מה המקור? - מסורת הגננות ובו מאסף כל מדרשי הגננות שנתקנו בתפילה, פרשיות השבוע ומועדי השנה | אוצרות התורה - מקורות מה המקור? - מסורת הגננות ובו מאסף כל מדרשי הגננות שנתקנו בתפילה, פרשיות השבוע ומועדי השנה | אוצרות התורה - מקורות
  • מדור זה נועד לסייע לחו"ר הפורום באיתור מקורות תורנים ומראי מקומות רלוונטיים. שימו לב: המדור לא מיועד לדיונים בנושא המקורות עצמם. דיונים אלה מתאימים למדורים אחרים.

  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

ייש"כ גדול על הרשימה.
ויש לי כמה הערות על זה, [ואין עיתותי בידי לזה כעת], ואתחיל במה דמסתיים ביה:
אכן אסור לאדם לעלות על המזבח סתם, רק כהן העוסק בעבודה מותר לו לעלות על המזבח.
 
ייש"כ גדול על הרשימה.
ויש לי כמה הערות על זה, [ואין עיתותי בידי לזה כעת], ואתחיל במה דמסתיים ביה:

אכן אסור לאדם לעלות על המזבח סתם, רק כהן העוסק בעבודה מותר לו לעלות על המזבח.
ואל תעלה לשולחן עם מדריגות...
ה'צושטעל' מגוחך לחלוטין...
למכירה שולחן מאבן שלימה...
 
רק תוספת למעמד הר סיני.
מילא הפרחים, אבל מי שמציירים לוחות (או ס"ת) זה כבר שטויות לחלוטין.
ועוד, 'מה ששנאוי עליך' - הוצא לחלוטין מהקשרו.
 
סליחה המגוחך הוא זה שלא עיינת במה שציטטתי -הוא בעצמו עשה את הצושטעל -אני רק התייחסתי לדבריו.
ח"ו, שאני אפספס הודעה שלך??
רק ציינתי, שלמרות הטענה ה'לא נכונה' שלו, זה לא מוריד בכהוא - זה את המגוחכות של ההשוואה.
 
רק תוספת למעמד הר סיני.
מילא הפרחים
כמובן מדובר על עשבים ולא על פרחים (וזו הערתך בהבלעה), שהלא לשון הפסוק, "וגם הצאן והבקר אל ירעו אל מול ההר הוא". והובא במ"ב כטעם למנהג שטיחת עשבים והעמדת אילנות בביהכנ"ס בשבועות. וזה ברור שצאן ובקר לא רועים בערוגות הפרחים...
וכן כתוב בלבוש שם וז"ל שהיו עשבים סביב הר סיני שנאמר [שמות לד, ג] גם הצאן והבקר אל ירעו וגו', שמע מינה שהיה שם מרעה עכ"ל.

אמנם ראיתי במהרי"ל בספר המנהגים הלכות שבועות וז"ל: נוהגין להשטיח רצפת בית הכנסת בבשמים של עשבים ובשושנים לשמחת הרגל. ומתי שחל שבועות ביום א' הנהיג מהר"י סג"ל להשטיח העשבים בהכנסת שבת.

ובתרגום שני על מגילת אסתר ג ח נכתב: ועולים על גג בית הכנסת שלהם ומפזרים שושנים ותפוחים ומלקטים אותם ואומרים: 'כשם שאנו מלקטים השושנים והתפוחים האלה ככה יתלקטו בני האומות מבינינו'.
 
בין שולחן למזבח.
כמובן מדובר על עשבים ולא על פרחים (וזו הערתך בהבלעה), שהלא לשון הפסוק, "וגם הצאן והבקר אל ירעו אל מול ההר הוא". והובא במ"ב כטעם למנהג שטיחת עשבים והעמדת אילנות בביהכנ"ס בשבועות. וזה ברור שצאן ובקר לא רועים בערוגות הפרחים...
וכן כתוב בלבוש שם וז"ל שהיו עשבים סביב הר סיני שנאמר [שמות לד, ג] גם הצאן והבקר אל ירעו וגו', שמע מינה שהיה שם מרעה עכ"ל.

אמנם ראיתי במהרי"ל בספר המנהגים הלכות שבועות וז"ל: נוהגין להשטיח רצפת בית הכנסת בבשמים של עשבים ובשושנים לשמחת הרגל. ומתי שחל שבועות ביום א' הנהיג מהר"י סג"ל להשטיח העשבים בהכנסת שבת.

ובתרגום שני על מגילת אסתר ג ח נכתב: ועולים על גג בית הכנסת שלהם ומפזרים שושנים ותפוחים ומלקטים אותם ואומרים: 'כשם שאנו מלקטים השושנים והתפוחים האלה ככה יתלקטו בני האומות מבינינו'.
כמובן, ובנוגע לשושנים - פשוט זה יותר סמפטי ומכובד מאשר סתם עלים (ל'זכר' זה לא כ"כ משנה ה'דגם' המדוייק).
 
ייש"כ גדול על הרשימה.
ויש לי כמה הערות על זה, [ואין עיתותי בידי לזה כעת], ואתחיל במה דמסתיים ביה:

אכן אסור לאדם לעלות על המזבח סתם, רק כהן העוסק בעבודה מותר לו לעלות על המזבח.​
ואל תעלה לשולחן עם מדריגות...
ה'צושטעל' מגוחך לחלוטין...
למכירה שולחן מאבן שלימה...​
ח"ו, שאני אפספס הודעה שלך??
רק ציינתי, שלמרות הטענה ה'לא נכונה' שלו, זה לא מוריד בכהוא - זה את המגוחכות של ההשוואה.​
אחר המחילה מכבוד הרבנים שליט"א
בשו"ת רבבות אפרים (ח"ו סי' צ"ה) בעקבות השוואה זו של הגמ' בברכות נה. וחגיגה כז., נקט דאין ראוי לעלות על השולחן אף בדליכא עליה ספרים.
וכן משמעות דברי הספר חסידים (סי' תתק"כ):
"ילד אחד עמד לפסוע על השלחן שאביו היה משים תדיר ספריו עליו ולא יחדו רק לספרים לבד וגם כשרצה לאכול עליו לחם ובכל יום ספרים עליו ולקח הספרים מעליו עד שאכל ועמד הילד על השלחן וירד ונחתך כף רגלו בסכין, אמר האב פשעי גרם שהנחתי לבני לפסוע על השלחן שהיו עליו ספרים", עכ"ד.​
 
"ילד אחד עמד לפסוע על השלחן שאביו היה משים תדיר ספריו עליו ולא יחדו רק לספרים לבד וגם כשרצה לאכול עליו לחם ובכל יום ספרים עליו ולקח הספרים מעליו עד שאכל ועמד הילד על השלחן וירד ונחתך כף רגלו בסכין, אמר האב פשעי גרם שהנחתי לבני לפסוע על השלחן שהיו עליו ספרים", עכ"ד.
מדין תשמישי קדושה.
בשו"ת רבבות אפרים (ח"ו סי' צ"ה) בעקבות השוואה זו של הגמ' בברכות נה. וחגיגה כז., נקט דאין ראוי לעלות על השולחן אף בדליכא עליה ספרים.
צודק, וכן הביא שם מר' אהרן ראטה.
ואם כל זה, שניהם לא פוסקי הלכה שמחייבים אותי, ואני לא מתכנן להחמיר בזה, אחר שאף אחד מהפוסקים לא טרח להזכיר זאת, וגם אינו מתקבל בסברא.
 
מדין תשמישי קדושה.

צודק, וכן הביא שם מר' אהרן ראטה.
ואם כל זה, שניהם לא פוסקי הלכה שמחייבים אותי, ואני לא מתכנן להחמיר בזה, אחר שאף אחד מהפוסקים לא טרח להזכיר זאת, וגם אינו מתקבל בסברא.
חמירא סכנתא מאיסורא,
בני עדות אשכנז קיבלו הנהגות הספר חסידים.
 
בספר שאלת רב (ח"א פרק יא אות ד, ועיי"ש בח"ב פרק יג אות ג) מביא ששאלו למרנא הגרח"ק זצ"ל איפה המקור שאסור לשבת על שולחן מפני שדומה למזבח וכו', והשיב "בספרי קבלה". ובספר דולה ומשקה (עמ' קו הע' רצט) שאלוהו האם צריך מלהיזהר מלשבת על שולחן, והשיב לעיין בספרו שונה הלכות (סימן קסז דין י), ושם לא כתב לאסור אלא הריגת כינה, וצ"ע האם כוונתו להשוות זה לזה או אדרבא לומר שלא נאסר אלא זה. וגם אי נימא דנקט לאסור, דילמא היינו דוקא בשעת אכילה.​
 
7 או 14.jpg
אחר שכך פירש השפתי חכמים שם, איני חושב שנכון להביאו כמסורת הגננות.
ג'ירף.jpg
כך אכן דעת הרס"ג, אך למיטב זכרוני, ישנם פירושים נוספים ל'זמר', ולכך לכאו' אין להכריע בוודאות שנכנסו שבעה ולהלין על המציירים.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה