סוכות, שמח"ת ושמ"ע - סוכת אנטוורפן | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - סוכת אנטוורפן | ענייני דיומא

זרח לווין

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
323
תודות
886
נקודות
176
כ' התוס' ריש סוכה [ב,א ד"ה כי עביד] דגבי הדפנות ליכא קפידא בקביעות כל עוד דהוי בתוך כ' אמה משא"כ גבי הסכך דעיקר שם הסוכה קרויה ע"ש אי עביד ליה קבע וקבעה במסרים ואין הגשמים יכולים להכנס לשם הוי קבע ופסול דגבי סכך קפיד שיהא ארעי, עכת"ד.

והנה הנידון המובא בתוס' שם אם המסמרים מפקיעים שם העראי מינה, או המציאות שאין גשמים נכנסים לשם. דבר זה נוגע למעשה גבי 'סוכת אנטוורפן' דשם מחמת ריבוי הגשמים המצויים בחג התקינו חכמאי דיהודאי דשם סכך אשר חתכו הקנים לשנים והתקינהו בשיפוע כמין מרזב וע"י כן אין יכולים גשמים להיכנס לשם. (מחמת דמעתה הגשמים מזרבים למטה מן הסוכה) והרבה מן הפסוקים פסלו סכך זה מטעמא דר"ת דהלא סו"ס אין נכנסים לשם הגשמים.

והגרי"ש זצ"ל התיר מכח הסברא. דאף א"נ דלר"ת המציאות שאין הגשמים נכנסים לשם מפקיעים שם העראי מיניה סו"ס בסכך זה הא דאין הגשמים נכנסים לשם הוא מחמת דבר חיצוני שאין בכח הגשם להכנס לשם ולא מחמת קביעות הסכך. ולכך לא פקע שם ארעי מינה. ודומה למתקין רוח מעל הסוכה אשר מרחיקה הגשם משם. דסו"ס מה שלא נכנס הגשם אינו מחמת קביעות הסכך אלא מחמת שיפועו.

ואף מלשון הראשונים הנ"ל לכאו' מבואר להדיא דהא דאין הגשמים נכנסים לבד לא מפקיע שם העראי מינה אלא בעינן שלא יכנסו מחמת קביעות הסכך ע"י מסמרים, דהא במעובה כמין בית הכשיר ר"ת משום דלא ימלט שלא יכנס גשם קצת. בהכרח דאף במקום שלא נכנס כלל כשר כיון דהא דאין הגשמים נכנסים לא מחמת קיבוע הסכך אלא מחמת ריבויו ובהכ"ת זה להדיא בגמ' דכשר ואף הר"ת דהו"ד בראבי"ה שם להדיא דהכשיר בכה"ג. ולא מחוור שיטות האוסרים מחמת דברי הר"ת.

אברא, דעי' בלשון הראבי"ה שם וז"ל 'ובתוספות של רבינו יב"א ראיתי כתוב סתם סוכות רועים עשויה להגן מפני החמה ומפני הגשמים ולא אתי למעוטי הא דקאמר שעשאה לצל אלא עשאה לדור שם בקבע או אם עשאה לאצור פירות בתוכה. ושמא הצלת גשמים דקאמר הצלה פורתא, אבל אם אינה יורדין בה גשמים כלל לא. והמחמיר ישא ברכה מאת ה' עכ"ל.
ולכאו' מבואר מדבריו דכל עוד שעשויה לכך שלא ירדו בה גשמים פסולה. ומצד זה יש שרצו לאסור ובזה לא יהני לן סברת הגריש"א זצ"ל דסו"ס עשויה היא לכך אך מנגד איכא סברת הגרח"ק להתיר סוכה זו מחמת שאם הגשמים ירדו בשיפוע יכנס הגשם. דסו"ס ראויה סוכה זו שיכנסו בה גשמים.

ונמצא, דסוכה זו כיון דביסודה מה שלא נכנס בה הגשמים הוא מחמת שיפוע הסכך ואופן עשייתו ולא מחמת קיבעתו התיר הגריש"א והמבואר מהראשונים דלכאו' ד"ז חשיב כעשויה למחסה מן המטר והגשם ובכה"ג פסולה כיון דגבי סוכה זו יש אופנים אשר יכנסו בה גשמים לכאו' לא הוי בגדר סוכה הנ"ל.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אינני מצליח להעלות קבצי וורד שלו, מדוע?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה