ברכות - משעה "שהכהנים" נכנסין לאכול בתרומתן | ים התלמוד ברכות - משעה "שהכהנים" נכנסין לאכול בתרומתן | ים התלמוד

בנחת נשמעון

ים התלמוד - אוצר הסידור והתפילה
gemgem
מנהל פורום
הודעות
35
תודות
72
נקודות
18
לכאורה, היה יכול לכתוב "משעה שנכנסין לאכול", ונראה שיש הדגשה מיוחדת במלת "הכהנים".
 
ראיתי בספר צל"ח:
שם שהכהנים וכו' - לכאורה יש לדקדק למה הוצרך לומר הכהנים ודי באמרו משעה שנכנסין לאכול בתרומה ופשיטא דכהנים נינהו דזר אסור בתרומה ואולם לפי מה שכתבתי שהכהנים מותרים באכילת תרומה אף שהגיע זמן ק"ש, לפי שהיא מצוה חשובה כעבודה במקדש וא"כ לכך תני כהנים דאל"כ הוה מוקמינן שהכהנות נכנסים לאכול בתרומתו והם ודאי מותרי' שהם פטורות מק"ש כמפורש במשנה דף ך' ע"א דנשים פטורות מק"ש קמ"ל משנתינו כהנים דאפי' כהנים זכרים מותרים. אי נמי לאידך גיסא דנשי' ודאי אסורים שאף שפטורי' מק"ש חייבים בתפלה והרי בהגיע הזמן גם משום תפלה אסור דלא גרע מתפלת מנחה ועיין במג"א סי' רל"ב ס"ק ט"ו. ועוד דעכ"פ חייבים בזכירת י"מ כמבואר במג"א סי' ע' ס"ק א' ולמ"ד מזכירין י"מ בלילות הוה מ"ע שאין הזמן גרמא ואסורים לאכול עד שיאמרו אמת ואמונה ודוקא כהנים זכרים מותרים דעבודת מתנה אתן את כהנתכם דמיני' ילפינן בפסחי' דחשיב כעבודה בהכהנים כתיב ולא בנשי' ולקמן יבואר עוד בזה.
 
ראיתי בספר צל"ח:
שם שהכהנים וכו' - לכאורה יש לדקדק למה הוצרך לומר הכהנים ודי באמרו משעה שנכנסין לאכול בתרומה ופשיטא דכהנים נינהו דזר אסור בתרומה ואולם לפי מה שכתבתי שהכהנים מותרים באכילת תרומה אף שהגיע זמן ק"ש, לפי שהיא מצוה חשובה כעבודה במקדש וא"כ לכך תני כהנים דאל"כ הוה מוקמינן שהכהנות נכנסים לאכול בתרומתו והם ודאי מותרי' שהם פטורות מק"ש כמפורש במשנה דף ך' ע"א דנשים פטורות מק"ש קמ"ל משנתינו כהנים דאפי' כהנים זכרים מותרים. אי נמי לאידך גיסא דנשי' ודאי אסורים שאף שפטורי' מק"ש חייבים בתפלה והרי בהגיע הזמן גם משום תפלה אסור דלא גרע מתפלת מנחה ועיין במג"א סי' רל"ב ס"ק ט"ו. ועוד דעכ"פ חייבים בזכירת י"מ כמבואר במג"א סי' ע' ס"ק א' ולמ"ד מזכירין י"מ בלילות הוה מ"ע שאין הזמן גרמא ואסורים לאכול עד שיאמרו אמת ואמונה ודוקא כהנים זכרים מותרים דעבודת מתנה אתן את כהנתכם דמיני' ילפינן בפסחי' דחשיב כעבודה בהכהנים כתיב ולא בנשי' ולקמן יבואר עוד בזה.
יישר כח.
זכרתי שאחד מהאחרונים מתרץ שזה רק בכהנים ולא בנשים ועבדים, אך לא זכרתי מקומו ונימוקו.
 
אי נמי לאידך גיסא דנשי' ודאי אסורים שאף שפטורי' מק"ש חייבים בתפלה והרי בהגיע הזמן גם משום תפלה אסור דלא גרע מתפלת מנחה ועיין במג"א סי' רל"ב ס"ק ט"ו. ועוד דעכ"פ חייבים בזכירת י"מ כמבואר במג"א סי' ע' ס"ק א' ולמ"ד מזכירין י"מ בלילות הוה מ"ע שאין הזמן גרמא ואסורים לאכול עד שיאמרו אמת ואמונה ודוקא כהנים זכרים מותרים דעבודת מתנה אתן את כהנתכם דמיני' ילפינן בפסחי' דחשיב כעבודה בהכהנים כתיב ולא בנשי' ולקמן יבואר עוד בזה.
האם אכן, כן הוא ההלכה, שנשים חייבות בתפילת ערבית, ובזכירת יצי"מ? ושאסורות לאכול משעה שהגיע צאה"כ?
 
שמעתי מהגב"ד פוברסקי ווארט נפלא
(איני זוכר בשם מי)
שאמר איך חז"ל ידעו מתי זמן שכיבה?
אלא כתוב בתורה וילן שם "כי בא השמש"
ובתרומה כתוב ובא השמש וטהר ואחר יאכל וכו'
לכן המשנה נקטה דוקא את הזמן הזה
 

הודעות מומלצות

מצאתי מן בראשית עד לעיני כל ישראל אלף...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון