מילים קשות בתפילה | פורום אוצר התורה

מילים קשות בתפילה

כותרת האשכול

וכן מי יכול להעלות פירוש לתיבות דלהלן
אַשְׂחֶה בְכָל לַיְלָה מִטָּתִי בְּדִמְעָתִי עַרְשִׂי אַמְסֶה. ח עָשְׁשָׁה מִכַּעַס עֵינִי עָתְקָה בְּכָל צוֹרְרָי
 
מי יכול לבאר את תיבת "נורא"
כלומר מה הכוונה בכך שהקב"ה נורא.
רש"י שמות פרק טו
נורא תהלות - יראוי מלהגיד תהלותיו פן ימעטו,

רש"י תהלים פרק סו
(ה) נורא עלילה - יראוי על בני אדם

עקידת יצחק שמות שער לה (פרשת שמות-וארא)
והנורא הוא היותו יראוי ומאויים ונורא על כל סביביו להעניש ולישר כל עושי רשעה
 
המדריכנו על במות אויבינו.
משום מה זכור לי שזה על הצואר של הגויים שהוא מקום גבוה, ולא זוכר מקור.
אולי יביאו מקור או הסבר אחר?
 
"היחברך כסא הוות יוצר עמל עלי חוק"
רש"י
היחברך כסא הוות - היוכל להדמות לך מלכות האומות , היוצרים צלמים ומסכות של עמל? עלי חק - בשביל חק , להיות חק להם עבודתם.

איך שאני מבין, וכי יכול להיות לך חבר שמישהו מהווה ויוצר בעמל עבור חוקי דתו.
 
וכן מי יכול להעלות פירוש לתיבות דלהלן
אַשְׂחֶה בְכָל לַיְלָה מִטָּתִי בְּדִמְעָתִי עַרְשִׂי אַמְסֶה. ח עָשְׁשָׁה מִכַּעַס עֵינִי עָתְקָה בְּכָל צוֹרְרָי
תמצית דברי רש"י:
אשחה בכל לילה מטתי ממאס אני מטתי בדמעות
בדמעתי ערשה אמסה אלחלח ואטיב כמו מים
עששה מכעס עיני עיני כהו מראות
עתקה בכל צוררי נזדקנה עיני בשביל צרות שמצירים לי
יש עוד הרבה פירושים על זה כמובן.
 
לשפת אמת זי"ע היה לו"ז צפוף מאוד, הוא למד עם מאות חברותות בכל יום, והקפיד ללמוד בכל יום עם כל אחד מצאצאיו, הגדולים והקטנים, לפחות מספר דקות.
פעם אחת ישב השפת אמת ולמד עם נכדו הקטן "סידור". עבר שם חסיד אחד וחייך למראיהם. שאל אותו השפ"א "למה אתה מחייך?" ענה החסיד בתמיהה, "ללמוד סידור? למה צריך ללמוד סידור?" ענה לו השפ"א, "ככה? לא צריך ללמוד סידור? אולי יאמר לי מר מה פירוש המילות 'פינות צבאיו קדושים'?"... החסיד כמובן לא ידע לענות.
ובכן, מי יודע מי פירוש המילים "פינות צבאיו קדושים"?
 
ובכן, מי יודע מי פירוש המילים "פינות צבאיו קדושים"?
פינות הם הנכבדים והשרים שבצבאות מרום, כך פירשו הרוקח והאבודרהם על אתר.
וכן מצינו בכמה מקומות בתורה:
א. ויתיצבו פנות כל העם (שופטים כ' ב')
ב. ותאכל בקצה המחנה (במדבר יא א) - בקצינים שבהם ובגדולים (רש״י)
 
מעתיק מספר הכרמל שמיוסד על המלבי"ם, הוא אינו נותן מענה מספיקה אבל סכ"ס זה מקור מוקדם.
ומהמלבי"ם עצמו
מלבי"ם דניאל ט
עז"א נגד היכולת ידעתי שאתה הגדול והנורא, ששם גדול מורה שהוא ראשית כל המסובבים ואחריתם, ושם נורא מורה על השגחתו הפרטית ויכלתו בכל דבר כמ"ש בכ"מ​
 
פרשת בשלח: ה' נסי. וברש"י "הקב"ה עשה לנו כאן נס גדול... ה' הוא נס שלנו".
תהלים נט, יז: כִּֽי־הָיִ֣יתָ מִשְׂגָּ֣ב לִ֑י וּ֝מָנ֗וֹס בְּי֣וֹם צַר־לִֽי:
תהלים טז,ה: ה' מנת חלקי וכוסי. וברש"י "כל טובתי הימנו".
 
חזור
חלק עליון