וישלח - נבואה לטובה אינה חוזרת | בראשית | פורום אוצר התורה וישלח - נבואה לטובה אינה חוזרת | בראשית | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,874
תודות
8,072
נקודות
807
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויירא יעקב מאד ויצר לו (לב ח)

פירש רש"י לקמן י"א דאע"פ שהבטיחו הקב"ה ושמרתיך בכל אשר תלך, מ"מ נתיירא שמא יגרום החטא, וכן הוא בבראשית רבה פרשה ע"ו. והנה הרמב"ם בהלכות יסודי התורה פ"י ה"ד כתב שנבואה לטובה אינה חוזרת, והקשו על הרמב"ם מכאן שנתיירא יעקב אבינו שמא יגרום החטא. ובאמת הרמב"ם עצמו בהקדמת פירוש המשנה הקשה קושיא זו, ותירץ שכל מה שאין הקב"ה חוזר מנבואה לטובה הוא כיון שהסימן לדעת על נביא האם הוא נביא אמת או שקר, הוא בזה שדבריו מתקיימים, ולכן אין הקב"ה חוזר בו מנבואה לטובה, כדי שיוכלו לבחון עי"ז את הנביא שאם לא תבוא נבואתו יחשב נביא שקר ולא נוכל לחשוב אולי חזר בו הקב"ה, ולכן כל זה בנבואה שנאמרה לאחרים, אבל נבואה שהיא רק בין הקב"ה לנביא ולא נאמרה לאחרים, אם גורם החטא חוזר בו הקב"ה.

ובבראשית רבה שם מייתי עוד, רבי פנחס בשם רבי חנין דציפורן אמר, "ויען בניהו בן יהוידע את המלך ויאמר אמן כן יאמר" (מלכים א א), והלא כבר נאמר (דברי הימים א' כ"ב) "הנה בן נולד לך הוא יהיה איש מנוחה" אלא אמר הרבה קטיגורין יעמדו מכאן ועד גיחון, ומכאן שאין הבטחה לצדיקים בעולם הזה. והקשה בגור אריה כאן איך חששו שיחזור בו הקב"ה מנבואה זו, שהיא לטובה. וכאן אין לומר שנאמרה לדוד עצמו, שהרי משמע בשמואל ב' ז' וברד"ק שם ובמדרש שוחר טוב מזמור ד' שנבואה זו נאמרה לדוד ע"י נתן הנביא.

ולכאורה נראה ליישב בפשיטות, דנבואה זו נאמרה בפירוש רק על תנאי שישמרו את התורה, כמבואר במלכים א' ב' "ויקרבו ימי דוד למות ויצו את שלמה בנו לאמר וגו' ושמרת וגו' למען יקים ה' את דברו אשר דבר עלי לאמר אם ישמרו בניך את דרכם ללכת לפני באמת בכל לבבם ובכל נפשם לאמר לא יכרת לך איש מעל כסא ישראל", וכן הוא שם ח' כ"ה ובתהלים קל"ב י"ב, ובמכילתא יתרו איתא דההבטחה לדוד ניתנה בתנאי, א"כ בכה"ג בודאי שייך שמא יגרום החטא, דהא אין כאן נבואת שקר מצד הנביא, שהרי מלכתחילה לא אמר אלא אם ישמרו בניך וגו'.​
 
ולכאורה נראה ליישב בפשיטות, דנבואה זו נאמרה בפירוש רק על תנאי שישמרו את התורה, כמבואר במלכים א' ב' "ויקרבו ימי דוד למות ויצו את שלמה בנו לאמר וגו' ושמרת וגו' למען יקים ה' את דברו אשר דבר עלי לאמר אם ישמרו בניך את דרכם ללכת לפני באמת בכל לבבם ובכל נפשם לאמר לא יכרת לך איש מעל כסא ישראל", וכן הוא שם ח' כ"ה ובתהלים קל"ב י"ב, ובמכילתא יתרו איתא דההבטחה לדוד ניתנה בתנאי, א"כ בכה"ג בודאי שייך שמא יגרום החטא, דהא אין כאן נבואת שקר מצד הנביא, שהרי מלכתחילה לא אמר אלא אם ישמרו בניך וגו'.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ואולי ס"ל להגור אריה שרק הנבואה שלא יכרת לדורות הבאים מלך ממלכי בית דוד ניתנה בתנאי, אבל שימלוך שלמה ויבנה את ביהמ"ק זו נבואה אחרת וניתנה בלא שום תנאי, וצ"ע.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בשו"ע: עוברות ומיניקות מתענות בתשעה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה