ויצא - נחושת זה יעקב | בראשית | פורום אוצר התורה ויצא - נחושת זה יעקב | בראשית | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,817
תודות
7,948
נקודות
692
נחשתי ויברכני ה' בגללך

בשמות רבה פרשה מט (סי' ב), "וזאת התרומה אשר תקחו מאתם זהב וכסף ונחשת" (שמות כה, ג), "זהב" זה אברהם שנבחן בכבשן האש כזהב, "וכסף" זה יצחק שנצרף ככסף ע"ג המזבח, "ונחושת" זה יעקב שנאמר "נחשתי ויברכני ה' בגללך", ע"כ.

והנה בשמות רבה פרשה לה (סי' ה) ע"פ החלום של נבוכדנצר, זהב רומז לבבל, כסף רומז למדי, נחושת רומז ליון.

ומתאים לפי האור החיים הקדוש ריש פר' תצוה (ע"פ תיקו"ז) שבזכות אברהם ניצלו מבבל, בזכות יצחק ניצלו מפרס, ובזכות יעקב ניצלו מיון. ונפלא, שמגלות בבל שנמשלה לזהב ניצלו בזכות אברהם שנמשל לזהב, ומגלות מדי שנמשלה לכסף ניצלו בזכות יצחק שנמשל לכסף, ומגלות יון שנמשלה לנחושת ניצלו בזכות יעקב שנמשל לנחושת.

ויתכן לרמוז עוד בלשון לבן "כי נכסף נכספת לבית אביך", שלבן אמר ליעקב שרוצה להיות עם אביו שנמשל לכסף, ואינני יודע אם זה נכון.

בקשר לכך שמנחושת כנגד יון, כתב הרוקח (סי' רכה) שנחשת באתב"ש טסבא בגימטריא יון [באליה רבה (סי' תרעג) כתב דצ"ל יוון בשני ווין, יישר כח להרה"ג ר' @געגועים][1].​


[1] כתב השבלי הלקט (סי' קפה, הובא בקש"ק שבת ח"א עמ' שלא) לבאר דברי הגמ' שלדעת ב"ש נרות חנוכה פוחת והולך כנגד פרי החג, וז"ל, מצאתי בטעמי ר' יהודה החסיד זצ"ל טעמייהו דבית שמאי דאמרי פוחת והולך כנגד פרי החג שכן מצינו רמז לחנוכה אחר סוכות בפרשת אמור אל הכהנים לאחר פרשת החג כתוב ויקחו אליך שמן זית זך רמז לנרות חנוכה, ע"כ.

ויתכן להוסיף ע"פ מה שהובא מהגר"מ זילבר שאיתא בזוהר שנחושת [האמור בתרומה] הוא רמז לפרי החג, א"כ יתכן שבזכות פרי החג שנמשל בהם נחושת ניצלו מיון שנמשל לנחושת.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

איך עושים?
והאם ראוי לעשות?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה