לך לך - מה גרם ללוט לצאת לתרבות רעה ? | בראשית | פורום אוצר התורה לך לך - מה גרם ללוט לצאת לתרבות רעה ? | בראשית | פורום אוצר התורה

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
830
תודות
1,313
נקודות
222
וה' אמר אל אברם אחרי הפרד לוט מעמו (יג, יד).
כל זמן שהרשע עמו היה הדבור פורש ממנו, ולעיל שהיה אצלו וכתיב (בראשית יב, ז) וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם, אותה שעה כשר היה (רש"י)
מדוע באמת יצא לוט לתרבות רעה?
שכן מצינו בגמרא (כתובות דף ה) כי כל העולה מחוץ לארץ, לארץ ישראל מתרומם למעלה יותר גבוהה - "וחד מינן כי סליק להתם עדיף כתרי מינייהו", והלא ידוע כי "כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו", וממילא מתגבר יצרו של זה ועליו להקדיש יותר פעולה ומרץ כדי לכבוש אותו.​
לפיכך כשהגיעו עכשיו לארץ ישראל הרי אברהם אבינו, שכבש את יצרו נתעלה עוד יותר בקדושתו; ואולם לוט, שלא כבש את יצרו המוגבר, ירד פלאים ויצא לתרבות רעה.
תמיד כך הוא הדבר בארץ ישראל: או שהאדם מתעלה במדרגות הקדושה, או שהוא יורד ונופל חלילה, מכיון שיצרו מתגבר שם.
(מלא העומר, גליון מחוברים עוז והדר)​
 
דבר מעניין ראיתי עכשיו באור החיים הק' על הפרשה.
שבורא עולם אמר לאברהם אבינו "לך לך" הוא התכוון שילך לגמרי.
ומה שלוט נדבק עמו זה היה לרעתו ולכן בהזדמנות הראשונה שרבו רועי לוט עם רועי אברם אז אברהם אבינו אמר אם אימין ואשמאילה כי הוא היה צריך לקיים את הלך לך בשלימות ואת זה הוא הצליח לקיים רק כשלוט עזב אותו.
 
בדרך הטבע של דורנו זה, משום שהיה יתום הציעו לו רק את אשת לוט והלך לגור ליד השווער בסדום ולהיות תלוי בו...
 
מדוע באמת יצא לוט לתרבות רעה?​
יתכן לומר שעיקר כשרותו היתה משום שנטפל לאברהם וסר למשמעתו

וראה במלבי"ם
אבל לוט לא הלך על כוונה זו רק "וילך אתו לוט", לא הלך כדי להפרד מבית אביו, בהפך, שהלך מפני שלא רצה להפרד מאברהם, ועז"א וילך אתו [שמורה על הטפל כמ"ש בחבורי התורה והמצוה קדושים (סי' כח) בהבדל שבין אתו ובין עמו]
ואחר כך, כשחזרו ממצרים כותב המלבי"ם
ואמר "ולוט עמו" שעתה לא היה טפל לאברהם כמ"ש תחלה ולוט אתו, כי גם הוא היה עשיר ולא היה סר עוד למשמעת אברהם, כמ"ש פסוק (ה ח), כמ"ש בהבדל שבין אתו ובין עמו בפי' התו"ה קדושים (סי' מא) שעמו מורה השווי

וא"כ, נמצא שעשירות שזכה בה, היא גרמה לו שיבעט באברהם.
ועל אף, שעשירות זו, מכח אברהם היתה, וכפי שכתב רש"י עה"פ "וגם ללוט ההולך את אברם היה צאן ובקר ואהלים".
וכותב המלבי"ם
"וגם ללוט" מצד "שהלך את אברם היה לו צאן ובקר" ורכוש בפ"ע בזכות אברהם, ובכ"ז לא שם זאת על לבו כמו שיבאר

"ולא נשא אותם הארץ", וזה היה משני טעמים א] "כי היה רכושם רב" וצר להם המקום ב] "ולא יכלו לשבת יחדו", כי לוט התחיל להתפרד מדעות אברהם וממנהגיו, וזה עורר שנאה ביניהם בלב, וכמ"ש שנאה תעורר מדנים, כי האחים והקרובים ימחלו זל"ז על נזקי שכנים ולא ירע בעיניהם זב"ז, רק אם יש שנאה ביניהם תצמיח ריב ומדון, וכן היה פה שע"י שנעשה קצת שנאה ביניהם צר להם המקום והקפידו זע"ז
 
זה הירידה למצרים, שזה הדבר היחיד שקרה בין כשרותו ליציאתו,
ויש הגיון בדבר.
ארץ שטופת זימה, שלוט הוכיח אח"כ שנחמד לו הסביבה הזאת.
 
ראיתי מחכם א' שאמר:
עד שהוא פרש מאברהם הוא היה אמור להיות ממשיך דרכו ויורשו,
רק אחרי פרישתו זה עבר לאליעזר
 
האם גם ללוט היה זכות הכנסת אורחים כאברהם, בפרט שקיים בהם עם הצעת לינה דבר שלא היה אצל אאע"ה
 

הודעות מומלצות

שמעתי פעם שיש דעות בחז"ל (הגר"א?) שהארץ...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה