'מוריד הגָשם', או 'מוריד הגֶשם' | אוצר הסידור והתפילה| דף 3 'מוריד הגָשם', או 'מוריד הגֶשם' | אוצר הסידור והתפילה| דף 3
הראיה מהסידור היא הנכונה.
כי הפיוט "יטריח לפלג" הוא חרוז שכל משפט מסתיים בסגול.
גשם, לשם, רשם, נשם, הגשם.
למעשה ע"פ כללי הדקדוק במשפט האחרון היה צריך לעשות בקמץ מדין סוף פסוק כי אמנם לא עושים אתנחתא בברכות אך כן עושים סוף פסוק.
 
עתה הי"ת המציא לידי קונטרס שלם שמדבר בענין,

הקונטרס מכיל עמודים רבים,

ויוסיף הרבה היקף וחומר בענין

להגדיל תורה ולהאדירה
 

קבצים מצורפים

ההשגה עצמה, כמדו' שפשוטה היא בתכלית.
מר מניח שיש כאן הפסק שאינו גמור, ולא היא, אלא שאין כאן הפסק, והרי הוא כז"ק.
זקף קטן הינו הפסק שאינו גמור, והוא שווה לשאר ההפסקים שציינתי, וחלקם אף הוא גדול מהם.
לעצמי סידרתי בעבר טעמים על התפילה כדי שאדע לפסק לעצמי, ואכן שמתי כאן זקף, אך כך גם ברבים אחרים, ובחלקם אף משנה.
 
זקף קטן הינו הפסק שאינו גמור, והוא שווה לשאר ההפסקים שציינתי, וחלקם אף הוא גדול מהם.
לעצמי סידרתי בעבר טעמים על התפילה כדי שאדע לפסק לעצמי, ואכן שמתי כאן זקף, אך כך גם ברבים אחרים, ובחלקם אף משנה.
זה מפורש בכת"י משנת...
 
זה מפורש בכת"י משנת...
אולי תגיב עניינית.
זה הורס את הפורום כאן בדיוק כמו -- שאנשים סתם משמיצים בלי להגיב עיינית, וליצנות אחת דוחה אלף תוכחות, וכך גם תגובה לא עניינית של לעג. אך אין היא מעשירה את ידיעת המשתתפים אלא להיפך.
 
אולי תגיב עניינית.
זה הורס את הפורום כאן בדיוק כמו -- שאנשים סתם משמיצים בלי להגיב עיינית, וליצנות אחת דוחה אלף תוכחות, וכך גם תגובה לא עניינית של לעג. אך אין היא מעשירה את ידיעת המשתתפים אלא להיפך.
אולי לא הבנתי דבריכם,

האם אתם מביאים ראיה ממה שסידרתם לעצמכם ?
 
למעשה זה מאד מעניין שבפוסקי אשכנז נמצא מחלוקת,

דעת האגרו"מ והגרי"י פישר לאמר בקמץ,

ומאידך כפי שהובאה לעיל דעת הגרשז"א שבתחילה אמר בקמץ ואז שינה לאור דברי מחבר א', שלדעת הגרשז"א האיר עיניו
 
אולי לא הבנתי דבריכם,

האם אתם מביאים ראיה ממה שסידרתם לעצמכם ?
אמרתי שגם אני שמתי לב לכך שאין זה הפסק של אס"ף, והוספתי שגם האחרים לפי בדיקתי אינם כאלה.
אתה חשבת שהבאתי ראיה לדברי? הרי אפילו אם הייתי כתב יד הרי אין נחתום מעיד על עיסתו?
 
אמרתי שגם אני שמתי לב לכך שאין זה הפסק של אס"ף, והוספתי שגם האחרים לפי בדיקתי אינם כאלה.
אתה חשבת שהבאתי ראיה לדברי? הרי אפילו אם הייתי כתב יד הרי אין נחתום מעיד על עיסתו?
מחילה, הדרנא בי
 
למעשה זה מאד מעניין שבפוסקי אשכנז נמצא מחלוקת,

דעת האגרו"מ והגרי"י פישר לאמר בקמץ,

ומאידך כפי שהובאה לעיל דעת הגרשז"א שבתחילה אמר בקמץ ואז שינה לאור דברי מחבר א', שלדעת הגרשז"א האיר עיניו
פוסקי אשכנז נקראו הראשונים שחיו בארצות אשכנז.
אבל היום במה זה קשור למוצא? היום אין לך כמעט דברים שאין בהם ויכוח. אני, שדי כשעסקתי בנושא ראיתי עוד רשימה של דעות בעניין, אך לא רואה תועלת מלספור שמות.
 
עתה הי"ת המציא לידי קונטרס שלם שמדבר בענין,

הקונטרס מכיל עמודים רבים,

ויוסיף הרבה היקף וחומר בענין

להגדיל תורה ולהאדירה
הרב שר שלום מרזל (אחד הכותבים שם) - ידוע שעסק הרבה בזה, וכבר שנים רבות שצועק על ענין זה.
 
באגרות משה (איני זוכר באיזה חלק) כתב לומר בקמץ תחת הגשם.

וכמדומה שכבר צוטט לעיל.
בשו"ת אג"מ או"ח ח"ד סי' מ'.

הו"ד לעיל באשכול זה:
בסידור ויעתר יצחק (מר' יצחק מסטנוב מברלין, נדפס ש' תקמ"ד, מוזכר מספר פעמים במכתבי הפמ"ג שבהקדמתו (כגון במכתב ה' אות ג')) כתב,

לאמר משיב הרוח ומריד הגשם בקמץ, וביאר דהוא כדין כל מפסיק,

וכדכתיב (זכריה י"ד ט"ו): "יהיה הגָשׁם", וכדברי רש"י (בהעלותך י"א ח') על הפסוק לשד השמן,

ואחריו העתיקו והדפיסו כן בכמה סידורים (עמק ברכה שם),

ובשו"ת אג"מ (או"ח ח"ד סי' מ'),
ושו"ת אבן ישראל (ח"ח סי' ט'),
הסכימו בהחלט לניקוד זה בקמץ,

ובשו"ת אפרקסתא דעניא (ח"ב סי' י"ח) שהגידו לו שכן היה אומר בעל אמרי אמת זצ"ל מגור.
 
האם מוכר מישהו מפוסקי ספרד לאמר בסגול ?

יש למישהו ידיעות בענין מנהג התימנים בזה
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
מפורסם על מרנא הגרי"ש אלישיב זי"ע שהיה מקפיד מאוד על האמירה בקמץ,

וכשהיה בצורת אמר שלא מבקשים גשם, אלא רק בסגול...

ואף היה מעיר ומגיש אותם שוב לחזנים שהיו אומרים בסגול,

והדברים ידועים ומפורסמים לכל מי שכף רגלו דרכה על מפתן בית מדרשו.

בשנים קדמניות לפני שהיה מנין כאשר השעה היתה מתאחרת היה מגיש תמיד אחד בשם צ'צ'יק שהיה אומר בסגול.

ומרן תיקן אותו לקמץ.

אבל למחרת אם השעה התאחרה הוא הוגש שוב על ידי... מרן זצ"ל.
 
מצו"ב מודעה מאת הרבנות הראשית לפני שנים רבות שראיתי מביאים

דעת הרבנות הראשית לאמר בסגול מוריד הגשם.jpg דעת הרבנות הראשית לאמר בסגול מוריד הגשם.jpg

מודעה שפורסמה ע"י הרבנות הראשית בין השנים 1931-1969 (מתוך הארכיון)
 
יש להוסיף מש"כ בספר מאיר עוז או"ח סי' קיד שהגרח"ק אמר לו שצריך לומר בסגול משום שכך נהג הגרא"מ שך.

שמעתי על מרן הרב שך שהזכיר כל חייו בקמץ

שמעתי מעידים על גבא"ד ירושלים הגר"מ שטרנבוך שליט"א שאומר בסגול

שמעתי שאברך אחד שאל את הגר"ש דבליצקי אם לומר מוריד הַגֶּשֶׁם או מוריד הַגָּשֶׁם, וענה לו שלא משנה אם יֵרֵד גֶּשֶׁם או יֵרֵד גָּשֶׁם העיקר שיֵּרֵד...
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
לעניות דעתי נראה, שהוא מתלי תלי למה מתייחס המשפט,

ואבאר דברי:

הניקוד המובא ברוב הסידורים מוריד הטל (בקמ"ץ) הוא כדי להדגיש האתנחתא בתיבות אלו, ולציין דקאי אדלעיל "מחיה מתים אתה" וכו', ע"י טל של תחיה,

וכמבואר, כי טל וברכה מיעצר (תענית ג:) ומזכירין שיהא לברכה וצירופי מצרפינן הרמז שיחיו המתים בטל, וכדברי המדרש כשנעקד יצחק וכו' מיד הביא הקדוש ברוך הוא טל והחיה אותו וכו' מיד פתחו מלאכי השרת ואמרו בא"י מחיה המתים.

משא"כ גבי 'משיב הרוח ומריד הגשם', דקא אזיל לבתר מיניה, מכלכל חיים וכו', דהוא לברכת שפע

והיינו דהוא מתלי היכן מעמידים אתנחתא

לאור האמור העירני ת"ח א' בצדק

הכרזת משיב הרוח ומוריד הגשם היא וודאי בקמץ...

כיון שאין לה המשך...
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מי הם שלבשו בגדי כהונה במשתה אחשורוש?

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה