חידה בהלכה - מזונות וברכת המזון, היתכן ? | אוצר החידות חידה בהלכה - מזונות וברכת המזון, היתכן ? | אוצר החידות

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פותח האשכול
הודעות
461
תודות
658
נקודות
176
היאך יתכן שיברך תחילה בורא מיני מזונות, ולבסוף יברך ברכת המזון ?
מקרה שנפסק להלכה לכל הדעות.

יש לדקדק היטב בנוסח השאלה, ולענות בהתאם !
 
פִּתָרוֹן
שו"ע הלכות ברכות
פת הבאה בכיסנין מברך עליו בורא מיני מזונות ולאחריו ברכה אחת מעין שלש ואם אכל ממנו שיעור שאחרים רגילים לקבוע עליו אף על פי שהוא לא שבע ממנו מברך עליו המוציא וברכת המזון ואם מתחלה היה בדעתו לאכול ממנו מעט וברך בורא מיני מזונות ואחר כך אכל שיעור שאחרים קובעים עליו יברך עליו ברכת המזון אף על פי שלא ברך המוציא תחלה
ואם אכל שיעור שאחרים אין קובעים עליו *אף על פי שהוא קובע עליו אינו מברך אלא בורא מיני מזונות וברכה אחת מעין שלש דבטלה דעתו אצל כל אדם:
חשוקי חמד ברכות דף לח עמוד א
חידה: מתי מברכים על פת בתחילה 'מזונות' ולבסוף ברכת המזון?
תשובה. א. לחם מקמח הנעשה מחיטה שגדלה בעציץ שאינו נקוב המהר"ל מבאר מדוע על לחם אנו מברכים המוציא לחם מן הארץ ואילו בירקות בורא פרי האדמה, וז"ל: אדמה נקראת גם לאחר שנתלש רגב מן הארץ. כמו עפר שנקרא עפר הארץ גם לאחר שנתלש. אבל ארץ לא נקרא כי אם כל הארץ יחד. וכתב השערים המצוינים בהלכה (על הש"ס, ברכות דף לח ע"א) ומזה נראה לפשוט שאם עשה לחם מחטים שגדלו בעציץ שאינו נקוב, שאינו מברך עליו המוציא לחם מן הארץ, כי אם בורא פרי האדמה, שהרי לא גדלו מכלל הארץ, כי אם מרגב של עפר תלוש הנמצא בעציץ שאינו נקוב. ומ"מ מברך עליו בסוף ברכת המזון, כמבואר בברכות דף מז ע"ב דמוקי לה למתניתין (שבדף מה ע"א) 'אכל טבל לא מזמנים עליו' בעציץ שאינו נקוב, [שמקשה הגמרא: טבל, פשיטא שאין מזמנים עליו? ומתרצת הגמרא לא צריכא בטבל טבול מדרבנן, היכי דמי, בעציץ שאינו נקוב]. וכך היא שיטת החיי אדם כלל נ"א סי"ז דאינו מברך המוציא, אלא בורא מיני מזונות. ומ"מ בסוף מברך ברכת המזון. אבל בשדי חמד מערכת כ' סימן ק' כתב שמהירושלמי משמע דמברך המוציא. וכך כתוב באגלי טל (מלאכת דש ס"ד סק"ח), עכ"ד.
אולם ר' אליהו גוטמאכר בהגהות על המשניות (ברכות פרק ו' משנה א') כתב ליישב למה על ירקות מברכים בורא פרי ה אדמה, ואילו על הלחם מברכים המוציא לחם מן ה ארץ, והוא משום דהירקות כמו שגדלים במקומם כך נהנים מהם, ורק בתיקון מה. לעומת זאת הלחם נעשה לגמרי פנים חדשות להיות קמח ולצרף מים, איך שייך לברך עליו בורא פרי האדמה, הרי לא נעשה מן האדמה בלבד, לכן תקנו לברך עליו "ארץ" שהוא סובל בין האדמה וגם המדינה, שנעשה מחמת הפעולה שנעשית בארץ גם כן, לכן הונח עליו שם המוציא לחם מן הארץ. יעו"ש. לפי הסבר זה שייך גם לברך על פת שנעשה מחטים בעציץ שאינו נקוב "הארץ", מאחר ונעשה מן האדמה וגם ע"י אחד עשר מלאכות פת, מעשה מדינה. ואולי זהו טעם הירושלמי שמברכים על פת העשוי מחטים שגדלו בעציץ שאינו נקוב המוציא לחם מן הארץ.
ב. לחם חמץ בפסח לחולה ישנה עוד היכי תמצא לפתרון כעין חידתנו והוא כשאופה לחם חמץ בפסח עבור חולה שיש בו סכנה, שמברכים עליו תחילה בורא פרי האדמה [כנ"ל בדף לה ע"א מאמר בענין זה], כי באפיתו לא נשתנה לשבח וכנ"ל, ולבסוף ברכת המזון כי סוף אכל ושבע וחייב לברך שהרי חולה האוכל דבר איסור בגלל מחלתו מברך עליו
 
חשוקי חמד ברכות דף לח עמוד א
חידה: מתי מברכים על פת בתחילה 'מזונות' ולבסוף ברכת המזון?
תשובה. א. לחם מקמח הנעשה מחיטה שגדלה בעציץ שאינו נקוב המהר"ל מבאר מדוע על לחם אנו מברכים המוציא לחם מן הארץ ואילו בירקות בורא פרי האדמה, וז"ל: אדמה נקראת גם לאחר שנתלש רגב מן הארץ. כמו עפר שנקרא עפר הארץ גם לאחר שנתלש. אבל ארץ לא נקרא כי אם כל הארץ יחד. וכתב השערים המצוינים בהלכה (על הש"ס, ברכות דף לח ע"א) ומזה נראה לפשוט שאם עשה לחם מחטים שגדלו בעציץ שאינו נקוב, שאינו מברך עליו המוציא לחם מן הארץ, כי אם בורא פרי האדמה, שהרי לא גדלו מכלל הארץ, כי אם מרגב של עפר תלוש הנמצא בעציץ שאינו נקוב. ומ"מ מברך עליו בסוף ברכת המזון, כמבואר בברכות דף מז ע"ב דמוקי לה למתניתין (שבדף מה ע"א) 'אכל טבל לא מזמנים עליו' בעציץ שאינו נקוב, [שמקשה הגמרא: טבל, פשיטא שאין מזמנים עליו? ומתרצת הגמרא לא צריכא בטבל טבול מדרבנן, היכי דמי, בעציץ שאינו נקוב]. וכך היא שיטת החיי אדם כלל נ"א סי"ז דאינו מברך המוציא, אלא בורא מיני מזונות. ומ"מ בסוף מברך ברכת המזון. אבל בשדי חמד מערכת כ' סימן ק' כתב שמהירושלמי משמע דמברך המוציא. וכך כתוב באגלי טל (מלאכת דש ס"ד סק"ח), עכ"ד.
אולם ר' אליהו גוטמאכר בהגהות על המשניות (ברכות פרק ו' משנה א') כתב ליישב למה על ירקות מברכים בורא פרי ה אדמה, ואילו על הלחם מברכים המוציא לחם מן ה ארץ, והוא משום דהירקות כמו שגדלים במקומם כך נהנים מהם, ורק בתיקון מה. לעומת זאת הלחם נעשה לגמרי פנים חדשות להיות קמח ולצרף מים, איך שייך לברך עליו בורא פרי האדמה, הרי לא נעשה מן האדמה בלבד, לכן תקנו לברך עליו "ארץ" שהוא סובל בין האדמה וגם המדינה, שנעשה מחמת הפעולה שנעשית בארץ גם כן, לכן הונח עליו שם המוציא לחם מן הארץ. יעו"ש. לפי הסבר זה שייך גם לברך על פת שנעשה מחטים בעציץ שאינו נקוב "הארץ", מאחר ונעשה מן האדמה וגם ע"י אחד עשר מלאכות פת, מעשה מדינה. ואולי זהו טעם הירושלמי שמברכים על פת העשוי מחטים שגדלו בעציץ שאינו נקוב המוציא לחם מן הארץ.
ב. לחם חמץ בפסח לחולה ישנה עוד היכי תמצא לפתרון כעין חידתנו והוא כשאופה לחם חמץ בפסח עבור חולה שיש בו סכנה, שמברכים עליו תחילה בורא פרי האדמה [כנ"ל בדף לה ע"א מאמר בענין זה], כי באפיתו לא נשתנה לשבח וכנ"ל, ולבסוף ברכת המזון כי סוף אכל ושבע וחייב לברך שהרי חולה האוכל דבר איסור בגלל מחלתו מברך עליו
מקרה שנפסק להלכה לכל הדעות.
 
חשוקי חמד ברכות דף לח עמוד א
חידה: מתי מברכים על פת בתחילה 'מזונות' ולבסוף ברכת המזון?
תשובה. א. לחם מקמח הנעשה מחיטה שגדלה בעציץ שאינו נקוב המהר"ל מבאר מדוע על לחם אנו מברכים המוציא לחם מן הארץ ואילו בירקות בורא פרי האדמה, וז"ל: אדמה נקראת גם לאחר שנתלש רגב מן הארץ. כמו עפר שנקרא עפר הארץ גם לאחר שנתלש. אבל ארץ לא נקרא כי אם כל הארץ יחד. וכתב השערים המצוינים בהלכה (על הש"ס, ברכות דף לח ע"א) ומזה נראה לפשוט שאם עשה לחם מחטים שגדלו בעציץ שאינו נקוב, שאינו מברך עליו המוציא לחם מן הארץ, כי אם בורא פרי האדמה, שהרי לא גדלו מכלל הארץ, כי אם מרגב של עפר תלוש הנמצא בעציץ שאינו נקוב. ומ"מ מברך עליו בסוף ברכת המזון, כמבואר בברכות דף מז ע"ב דמוקי לה למתניתין (שבדף מה ע"א) 'אכל טבל לא מזמנים עליו' בעציץ שאינו נקוב, [שמקשה הגמרא: טבל, פשיטא שאין מזמנים עליו? ומתרצת הגמרא לא צריכא בטבל טבול מדרבנן, היכי דמי, בעציץ שאינו נקוב]. וכך היא שיטת החיי אדם כלל נ"א סי"ז דאינו מברך המוציא, אלא בורא מיני מזונות. ומ"מ בסוף מברך ברכת המזון. אבל בשדי חמד מערכת כ' סימן ק' כתב שמהירושלמי משמע דמברך המוציא. וכך כתוב באגלי טל (מלאכת דש ס"ד סק"ח), עכ"ד.
אולם ר' אליהו גוטמאכר בהגהות על המשניות (ברכות פרק ו' משנה א') כתב ליישב למה על ירקות מברכים בורא פרי ה אדמה, ואילו על הלחם מברכים המוציא לחם מן ה ארץ, והוא משום דהירקות כמו שגדלים במקומם כך נהנים מהם, ורק בתיקון מה. לעומת זאת הלחם נעשה לגמרי פנים חדשות להיות קמח ולצרף מים, איך שייך לברך עליו בורא פרי האדמה, הרי לא נעשה מן האדמה בלבד, לכן תקנו לברך עליו "ארץ" שהוא סובל בין האדמה וגם המדינה, שנעשה מחמת הפעולה שנעשית בארץ גם כן, לכן הונח עליו שם המוציא לחם מן הארץ. יעו"ש. לפי הסבר זה שייך גם לברך על פת שנעשה מחטים בעציץ שאינו נקוב "הארץ", מאחר ונעשה מן האדמה וגם ע"י אחד עשר מלאכות פת, מעשה מדינה. ואולי זהו טעם הירושלמי שמברכים על פת העשוי מחטים שגדלו בעציץ שאינו נקוב המוציא לחם מן הארץ.
ב. לחם חמץ בפסח לחולה ישנה עוד היכי תמצא לפתרון כעין חידתנו והוא כשאופה לחם חמץ בפסח עבור חולה שיש בו סכנה, שמברכים עליו תחילה בורא פרי האדמה [כנ"ל בדף לה ע"א מאמר בענין זה], כי באפיתו לא נשתנה לשבח וכנ"ל, ולבסוף ברכת המזון כי סוף אכל ושבע וחייב לברך שהרי חולה האוכל דבר איסור בגלל מחלתו מברך עליו
נפלא, ישר כח גדול על הבקיאות המבהילה, וכמו תמיד אתה מחכים את כל הפורום בצורה יוצאת מן הכלל, מביא הרבה שמחת תורה,
[וכן זה עתה אני רואה שגם הרב בעל אמרי שפר כוון לדברים],

אך אין זה לכולי עלמא כמבואר.
 
שו"ע הלכות ברכות
פת הבאה בכיסנין מברך עליו בורא מיני מזונות ולאחריו ברכה אחת מעין שלש ואם אכל ממנו שיעור שאחרים רגילים לקבוע עליו אף על פי שהוא לא שבע ממנו מברך עליו המוציא וברכת המזון ואם מתחלה היה בדעתו לאכול ממנו מעט וברך בורא מיני מזונות ואחר כך אכל שיעור שאחרים קובעים עליו יברך עליו ברכת המזון אף על פי שלא ברך המוציא תחלה
ואם אכל שיעור שאחרים אין קובעים עליו *אף על פי שהוא קובע עליו אינו מברך אלא בורא מיני מזונות וברכה אחת מעין שלש דבטלה דעתו אצל כל אדם:
 
פִּתָרוֹן
נראה לי פה שיח חרשים
השו״ע בסי׳ קס״ח סעיף ו׳ פוסק שאם בתחילה היה בדעתו לאכול קצת וברך מזונות ואח״כ אכל שיעור קביעות סעודה מברך ברכת המזון כפי שציטט הרב @נפקא מינא
ואין על זה חולק
דברי הרב @האיש השרוי בשמחה הם יפים ומשמחים אבל אינם להלכה לכו״ע
 
נראה לי פה שיח חרשים
השו״ע בסי׳ קס״ח סעיף ו׳ פוסק שאם בתחילה היה בדעתו לאכול קצת וברך מזונות ואח״כ אכל שיעור קביעות סעודה מברך ברכת המזון כפי שציטט הרב @נפקא מינא
ואין על זה חולק
דברי הרב @האיש השרוי בשמחה הם יפים ומשמחים אבל אינם להלכה לכו״ע
אני פשוט ידעתי שאם אני יביא את המ''ב בסי' קס''ח הוא יגיד לא, אז עלעלתי בבר אילן וזו התוצאה
 

הודעות מומלצות

י"ג מידות יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה