בבא מציעא - מה הגדר של לפנים משורת הדין? | ים התלמוד בבא מציעא - מה הגדר של לפנים משורת הדין? | ים התלמוד

הנעור בלילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
517
תודות
1,172
נקודות
156
האם זה אומר שצריך לעשות כך אך לא חובה. או שזו הנהגה לחסידים ואי"צ להקפיד ע"כ.

לכאו' בגמ' בכ"מ משמע שאי"צ לעשות כן, ומותר לכתחילה לעשות כשורת הדין.

אך מאידך מצינו בגמ' (דף ל:) שכתוב וז"ל "דאמר רבי יוחנן, לא חרבה ירושלים אלא על שדנו בה דין תורה",
וביארו בגמרא דפירוש דברי רבי יוחנן הוא "שהעמידו דיניהם על דין תורה ולא עבדו לפנים משורת הדין"

משמע שכן צריך לנהוג לפנים משורת הדין.

אשמח לשמוע בזה ביאור.
 
תוספות בבא מציעא כד ב
לפנים משורת הדין - מאשר יעשון נפקא לן לקמן בפרקין (דף ל:) תימה דלא מייתי קרא הכא כדמייתי לקמן בעובדא דר' ישמעאל ובהגוזל קמא (ב"ק דף ק. ושם ד"ה לפנים) בעובדא דרבי חייא במראה דינר לשולחני ונמצא רע ולקמן בסוף פרק האומנין (דף פג.) מייתי קרא אחרינא למען תלך בדרך טובים שהוא מדברי קבלה ושביק קרא דאשר יעשון שהוא מדברי תורה וי"ל דלא מייתי קרא דאשר יעשון אלא במקום שאחרים חייבין והוא פטור כמו במראה דינא דאחרים דבעו למילף חייבים ור"י חייא דלא בעי למילף פטור ולפנים משורת הדין שילם כמו אחרים וכן בעובדא דרבי ימשעאל דזקן ואינו לפי כבודו הוה ועשה לפנים משורת הדין כמו אחרים והכא בשמעתין דהדרינהו בתר תריסר ירחי שתא כ"ע פטורים לכך לא מייתי קרא הכא ומ"מ משום לפנים משורת הדין בעי ליה לאהדורי כיון שאינו מתחסר ממונא אבל בסוף האומנין (שם) בהנהו שקולאי ששברו לו החבית ועשו לו הפסד גדול משום פנים משורת הדין אין לו להפסיד לכך מייתי קרא למען תלך בדרך טובים:
 
תוספות בבא מציעא כד ב
לפנים משורת הדין - מאשר יעשון נפקא לן לקמן בפרקין (דף ל:) תימה דלא מייתי קרא הכא כדמייתי לקמן בעובדא דר' ישמעאל ובהגוזל קמא (ב"ק דף ק. ושם ד"ה לפנים) בעובדא דרבי חייא במראה דינר לשולחני ונמצא רע ולקמן בסוף פרק האומנין (דף פג.) מייתי קרא אחרינא למען תלך בדרך טובים שהוא מדברי קבלה ושביק קרא דאשר יעשון שהוא מדברי תורה וי"ל דלא מייתי קרא דאשר יעשון אלא במקום שאחרים חייבין והוא פטור כמו במראה דינא דאחרים דבעו למילף חייבים ור"י חייא דלא בעי למילף פטור ולפנים משורת הדין שילם כמו אחרים וכן בעובדא דרבי ימשעאל דזקן ואינו לפי כבודו הוה ועשה לפנים משורת הדין כמו אחרים והכא בשמעתין דהדרינהו בתר תריסר ירחי שתא כ"ע פטורים לכך לא מייתי קרא הכא ומ"מ משום לפנים משורת הדין בעי ליה לאהדורי כיון שאינו מתחסר ממונא אבל בסוף האומנין (שם) בהנהו שקולאי ששברו לו החבית ועשו לו הפסד גדול משום פנים משורת הדין אין לו להפסיד לכך מייתי קרא למען תלך בדרך טובים:
מה רואים בתוס'?
 

הודעות מומלצות

טרם אגיש את הסיפור. אני רוצה להקדים כמה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון