטיו ומשמע לכאו' דראה את כל עם ישראל שהיו לפחות שישים רבוא, והראיה שראה את כולם הוא מזה שלאחמ"כ אמר בלק לבלעם שיבוא עמו למקום אחר אולי תראה את מקצת העם ואת כולו לא תראהו דמשמע שלפני כן ראה את כולם, ואלי איכא למידחי לכל דברים אלו דהרי כמדומני כ' שעמדו ממקום גבוה ואולי אפש"ל דממקום גבוה מאוד שייךלראות את שישים רבוא גם בזמננו, והעיקר הוא דספק ברכות להקל ולא לברך ח"ו מספק אף פעם

ואלי אפשר להוסיף דכדאי לברך בלי שם ומלכות או בערעור או ע"י ויברך דוד וכדו'
 
אני ברכתי בלי שם ומלכות,
אך לאחר שנחשפתי לתמונות קמעא,
לענ"ד היה ניתן לברך עם שם ומלכות.
התמונות מטעות, הצבור היה די מפוזר ולא ממש צפוף
לכאו' נראה לומר דהברכה נתקנה על אומדנא שיש שישים רבוא מישראל, דאמנם היום אפשר לברר בקרוב לודאי את מספר הנוכחים ע"י אמצעים אלקטרונים מתקדמים, מ"מ
זה הענין, אם יש אומדנא או לא, וכאן אפי' אומדנא לא היה (ע''פ ההגיון והנתונים הרשמיים)
כדי שיהיה אומדנא שיש בודאי 600,000, צריך להיות השערות של 900,000 בערך
 
יעוין לעיל באשר הבאתי ממרנא מדרבנא דאומתיה שר התורה זיע"א
מרן הגאון ר"ח קניבסקי זצ"ל אחז עפ"י החזו"א זצ"ל, להקל באומדנא בברכות, כפי שערי תשובה סימן קנח:

שהברכה נקבעת לפי מחשבת דעת של המברך.
 
קשה להאמין לזה
בריטב''א לא כתוב שהברכה 'נקבעת לפי מחשבת דעת המברך? [מה בכלל הכונה בזה?]
אלא שאם היתה דעתו לאכול הרי היה מחוייב בנט''י באותו זמן וגם ידיו באמת נטהרות עי''ז
[או' בשד''ח הביא כמה אחרונים שרצו לדמות זה גם לברכה על הדבר ממש, אך אף לדבריהם, הקשים להבנה, אי''ז ענין לכאן].

נ.ב. לאחרונה ראיתי בשם הגרד''ל שליט''א שדן דלפי דברי הריטב''א אם נטל ידיו ועדיין לא בירך ונמלך שאי''ר לאכול דמחוייב לברך.
זה עתה המציא לי חכם א' מקורות לאמור,
ותשוח"ח לו על כך:
169616_922.png 192321_43.png 688504_78.png
 
התמונות מטעות, הצבור היה די מפוזר ולא ממש צפוף

זה הענין, אם יש אומדנא או לא, וכאן אפי' אומדנא לא היה (ע''פ ההגיון והנתונים הרשמיים)
כדי שיהיה אומדנא שיש בודאי 600,000, צריך להיות השערות של 900,000 בערך
לא התכוונתי לומר שהיה שישים רבוא, רק התכוונתי על עצם הדין
 
גורם בכיר באיחוד הצלה אמר: קרוב למיליון בודאות (כלשונו).
והדברים פשוטים ומסתברים,
מהכניסה לעיר עבור דרך גשר המיתרים, יפו, שרי ישראל, ירמיהו עד גור [ואפי' אחרי],
המפר לא יכול להיות פחות מזה.
יפו ליד התחנה המרכזית היה כמעט ריק, שרי ישראל מלא למחצה, ירמיהו בקטעים מסוימים (בין ירמיהו 33 לירמיהו שמגר) ריק.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

השערה דעץ הדעת שאכל ושתה ממנה אדם הראשון הוא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה