מהו מקור הפתגם 'אין הקדוש ברוך הוא מונה דפים אלא שעות'? | בית המדרש – דיונים תורניים מהו מקור הפתגם 'אין הקדוש ברוך הוא מונה דפים אלא שעות'? | בית המדרש – דיונים תורניים
פלא יועץ ריש אות ל'-
ואפילו אשר לא חננו ה׳ דעת אין לו מקום פטור ליום הדין באמור קריתי כל החהלים ושניתי ח״י פרקי משנה וכמה דפים מזוה״ק ומה חובתי עוד היכול אוכל להיות חוזר חוזר על התהלים וכדומה ולהיות יושב ולומד כל היום זה בלתי אפשר. אמרתי שגם זה הבל יפצה פיהם ואוי להן לבריות מיום הדין ומעומק הדין דאפי׳ למד כל התורה כולה לא הותר להיות יושב ובטל או עוסק בשיחה בטלה אפי׳ רגע והאלקים יביא במשפט על כל ועתיד ליתן דין וחשבון אפי׳ על זמן מועט כדי בליעת הרוק כידוע מארז״ל ואמרו שאפי׳ לומד כל היום פסוק ואחות לוטן תמנע בא בשכרו כעוסק בנגעים ואהלות וא׳ המרבה וא׳ הממעיט ובלבד שיכוין לבו לשמים והאיש הירא לנפשו מיום הדין הגדול והנורא לא ילך אחרי רבים לרעות רק ישמע דברי רבותינו הקדושים וישתדל בכל עז להמציא מרגוע לנפשו ולהשביע בצחצחות נפשו וכשיושב ללמוד ישמור נפשו שלא ירש תרתי גהינם ויהא לימודו ע״מ לשמור ולעשות ולקיים ולא יגע לריק אלא ילמוד בקול בשפה ברורה לעשות נ״ר ליוצרו ולא יהא מפסיק ממשנתו לדברים בטלים ויתן לב להבין מה שלומד וידוע שאין הקב״ה מונה דפים אלא שעות וטוב מעט בכונה
 
אך לא נתברר מקורו המדויק.
מדוע צריך מקור לדבר שכל אחד מבין לבד
איזה סד''א שהקב''ה ימנה דפים
וכי הקב''ה צריך דפים
הקב''ה צריך תורה
ועוד קשה וכי הקב''ה גילה לדפוס האלמנה והאחים ראם את מידת הדף שדורש ??
 
נכון, והשאלה האם הוא מעדיף הרבה תורה, או שגם מי שבאותם סכום שעות משיג פחות תורה רצוי לפניו אותו דבר
ועוד קשה וכי הקב''ה גילה לדפוס האלמנה והאחים ראם את מידת הדף שדורש ??
אתה מבין לבד שאין לזה קשר...
 
נכון, והשאלה האם הוא מעדיף הרבה תורה, או שגם מי שבאותם סכום שעות משיג פחות תורה רצוי לפניו אותו דבר
לא הבנתי
כי פשוט לי הדבר שכל אחד צריך ללמוד לפי היכולות שלו
ללמוד ולהבין וכמה שיספיק יספיק
 
לא הבנתי
כי פשוט לי הדבר שכל אחד צריך ללמוד לפי היכולות שלו
ללמוד ולהבין וכמה שיספיק יספיק
אכן, ברור כי כל אחד יש לו להתאמץ לפי הכוחות שלו
אבל מי יותר רצוי לפני הקב"ה?

הלא זה ברור שא' שיש לו פחות כוחות ויכול פחות שעות ללמוד ביום, אז מי שלומד יותר שעות ממנו יותר רצוי
 
אכן, ברור כי כל אחד יש לו להתאמץ לפי הכוחות שלו
אבל מי יותר רצוי לפני הקב"ה?

הלא זה ברור שא' שיש לו פחות כוחות ויכול פחות שעות ללמוד ביום, אז מי שלומד יותר שעות ממנו יותר רצוי
א. אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון את לבו לשמים.
ב. זה דבר שנוגע בעיקרו לשמים ולא לנו כי אנחנו צריכים לעשות מה שיכולים
והקב''ה יעשה את החישובים שלו שתלוי בכמה וכמה גורמים כמה ליתן שכר לאדם.
 
בספר חמדת ימים
(ח"ב חג השבועות פ"ג)
והאיש המשכיל ישקיף וירא להתנהל לאיטו בלימודו וכל שכן בדברים שעומדים ברומו של עולם ובשומרם עקב רב כי על כן יאמר משל הקדמונים, הקדוש ברוך הוא מונה עתים אבל אינו מונה דפים.
כיון והתרחב הדיון לעצם הנידון, אעתיק לשונו בהרחבה
עה ולפיכך יאותה להוגים בה לעמוד באימה וביראה ובנעימה קדושה כדי לקיים בה מצות דקה מן הדקה ולא יעדרו דבר, אכן
לא ניתנה קריאתה לאישי הרצים ובלעגי שפה הקורין בחטיפה פן יהרסו אל ה׳ חס ושלום וגדול עונם מנשוא וטוב מעט בכוונה
ובנעימה מהרבות בלא כוונה, ואם לא יעצרון חיל בכולה לחצאין כשירה כי מי ביקש זאת מידם לקרות את כולה מבוהלים
ודחופים והרצים יצאו דחופים בדבר המלך מלכו של עולם ומטילין מום בקדשי שמים ובאין מבין שגיאות מי יבין.

ובזוהר פרשת פנחס אמרו ז״ל, מהכא מאן דאפיק מילי דאורייתא צריך למטחן לון בשיניים ולאפקא מילין שלימין ואינון
מילין אתקריאו שלימין ואחרנין דאינון שטיין דאכלין מילין בהלעטה ולא טוחנין אינון בטוחנות דילהון ובשיניהון מה כתיב
בהם הבשר עודנו בין שיניהם וכו׳ ואף ה׳ חרה בעם דאינון מגזעא דעשו דאמר הלעיטני נא ע״כ, והאיש המשכיל ישקיף וירא
להתנהל לאיטו בלימודו וכל שכן בדברים שעומדים ברומו של עולם ובשומרם עקב רב כי על כן יאמר משל הקדמונים, הקדוש
ברוך הוא מונה עתים אבל אינו מונה דפים.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אשכול יומא דהילולא פורה ומפרה
ובראש ובראשונה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון