מחשב לחדו"ת בתוך ביהמ"ד ובאמצע הסדר | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3 מחשב לחדו"ת בתוך ביהמ"ד ובאמצע הסדר | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3
אני חושב שקשה לענות תשובה חד משמעית בעניין.
כי לא ראי זה כראי זה.

אני לעצמי קשה לי מאד ללמוד עם המחשב. כי דרכי לשבת ללמוד, לסכם את הסוגיא, לפלפל קצת עם החברים לראות איך הם הבינו, ואם יש להם אי אלו השגות עלי. ואחרי כל זה אני יושב ומסכם.

את כל זה אי אפשר לעשות מי שרץ ישר למחשב. כי אין לו היכולת להרגיש את הדופק של הסוגיא, הוא להוט להעלות את סיכומיו ודבריו ואין לו כ"כ את הזמן והפניות לחשוב פעמיים האם הוא טועה או אומר סברא מבריקה.

ויש בזה הבדל גדול בין לימוד הלכה, ללימוד גמרא.
לימוד הלכה, בנוי הרבה על הגיון דק ודימוי מילתא למילתא, שמורכב מהמון שיטות. מערכת מאד מסועפת ודקה מן הדקה, שאפשר לראות בחוש את חכמי המחשב שלא דנו בסוגיה די צורכם, ואלו המתונים שפלפלו בחכמה שוב ושוב, עד שהוציאו מתחת ידם סולת נקייה.

אמר לנו הגאון רבי משה רוט שליט"א שהוא ממליץ לאברכים בכולל שלו ללמוד את הסוגיא טוב טוב, ורק אחרי הכולל להעלות על הכתב. וזאת משום שבכולל צריך לנשום סוגיא, לנשום תורה ולא שום דבר אחר.

והלומד גמרא, ברוב הפעמים, (סליחה אם משהו נפגע) לימודו לא ממש אליבא דאמת אלא בדרך של "לדבר בלימוד". ומקובלנו מרבותינו שלדבר אפשר לדבר גם שטויות וה"ה שאפשר גם לכתוב שטויות. כי מה אכפת לו מה האמת. הרי העיקר שיראו שהוא מוכשר, או העיקר שיהיה לו סיפוק ממה שהוא עושה, ושלא ייחשב בטלן שרץ לפני כולם, שהם מפלפלים ושואלים והוא כשושנה בין החוחים. לכן בלימוד כזה אין בעיה לכתוב במחשב תוך כדי לימוד, כי זה חלק מהעניין ובפרט שיכול למצוא תוך כדי עיונו במחשב כל מיני חידושים, אם הוא נעזר במאגרים תורניים למיניהם, שאז בכלל הוא יכול לפרוח בדמיונו ובסברתו.

כמובן, שיש אנשים שלומדים תורה לשמה, וכל מגמתם היא לחפש את האמת, וכאשר הם לומדים גמרא הם מלאכים המתהלכים בין בני האדם.
אך כל מה שכתבתי הוא מפני שאני מכיר נפש בהמתי, ואני יודע מנסיוני המר שבלימוד הגמרא המון פעמים אנחנו לא להוטים לסגור את הסוגיא עד תומה, אלא העיקר שנבין מה הולך פה, ומה הרייד העיקרי, ואם יש איזה חידוש יפה של אחד מהאחרונים אז נשמח מאד, כי הוא יתן לנו הגדרה יפה וגעשמאק ומכאן הכל טוב.

זה מה שנראה לי, וסליחה שהארכתי.
 
את כל זה אי אפשר לעשות מי שרץ ישר למחשב. כי אין לו היכולת להרגיש את הדופק של הסוגיא, הוא להוט להעלות את סיכומיו ודבריו
מהי"ת שמשתמשים במחשב רק לסיכום?

ואין לו כ"כ את הזמן והפניות לחשוב פעמיים האם הוא טועה או אומר סברא מבריקה.
ובדיוק על זה כתבתי -
הרבה פעמים יש איזשהו מחשבה לא לגמרי ברורה, וידוע שיש דברים שכשאומרים אותם -וכ"ש כשרק חושבים אותם הם אולי נראים בסדר - אבל כשכותבים אותם רואים שזה לא ממש ברור ולפעמים רואים שזה לא מסתדר בכלל.
ולכן יש תועלת מאוד גדולה בכתיבה תוך כדי העיון.
 
ואולי פשוט מישהו הראה לו רגע באוצה"ח 'מדרש הנעלם' על אסיפה שהיא לש"ש?
(התמונה נוראית. אם ת"ח הוא, צריך שיחלה עצמו עליו)
אני הצעיר ראיתיו בעבר יושב בקו האוטובוס מירושלים לבני ברק (בימים שעוד התגורר בבני ברק, ולומד/כותב מתוך המחשב.

גם אני ראיתיו לפני כשנה יוצא מדרייבר בהגיעו למסור שיעור באלעד, עם מחשב בידו.
וכך אמרו לי תלמידיו שהוא משתמש בזה באופן קבוע.

כך גם ידוע לי על ר' יגאל רוזן שמשתמש במחשב באופן קבוע,
וכמדומני שהדבר נהיה מקובל יותר ויותר.
 
גם אני ראיתיו לפני כשנה יוצא מדרייבר בהגיעו למסור שיעור באלעד, עם מחשב בידו.
וכך אמרו לי תלמידיו שהוא משתמש בזה באופן קבוע.

כך גם ידוע לי על ר' יגאל רוזן שמשתמש במחשב באופן קבוע,
וכמדומני שהדבר נהיה מקובל יותר ויותר.
זה ודאי נהיה מקובל.
יותר מחמישים אחוז מהרבנים לומדים עם מחשב.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אחד הקטעים הכי תמוהים שיש לי הוא הקטע שבו יואב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה