מהו גדר חובת ההשתדלות בפרנסה ? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית מהו גדר חובת ההשתדלות בפרנסה ? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

האיש השרוי בשמחה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
600
תודות
1,294
נקודות
156
חבירי ידידי רבני וחברי הפורום אשמח לשמוע מקורות וליקוטים מהו חובת ההשתדלות בפרנסה ?
האם שהאשה תעבוד 8 שעות זה השתדלות ?
האם שתלמד מקצוע ?
האם שתחפש מקום עבודה שמשלמים יותר ?
האם להוסיף מקורות הכנסה?
 
חבירי ידידי רבני וחברי הפורום אשמח לשמוע מקורות וליקוטים מהו חובת ההשתדלות בפרנסה ?
הכול לפי מידת בטחונו בקב"ה
אין בזה הוראות ברורות כי כל א' לפי בטחונו הוא
אך, מדוע השאלה היא רק על נות ביתך ולא עליך הרי עליך מוטלת חובת הפרנסה ואם אתה סומך עליה ולא מביא פרנסה אתה פשוט צריך לשאול אותה עם היא מסכימה
האם שהאשה תעבוד 8 שעות זה השתדלות ?
תלוי למי
ממה תתפרנס בזמן הלימודים ?
האם שתחפש מקום עבודה שמשלמים יותר ?
למה לא ?
האם להוסיף מקורות הכנסה?
כנ"ל בהקדמה
הח"ח הביא ע"ז משל ידוע מחבית יין שמוסיפים לה עוד ברז ...
 
האם שתחפש מקום עבודה שמשלמים יותר ?
האם להוסיף מקורות הכנסה?
הח"ח הביא ע"ז משל ידוע מחבית יין שמוסיפים לה עוד ברז ...
מאי שנא משלמים יותר, ממקור הכנסה נוסף?
 
נערך לאחרונה:
האם שהאשה תעבוד 8 שעות זה השתדלות ?
אדם צריך להעמיד צורה טבעית כדי שמבוקשו יצא ורק צריך להתייחס למה שעושה כמשתדל לפרנסתו ולא כמביא את פרנסתו שהרי באמת מעשיו אינם מכריחים שיהיה לו פרנסה ורק ה' הוא המפרנס.
בעצם גם אדם שאוכל לחם הוא לא משביע את עצמו ולא הלחם משביע אותו אלא הקב"ה משביע אותו "ומשביע לכל חי רצון",
ועדין ברור שצריך לעשות את פעולת האכילה ואין נידון שאולי צריך לעשות פחות את פעולת האכילה אם מאמין יותר.
זה וודאי שדבר שמרחיק מהקב"ה הוא לא הנדרש מאתנו בתוך חובת השתדלות.
הן בלימודים באופנים מסוימים והן במקומות עבודה שאינם שמורים יחסית לאנשים הרלוונטיים.
וכמובן אם זה מעבר לבריאות הגוף והנפש כמו שהזכירו:
אשה ואמא עייפה, ארוחות ג'אנק פוד, וכו'.
זה גם מהמרחקים מעבודתו ולא נדרש מעמנו,
האם שתחפש מקום עבודה שמשלמים יותר ?
אם רק ע"י זה אפשר להגיע להשתדלות מספיקה לכדי הצורך אז וודאי שתחפש ואם זה כדי להוריד שעות עבודה אז כ"ש.
האם להוסיף מקורות הכנסה?
כנ"ל
 
בענין ההשתדלות רבה הבלבול
וכלל הדברים שזה תלוי בביטחון של הבן אדם
והמבחן הכי פשוט והכי אמיתי האם הוא ישן בלילה רגוע או לא
כל שאר המלל על ביטחון וכו' וכו' רובו קישקושים
רק לדוג' זכורני בקורונה איך בחור בן 13 עמד ודיבר על ביטחון וכו' וכו' שכל אחד מבין למה באמת הוא לא מפחד...
 
ה' הוריד אותנו לעולם כדי שנוסיף אור וערך לעולם.

לכן, הוא ברא את הבריאה בצורה שכמה שמביאים יותר ערך, כך מקבלים מהעולם יותר שפע.


ממילא, על האדם לבדוק את עצמו האם הוא מביא מספיק ערך - כשאחד הפרמטרים לכך, הוא באמת האם הוא מקבל את כל השפע שהוא צריך.
 
ה' הוריד אותנו לעולם כדי שנוסיף אור וערך לעולם.

לכן, הוא ברא את הבריאה בצורה שכמה שמביאים יותר ערך, כך מקבלים מהעולם יותר שפע.


ממילא, על האדם לבדוק את עצמו האם הוא מביא מספיק ערך - כשאחד הפרמטרים לכך, הוא באמת האם הוא מקבל את כל השפע שהוא צריך.
אם יוכל הרב לבאר דבריו יותר,
וכי זה בידיים שלנו לקבל יותר שפע בעולם?
וכי לא מצינו אנשים שהביאו ערך יותר מכל אדם אחר ובכל זאת לא קיבלו שום שפע?
והעולה מדבריך שההשתדלות בענין הפרנסה היא בדיקת רמת הערך שאנחנו מביאים לעולם?
נשמח להרחבה.
 
בענין ההשתדלות רבה הבלבול
וכלל הדברים שזה תלוי בביטחון של הבן אדם
והמבחן הכי פשוט והכי אמיתי האם הוא ישן בלילה רגוע או לא
כל שאר המלל על ביטחון וכו' וכו' רובו קישקושים
רק לדוג' זכורני בקורונה איך בחור בן 13 עמד ודיבר על ביטחון וכו' וכו' שכל אחד מבין למה באמת הוא לא מפחד...
אז איך למעשה הבדיקה מתבצעת.
אם הוא ישן טוב בגלל שלאבא שלו יש כסף אז הוא לא צריך לעשות השתדלות. וודאי שחייבים הגדרה יותר ברורה וחותכת.
 
מאי שנא משלמים יותר, ממקור הכנסה נוסף?
ברור שאם על אותו עבודה משלמים יותר,
זה חלק מההשתדלות.
זה כמו שתעבוד שמונה שעות ביום, ובסוף החודש תגיד לבוס שאתה לא צריך את הכסף,
כי זה עוד ברז...
 
ברור שאם על אותו עבודה משלמים יותר,
זה חלק מההשתדלות.
מה ההבדל?
הרי אם הוא צריך את הכסף אז הוא צריך לעשות כל מה שביכולתו כדי שבצורה טבעית יבוא אליו הכסף,
ומאי שנא אם זה פעולה של להחליף מקום עבודה או לחפש עוד ערוצי הכנסות בנוסף למה שעושה היום?
 
זה כמו שתעבוד שמונה שעות ביום, ובסוף החודש תגיד לבוס שאתה לא צריך את הכסף,
כי זה עוד ברז...
מלבד מה שכתב הרב @דרך המלך
זה גם לא דומה דאם באמת הוא כבר לא נצרך לכסף אה"נ
אבל אם הוא נצרך למה שלא יקח הלא הוא הברז שדרכו השפיע הבורא
אולם לבקש העלה במשכורת אפי' אם צריך מה"ת דהא כבר יש לו ברז
 
מצד הבטחון, אין הבדל בין אם אינו מקבל כלום,
לבין אם הוא מקבל סכום כלשהו,

ומצד ההשתדלות, לכאורה בקשת העלאה היא חלק ממעשה ההשתדלות.
 
ה' הוריד אותנו לעולם כדי שנוסיף אור וערך לעולם.

לכן, הוא ברא את הבריאה בצורה שכמה שמביאים יותר ערך, כך מקבלים מהעולם יותר שפע.


ממילא, על האדם לבדוק את עצמו האם הוא מביא מספיק ערך - כשאחד הפרמטרים לכך, הוא באמת האם הוא מקבל את כל השפע שהוא צריך.
לא זכיתי לרדת לעומקן של דברים !
 
אם יוכל הרב לבאר דבריו יותר,
וכי זה בידיים שלנו לקבל יותר שפע בעולם?
וכי לא מצינו אנשים שהביאו ערך יותר מכל אדם אחר ובכל זאת לא קיבלו שום שפע?
והעולה מדבריך שההשתדלות בענין הפרנסה היא בדיקת רמת הערך שאנחנו מביאים לעולם?
נשמח להרחבה.
בכדי לרדת לעומקן של דברים בקיצור נמרץ, נחזור רגע להתחלה:

כשה' ברא את העולם, ברא אותה לכתחילה במצב לא מושלם, בכדי שיגיעו נבראים וישלימו את הצריך השלמה.

למה זה חסר?

כי הוא ברא את העולם להטיב לנבראים, ואם הנבראים יקבלו הטבה חינם, לא יהיה נעים להנות מהטבה זו. שאגב זהו ביאור המושג הידוע 'נהמא דכיסופא' - 'לחם של בושה'.

ממילא, סידר ה' את העולם באופן כזה, שכמה שהאדם משקיע יותר, יקבל יותר.


לכן, כשהאדם בא לחפש את פרנסתו - יש לו 2 דרכים לחפש אותה, חיצונית ופנימית:

1. החיצונית: איפה הוא מרוויח יותר כסף. 2. הפנימית: איפה הוא משפיע יותר ערך.


ולגבי השאלה:
וכי לא מצינו אנשים שהביאו ערך יותר מכל אדם אחר ובכל זאת לא קיבלו שום שפע?
זהו שאלת 'צדיק ורע לו' כפשוטו.
 
אז איך למעשה הבדיקה מתבצעת.
אם הוא ישן טוב בגלל שלאבא שלו יש כסף אז הוא לא צריך לעשות השתדלות. וודאי שחייבים הגדרה יותר ברורה וחותכת.
ברור שמי שיודע שלאבא שלו יש כסף ההתנהלות היא אחרת
ובעיקר צריך להוציא מהראש שלא הנושא הוא מה לעשות אלא איך מרגישים
וממילא המעשים יהיו בהתאם..
 
יש ספר מהבית הלוי על בטחון, הרעיון שלו הוא שחובת ההשתדלות היא עד שתהיה רגוע, שהרבונו של עולם ישלח לך את צרכיך, לדבריו זה היתר בשביל להיות רגוע, וכל אחד יש לו דרגה אחרת לפי חוזק האמונה שלו, כמה השתדלות תרגיע אותו, אותו רעיון ממש כתוב בליקוטי הלכות ברסלב, אבל הוא מוסיף שהשפע יורד כשהאדם רגוע, והותר לך לעשות השתדלות בשביל להיות רגוע ולסמוך שעשית מספיק כלים שהשפע יחול בהם, הכלל הוא שתשאיר מקום לקדוש ברוך הוא, דהיינו שלא תשתגע בהשתדלות רק תעשה כלי שבו אתה מכניס את הקדוש ברוך הוא לתמונה, מקוה שהובנתי
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה