'מוריד הגָשם', או 'מוריד הגֶשם' | אוצר הסידור והתפילה 'מוריד הגָשם', או 'מוריד הגֶשם' | אוצר הסידור והתפילה

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
381
תודות
518
נקודות
176
אשמח לשמוע חוו"ד הציבור, בסוגיא זו ?

דעתי נוטה לתפוס לישנא בתרא,

ובידי ראיות והוהכחות רבות לכך,

יחד נגדיל תורה ונאדיר

ואין לטעות מאשר כולי עלמא אמרי 'מוריד הטל' בקמץ
 
עיי' בשו"ת תשובות והנהגות (ח"א סי' פ"א) ועוד לו (ח"ב סי' נ"ח) שדן בזה, והכריע לומר הגֶשם בסגול.
 
לעניות דעתי נראה, שהוא מתלי תלי למה מתייחס המשפט,

ואבאר דברי:

הניקוד המובא ברוב הסידורים מוריד הטל (בקמ"ץ) הוא כדי להדגיש האתנחתא בתיבות אלו, ולציין דקאי אדלעיל "מחיה מתים אתה" וכו', ע"י טל של תחיה,

וכמבואר, כי טל וברכה מיעצר (תענית ג:) ומזכירין שיהא לברכה וצירופי מצרפינן הרמז שיחיו המתים בטל, וכדברי המדרש כשנעקד יצחק וכו' מיד הביא הקדוש ברוך הוא טל והחיה אותו וכו' מיד פתחו מלאכי השרת ואמרו בא"י מחיה המתים.

משא"כ גבי 'משיב הרוח ומריד הגשם', דקא אזיל לבתר מיניה, מכלכל חיים וכו', דהוא לברכת שפע

והיינו דהוא מתלי היכן מעמידים אתנחתא
 
ועיי' בקונטרס מכלכל חיים בחסד שהאריך בזה טובא,

והביא רבים וטובים מרבותינו הפוסקים דס"ל הכי,

ואף מרן הגרשז"א כתב (הובא גם בס' הליכות שלמה פ"ח הע' 54):

"הנני בזה כיהודה ועוד לקרא להודיע דאף שעד כה הייתי רגיל לומר הגשם בקמ"ץ ברם לאחר שקראתי את כל האמור בקונטרסו החשוב התחלתי לומר בסגו"ל, כי הדקדוק היותר גדול לשמוע דברי חכמים וכן ובפרט שכת"ר מביא דרבים כתבו שאין זה כלל נגד כללי הדקדוק",

(ועיי"ש בהליכות שלמה שכן הורה לרבים).
 
כ"ה אף בארחות רבינו (ח"א עמ' ס"ג) שכן נהג מרנא הגרי"י קנייבסקי זיע"א.
 
הניקוד המובא ברוב הסידורים מוריד הטל (בקמ"ץ) הוא כדי להדגיש האתנחתא בתיבות אלו, ולציין דקאי אדלעיל "מחיה מתים אתה" וכו', ע"י טל של תחיה,
כך חשבו המשבשים שכתבו בקמץ, אך הבעיה שבסידורים המנוקדים הראשונים (בנוסח אשכנז) לא קומצים בגלל אתנחתא לדוג' "כי מוחל וסולח אַתָּה בא"י חנון המרבה לסלוח" וכדו'. ורק משבשים מאוחרים החליטו לעשות בקמץ "כי מוחל וסולח אָתָּה בא"י חנון המרבה לסלוח"
 
בקהלת יא יש גשם בסגול
עי' משלי כה כמדומני בסגול
בתהלים סח גם יש גשם בסגול
יש עוד אבל הרבה הם עם מילת קישור כמו הושע ו, ויבא כגשם לנו כמלקוש יורה ארץ [וגם שם בסגול]
 
קהלת
"אִם יִמָּלְאוּ הֶעָבִים גֶּשֶׁם עַל הָאָרֶץ יָרִיקוּ וְאִם יִפּוֹל עֵץ בַּדָּרוֹם וְאִם בַּצָּפוֹן מְקוֹם שֶׁיִּפּוֹל הָעֵץ שָׁם יְהוּא" - זה גם עם קישור, מש"כ במשיב הרוח ומוריד הגשם.
משלי
נְשִׂיאִים וְרוּחַ וְגֶשֶׁם אָיִן אִישׁ מִתְהַלֵּל בְּמַתַּת שָׁקֶר - ג"כ כהנ"ל.

וממילא הכא למימר בסגול לטעמא דידכו הוא חידוש - לאומרו בלחוד ללא מילות הקשר,

אלא אם כן נימא כדברי כאמור מעלה לחלק בין מוריד הטל למוריד הגשם
 
בסידור יעב"ץ הנדפס בחיי המחבר שהכל בדקדוק עצום נמצא גֶשם בסגול,

וכ"ה בסידור הגר"ז בסגול.

ועוד רבים מרבותינו הפסקים נקטו כן.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בתי שלי עוד קצת מגיעה לגיל מצוות, אנחנו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה