סוכות, שמח"ת ושמ"ע - נקודות שחורות, כתמים ו'בלעטלאך' – האם פוסלים את האתרוג? | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - נקודות שחורות, כתמים ו'בלעטלאך' – האם פוסלים את האתרוג? | ענייני דיומא

ימה של תורה

משתמש רשום
gemgem
פרסם מאמר
הודעות
64
תודות
189
נקודות
70
'שינוי מראה', דהיינו השתנות צבע האתרוג, בחוטמו – בשטח 'כל שהוא', או ברוב שטחו של האתרוג, פוסל את האתרוג. הצבע הפוסל הוא שחור או לבן, וכן צבע הנוטה לשחור; וצבע הנוטה ללבן – יש שכתב להחמיר ביום הראשון של סוכות, ויש שהקלו לגמרי. צבע אפור כעין צבע העפר – כשר; צבע חום כקליפת הערמונים או כצבע הקפה – כשר; צבע כחול – כשר, אך הכחול הכהה הדומה לשחור – יתכן שפסול; וצבע אדום – נחלקו הפוסקים בדינו. דין זה הוא רק במקרה ששינוי הצבע נראה לעין כל, אך כאשר אינו ניכר לעין מרוב קטנותו ונצרכת התבוננות מדוקדקת כדי לראותו, אינו פוסל. יש שהגדיר 'נראה לעין כל', ששינוי הצבע נראה לרוב האנשים בהסתכלות ראשונה; יש שהגדיר ששינוי הצבע נראה גם כאשר האתרוג אינו סמוך לעין; ויש שהגדיר ששינוי הצבע נראה ללא התבוננות כאשר האתרוג סמוך לעין. נקודות שחורות ש'נדבקו' לאתרוג מחמת גורם חיצוני, כגון ריסוס חומר הדברה וכדומה – אינן פוסלות את האתרוג מדין 'שינוי מראה', אך יש שהורה שאם נדבקו לאתרוג בראשית גדילתו, יש להחמיר לכתחילה. כתמים שהתהוו באתרוג מחמת משמוש הידים האוחזות בו, אינם פוסלים אותו. ו'בלעטלאך' (כמין שריטות המתהוות באתרוג מחמת נגיעת עֲלֵי העץ בַּפְּרי) אינם פוסלים את האתרוג אף כשהם בולטים מעט מהאתרוג ומפוזרים לרוב על פני כולו.

[שו"ע תרמח, יב, משנ"ב, מה-מו, ושעה"צ, נו; ביאורים ומוספים דרשו, 83, 85, 89, 90 ו־91]
 
בבלעטלאך יש מחלוקת ראשונים גדולה דבאגודה [עי' בקש"ק] וריב"ש מבואר דהחשיבו לחזזית,
וכן בתה"ד-צט-נראה שמיעקר הדין החשיבו לחזזית אך ס"ל ע"פ הרא"ש דחזזית המצויה מאד אינה פוסלת
ועפי"ז פסק להקל בב"י והרמ"א אך ילה"ע דבלשון התה"דסיים דצ"ע
ובאחרונים יש שדנו בזה מצד שינוי מראה יעוי' פמ"ג תרמח ובדגמ"ר שם
 

הודעות מומלצות

עוזי ומגני יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון