עשי"ת, יום כיפורים - סדר העבודה | ענייני דיומא עשי"ת, יום כיפורים - סדר העבודה | ענייני דיומא

רבי

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
341
תודות
815
נקודות
176
ביום הקדוש, אחד מרגעי השיא הוא אמירת סדר העבודה.
למי שלא יודע חוקרי הגניזה הקהירית מצאו לפחות 45 (!) סדרי עבודה.
בשרשור הזה נביא בעז"ה סדרי עבודה פחות מוכרים.
 
רב סעדיה גאון מביא בסידורו שלושה סדרי עבודה שונים.

הראשון, מתחיל במילים "אזכיר גבורות אלוה יחיד" ומסתיים במילים "תתו ציר שעיר".

השני, "אתה כוננת" הנהוג אצל החסידים ובני עדות המזרח.

השלישי, סדר עבודה שהוא עצמו חיבר המתחיל במילים "פנימה חכמה לפני".

המעניין ביותר שהוא מייחס את הסדר הראשון ליוסי בן יוסי שמקובל לומר שהוא חיבר את "אתה כוננת".
עוד דבר שהפיוט השני "אתה כוננת" הוא מייחס לכל קהילות ישראל.

מי שרוצה לראות: סידור רב סעדיה גאון. מעמוד רסד ואילך.
 
אחד מהפלאות הגדולות האם הקליר חיבר סדר עבודה.
עיין במלחמות (יומא כו,ב) שכתב "וכן בדברי הפייט הראשון רבי אליעזר הקליר.
וכנראה שהיה לרבי אליעזר הקליר סדר עבודה שאינו ידוע לנו.
ויכול להיות שהוא מתכוון לפיוט ולאו דווקא לסדר עבודה מיוחד של הקליר.
1759262876287.png
 
הקטע הזה הוא מסידורו של רב עמרם גאון.
בשור הראשונה הוא כותב "יש שאומרים שבעת ימים". ויש בזה כמה השערות. או שמדובר על משניות יומא. ומנהג זה הובא בשבלי הלקט (סימן שכ) שהיו נוהגים לומר משניות במקום סדר העבודה. וכך נראה. משום שזה לשון המשנה הראשונה.

בנוסף הוא מביא בשורה השנייה "אצלצל" "אשנן". איני יודע האם זה סדר עבודה מיוחד או קרובה שהיו נוהגים לומר.
ואח"כ בשורה השלישית הוא אומר מפורש "סדר עבודה". איזה סדר עבודה זאת לא אדע.
1759263128089.png
 
בנוסף ראה בספר תחכמוני למשורר רבי יהודה אלחריזי. שמביא ארבעה חכמים שחיברו סדר עבודה ליום כיפור.

רבי יוסף בן שטנאש המכונה רבי יוסף בן אביתור. (הוא רבי יוסף טוב עלם חברו של רש"י הק'). שחיבר מעמד ליום כיפור. ויכול להיות שאין הכוונה לסדר יום כיפור אלא לפיוטו הנודע "אפודי שש לא-ל שונא שש". המושר אצל בני עדוה"מ.

רבי שלמה בן גבירול שחיבר סדר ליום כיפור. ונראה שזה יותר סדר עבודה ליום כיפור.

רבי יצחק בן גיאת, רבי משה בן עזרא ורבי אברהם אבן עזרא. שבכולם הוא כתב שחיברו סדר ליום כיפור.

סדר העבודה של רבי יצחק בן גיאת נתקיים אצלינו ומתחיל במילים "אל א-ל אשא דעי".
 
בנוסף ידוע לנו על סדר העבודה לרבינו הרא"ש שנדפס בסוף חידושיו למסכת יומא.
ויש על זה פירוש לתלמידו רבי יוסף בן נחמיאש.

ועוד מצאנו סדר עבודה לתלמידו רבנו ירוחם שכתב, שהוא סדר העבודה שחיבר מורי רבי אברהם בן אסמעל (ישמעאל) נר"ו המכונה אלדוכי.

וכן סדר עבודת יום כיפור לתלמיד הרשב"א.

ונדפס הכל בספר "סדר עבודה".
 
אגב, יש משהו מוזר בסדרי העבודה, שמצד אחד הם ערוכים בשפה פיוטית, ומצד שני הם לא מחורזים, אני תמיד הבנתי שמה שכותבים בשפה פיוטית הוא בשביל להסתדר עם החרוזים, אך כאן אני רואה שהיה ענין בפנ"ע לדבר בלשון גבוהה אפילו שזה בלי חרוזים.
 

הודעות מומלצות

רש"י ב"מ קי"ז א' אומר שגירי דיליה "הא לאו גרמא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון