למה אין גזילה בעבדים?אין בהם גזילה - משום שהם דברים שאינם נשלטים מצ"ע, וכל הקנין בהם הוא 'חלות שם' בלבד [וידוע בגר"ח בקידושין בענין].
משום שתמיד שם הבעלים נמצא על העבד וכבקרקע, ולא ניתן להפקיעה סתם כך מידי הבעלים [והגרח"ה כתב שסו"ס יש חילוק בין גזילת קרקע דבקרקע יש שני טעמים לכך שאי אפשר לגזלה א. דשם בעליה עליה כהנ"ל ב. שלא שייך בזה מעשה גזילה משום שלא ניתן לקחת אותה מהבעלים].למה אין גזילה בעבדים?
לא ראיתי צורך להרחיב כל זאת וביארתי זאת בקצרה.ביאורו, שבעלות היא עצם מצב הממון כקיים אצל האדם, שהממון נמצא אצל האדם ונטפל למציאותו ועומד לשימושיו, אך כ"ז במטלטלין שמצד צורתם וטבעם העצמי מתייחסים למקום מסוים, ולכן ע"י ההחזקה בהם נטפלים ומשויכים להחזקת האדם ועומדים לו, אך קרקעות אינם נמצאים ומשויכים למקום מסוים, ולכן הקניין בהם אינו מעמידם תחת יד המחזיק בהם אלא קובע אותם כנחלתו, שהם קרקעו ונחלתו.
וכ"ה גם בהקדש - שאין מקום מסוים שהוא רשות ההקדש, והבעלות בהקדש היא ע"י שחל בחפץ שם הקדש, שעי"ז הוא עומד לרשות גבוה, אך ל"ש 'לקחת' את ההקדש מרשותו*.
וכ"ה גם בעבדים - שלא שייך תפיסה והחזקה באדם, כיון שמצד צורתו העצמית אינו נטפל ומשויך להחזקת האדם אלא נידון כישות העומדת לעצמה, והגע עצמך, שהרי לא שייך לקחת אדם בן חורין ולכופתו ולהחזיקו ועי"ז לקנותו, כיון שאין החזקת אדם מטפילה ומשייכת את האדם ליד המחזיק בו, וא"כ - שוב ל"ש בן חורין ול"ש עבד, שהרי חזי' שהאדם מצד צורתו העצמית לא מיוחס ליד אדם אחר, והבעלות בו היא בצורת חלות עבד שחלה באדם**.
*ומזה הטעם ג"כ הבעלות בהקדש אינה מבטלת את בעלות ההדיוט, ואכ"מ.
**שאף שאינו שייך לאדם אחר כמו חפץ בעלמא, כיון שאינו חפץ אלא אדם, אך הוא יכול להתקיים תחת אדם אחר במושגו כאדם, שהרי הוא עבד ביחס לאדונו, שעומד לאדונו לא כחפץ שעומד לשימושי אדם אלא כאדם המחויב לשמשו, שהבעלות לא נתפסה בעצמותו כ"א במושגו כאדם, ודו"ק.
ועכ"פ יישר כוח עצום.אין בהם גזילה - משום שהם דברים שאינם נשלטים מצ"ע, וכל הקנין בהם הוא 'חלות שם' בלבד [וידוע בגר"ח בקידושין בענין].
מנין הפשיטות?הגע עצמך, שהרי לא שייך לקחת אדם בן חורין ולכופתו ולהחזיקו ועי"ז לקנותו,
א. לא מצינו שום קנין כזה ברחבי הש"ס.מנין הפשיטות?
גם בכיבוש מלחמה?א. לא מצינו שום קנין כזה ברחבי הש"ס.
אני זוכר ששמעתי על שיעור בזמנו מר' אשר וויס.גם בכיבוש מלחמה?
בלי לגעת ביסוד הדברים שכתבת, לא הצלחתי להבין כוונתו, וכי מטלטלין לא יראום בשלב כל שהוא, ומאידך, וכי אי אפשר לקחת עבד ולהניחו בביתו, זהו נתון שלא ניתן להתווכח עליו, שהרי זה ענין מציאותי, שהוא לוקח את העבדו וכופתו בביתו, ועל ידי זה 'יועלם מהבעלים' את העבד ששייך לו, וממילא הדרא קושיא לדוכתא.וממו"ר הגר"ד מילר שליט"א שמעתי שיש דמיון ביניהם ששניהם אי אפשר להעלימם מבעליהם,
כי הם בני דעת, ויחזרו לבעליהם, או שיראום ויחזירום לבעליהם.