נדרים - נזירות איסור גברא או חפצא | ים התלמוד | פורום אוצר התורה נדרים - נזירות איסור גברא או חפצא | ים התלמוד | פורום אוצר התורה
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

והב בסופה

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
182
תודות
460
נקודות
56
ידוע שיש בזה נידון באח'
אך מאידך מהגמ' בריש נדרים ב:, מוכח דהוא איסור חפצא כשבועה (כמדומה שיש שדחו הראיה, אינני זוכר)
ומאידך בכמה מקומות בש''ס (נדרים טז. ועוד) מבואר שנזירות היא 'נדר' ולכן בפשטות חלה נזירות על נזירות, משא''כ דשבועה אינה חלה על שבועה
ואולי צריך לומר שהחידוש ב'נזיר' שהוא נדר (איסור חפצא) ובנוסף נוסף עליו הנזירות שהוא עצמו איסור 'גברא' כשבועה, ואת''ש
ועפ''ז יובן למה נזיר עובר גם על 'בל יחל דברו' חוץ מאיסור 'לא יאכל' ו'לא ישתה' ו'לא יטמא' וכו'
 
ידוע שיש בזה נידון באח'
אך מאידך מהגמ' בריש נדרים ב:, מוכח דהוא איסור חפצא כשבועה (כמדומה שיש שדחו הראיה, אינני זוכר)
ומאידך בכמה מקומות בש''ס (נדרים טז. ועוד) מבואר שנזירות היא 'נדר' ולכן בפשטות חלה נזירות על נזירות, משא''כ דשבועה אינה חלה על שבועה
ואולי צריך לומר שהחידוש ב'נזיר' שהוא נדר (איסור חפצא) ובנוסף נוסף עליו הנזירות שהוא עצמו איסור 'גברא' כשבועה, ואת''ש
ועפ''ז יובן למה נזיר עובר גם על 'בל יחל דברו' חוץ מאיסור 'לא יאכל' ו'לא ישתה' ו'לא יטמא' וכו'
אשמח לביאור מעמיק יותר ב'הגדרה' שייסדת כאן.

יש כפי שהזכרת את הפלוגתא הנודעת המובאת במהרי"ט [ח"א סי' נג] בין המהר"י באסאן למהר"י בן לב, ויש מס' שיטות המנסות לשלב בינהם, יש את שיטת המהרי"ט עצמו שהוא סבור שמהות ה'נזירות' איננה איסור שחל בהגברא או בהחפצא, אלא זהו איזה 'דין קדושה', שהאדם מחיל על עצמו שם נזיר, והתורה קבעה כיצד הנזיר צריך לנהוג בשביל שנזירותו לא תתחלל דומה למעמדו של 'כהן' במידת מה, שעצם מעמדו וקדושתו העצמית היא הגוזרת עליו ניהוגים כדי שקדושתו לא תחולל, ואילו הגרש"ש [נדרים סי' ד'] שזה 'התחייבות' גרידא לדיני הנזירות, אבל הדרך שנקטת בה היא נוטה גם משני הנ"ל, ולכן אני רוצה שתגדיר את דבריך מעט יותר.
 
נערך לאחרונה:
ידוע שיש בזה נידון באח'
אך מאידך מהגמ' בריש נדרים ב:, מוכח דהוא איסור חפצא כשבועה (כמדומה שיש שדחו הראיה, אינני זוכר)
ומאידך בכמה מקומות בש''ס (נדרים טז. ועוד) מבואר שנזירות היא 'נדר' ולכן בפשטות חלה נזירות על נזירות, משא''כ דשבועה אינה חלה על שבועה
ואולי צריך לומר שהחידוש ב'נזיר' שהוא נדר (איסור חפצא) ובנוסף נוסף עליו הנזירות שהוא עצמו איסור 'גברא' כשבועה, ואת''ש
ועפ''ז יובן למה נזיר עובר גם על 'בל יחל דברו' חוץ מאיסור 'לא יאכל' ו'לא ישתה' ו'לא יטמא' וכו'
זה מזכיר לי שבכל מיני סוגייות שיש שני צדדים בהבנתם ויש ראיות לכאן ולכאן אז אומרים שאו שזה גם וגם או שזה מתחיל בזה ונגמר בזה דוגמת מיגו שזה מתחיל ממה לי לשקר ונגמר בכח טענה או שטרך ביד מאי בעי שזה מתחיל באנ"ס ונגמר בכח השטר וכיו"ב
בלי להכנס לגוף דברי כת"ר
 

הודעות מומלצות

רבי חיים בנימין פונטרימולי היה...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון