סוכות, שמח"ת ושמ"ע - מדוע פרש הרב מבריסק מטריה בסוכה? ומה נוהגים למעשה. | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - מדוע פרש הרב מבריסק מטריה בסוכה? ומה נוהגים למעשה. | ענייני דיומא

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,388
תודות
5,188
נקודות
375
א.
כתב במשנה ברורה סימן תרכ"ט ס"ק נ"ח וז"ל: שמכוין כדי להגין - זהו רק לדעת הי"א שהזכיר מתחלה אבל לדעה ראשונה אף באופן זה אסור ועיין בבה"ל דכן יש להחמיר למעשה וכ"כ הב"ח וש"א. ומ"מ בשעת הדחק שלא יכול לאכול בסוכה ע"י העלין הנושרין לתוך המאכל או ע"י גשמים הנוטפין או ע"י הרוח שמכבה הנרות מוטב לפרוס סדין תחת הסכך בתוך ד' טפחים משיאכל חוץ לסוכה אבל לא יברך ע"ז לישב בסוכה ע"כ.
מבואר במ"ב שיש עדיפות לישב בסוכה בשעת הגשמים תחת סדין מאשר לישב בבית, כי בזה יוצא לפחות ידי שיטת ר"ת שהסוכה כשירה, אך לא יברך שם לישב בסוכה.

אמנם כמדומני העולם לא מחמיר בזה. וייתכן בארץ ישראל שהגשמים לא כל כך מצויים פחות חששו ועצ"ב.

ב.
כמו כן יש לדון מדוע בשעת גשמים לא פורשים מטריה,
ואף שהיא גבוהה י' טפחים סו"ס אינה מחוברת וקבועה לקרקע אלא מחזיק אותה בידיו וממילא אין בזה פסול אוהל בסוכה,
וכך שמעתי משכני ששמע מהגרשז"א שמותר לשבת כך בסוכה. וסיפר לי שמרן הגרי"ז הלוי ישב בסוכה בחול המועד בזמן ירידת גשמים ע"י פריסת מטריה מעל ראשו.
אך עדיין אין ראיה מעובדא זו שדעתו להתיר לישב גם בברכה דאפשר דס"ל כמו שכתב בס' פתחא זוטא דיני סוכה ריש סימן תרכ"ז ובסו"ס תרכ"ט שבשעת הדחק יש לישב בסוכה תחת מטריה בלי לברך. אמנם כמדומני העולם לא מחמיר בזה ויל"ד.

אמנם הראו לי מי שטען שמרן הגרי"ז החזיק את המטרייה על האוכל שלא יזיק מחמת הגשמים ולא על עצמו. מצו"ב.

הרב מבריסק מטריה.png
ועוד הראו לי.
סוכה מטריה.png
מה שכתב שם לעיין 'איך שייך לסבוב לעצמו חיוב חדש בעת שאתה אין חיוב ישיבת סוכה'. לא ברור מאי שנא מפריסת סדין שכתב המ"ב?
כמו"כ זה לא מדוייק להגדיר בחדא מחתא פטור מסוכה בירידת גשמים, שאינו דומה סוכה לסוכה וסיכוך לסיכוך, ויש סוכה שמעט טיפות יחלחלו לתוכה ויש סוכות שלא. בכל מקרה ראיתי בשבט הלוי (ח"ד סי' נז ד"ה ולדידי) שראוי לפרוס כיסוי בשעת ירידת הגשמים.

שו"ת שבט הלוי חלק ד סימן נז
ולדידי זה ליתא כלל דהא כ' ב"י סי' תרל"א דסכך העשוי לצל היינו להגן מן השמש ומן המטר, ואף שלא נמצא ברש"י שלפנינו שם ח' ע"ב מכ"מ כן כ' הרא"ש שם סי' י"ב ובלבד שתהא מסוככת כהלכתו אר"ח והוא שעשאה לצל להתלונן תחתיו מחורב וממטר ע"כ - והיינו דנלמד מקרא דישעי' ד' וסוכה תהי' לצל יומם מחרב ולמחסה ולמסתר מזרם וממטר, וס"ל להני ראשונים דסיפא דקרא ארישא קאי דזה ג"כ בכלל צל, ואפי' לר"ת החולק בתוס' וברא"ש שם דס"ל דאדרבה דסכך מעובה המעכב מגשמים פוסל ומכ"ש דאינו מתנאי הכשר סוכה שיגן מן הגשמים מכ"מ עיין בהג"ה מיי' פ"ה מסוכה אות ח' בשם הריב"א דגם לר"ת עכ"פ בעינן הצלה והגנה מן הגשמים אלא דאם אין יורדין בה כלל פסולה. עכ"פ גם הגנת הגשמים בכלל צל דמיצל מגין מפני המטר עכת"ד לעניננו.
 

הודעות מומלצות

כל העולם הוא תפלה, אין לך גרגיר חול שלא מתפלל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון