סמכות הקדמונים | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה סמכות הקדמונים | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה

נתתי חכמה

משתמש רשום
gemgem
הודעות
38
תודות
66
נקודות
18
ידועים דברי הכס"מ פ"ב ממרים, דהסיבה שאין חולקים אמוראים על תנאים, היא משום שכך קיבלו על עצמם.
וכך היא סמכות התלמוד מכוח קבלת כלל ישראל לא לחלוק על הנכתב בגמרא בבלי, יעו"ש.

דברי הכס"מ פותחים פתח לנסות להבין מה היה מיוחד בקדמונים, אשר נותן להם את הסמכות הרחבה כ"כ,
הרי לכאורה א"ז סתם קבלה מפחד של שינויים וכדומה, וע"כ שיש כאן איזו חכמה והבנה מיוחדת שהייתה להם

יש להסביר ולהגדיר מה באמת היא חכמתם, [חשבון ומהירות, הבנה ואינטואיציה חדה וכהנה מעלות רבות, או שמא בכלל הצדיקות והפרישות היא מעלתם בעיקר].
ויש ליתן הסיבה והטעם אשר במציאות יש ירידת הדורות. [והמוכיח שכך הוא הרי זה משובח].

הלא רבות המה המקרים שכן חלקו דורות אחרונים על דורות ראשונים, ויש לידע מהו הגדר היכן זה אפשרי והיכן לא.

כמובן שקשה מאוד אם בכלל אפשרי להבין ענין סבוך ומורכב זה, ויש להתייחס לנושא בכובד ראש הנדרש.
 
העתקתי מדברי הרמב"ם בהקדמה לפיהמ"ש מה שכתב בזה דברים מאירים. ושם לדעתי זה אחד המקורות הקדומים לייחס שלנו לראשונים באופן הזה.
ולגבי מה שאחרונים חולקים על ראשונים, עיין בהקדמה למגילת אסתר למהר"י די ליאון, שמנה כמה היכי תימצי שאחרון יוכל לחלוק על ראשון, ואע"פ שפשיטא ליה שהראשונים עליונים בהבנה וחשבון וזכרון וכדו' עיי"ש.
 

קבצים מצורפים

ידועים דברי הכס"מ פ"ב ממרים, דהסיבה שאין חולקים אמוראים על תנאים, היא משום שכך קיבלו על עצמם.
וכך היא סמכות התלמוד מכוח קבלת כלל ישראל לא לחלוק על הנכתב בגמרא בבלי, יעו"ש.

דברי הכס"מ פותחים פתח לנסות להבין מה היה מיוחד בקדמונים, אשר נותן להם את הסמכות הרחבה כ"כ,
הרי לכאורה א"ז סתם קבלה מפחד של שינויים וכדומה, וע"כ שיש כאן איזו חכמה והבנה מיוחדת שהייתה להם

יש להסביר ולהגדיר מה באמת היא חכמתם, [חשבון ומהירות, הבנה ואינטואיציה חדה וכהנה מעלות רבות, או שמא בכלל הצדיקות והפרישות היא מעלתם בעיקר].
ויש ליתן הסיבה והטעם אשר במציאות יש ירידת הדורות. [והמוכיח שכך הוא הרי זה משובח].

הלא רבות המה המקרים שכן חלקו דורות אחרונים על דורות ראשונים, ויש לידע מהו הגדר היכן זה אפשרי והיכן לא.

כמובן שקשה מאוד אם בכלל אפשרי להבין ענין סבוך ומורכב זה, ויש להתייחס לנושא בכובד ראש הנדרש.
מפורסם מה שכתב הגר"ח מוולזין שנשתבחו בסברה ישרה, ואני חושב שכל אחד יסכים על זה שהוא עיקר מעלתם תפיסה נכונה וסברה ישרה
 
ראיתי להעתיק את הדברים כדי להקל. (רמב"ם בהקדמה לפיהמ"ש).
"לכן צריך שנקבע בלבנו אמתותם, ונעיין בהם היטב, ואל נמהר להרחיק שום דבר מהם, אלא כל מה שירחק בעינינו משהו מהם נרגיל את עצמינו במדעים עד שנבין כוונתם באותו הענין אם תוכל דעתינו להבינו, לפי שהם ע"ה על אף שהיו שוקדים על הלמודים וטובי שכל ומכושרים ונתחברו לאנשים גדולים ופירשו מתאות העולם וכל אשר בו, הי מיחסים חסרון לעצמם בהשואה לקודמיהם, והוא אמרם לבן של ראשונים כפתחו של אולם ושל אחרונים אפילו כמחט סדקית אינו. כ"ש אנחנו שעם אבדן המדע והחכמה מאתנו כמו שיעד לנו יתעלה לכן הנני יוסף להפליא את העם הזה הפלא ופלא ואבדה חכמת חכמיו ובינת נבוניו תסתתר, נתיחדו בכל אחד ממנו ארבעה דברים, חולשת השכל, והתגברות התאות, והעצלות מללמוד, והחריצות לרדיפת עניני העולם הזה, ארבעת שפטי הרעים, והיאך לא ניחס החסרון לעצמינו בהשואה אליהם. ובידעם ענין זה ושכל דבריהם נקיים מכל סיגף חסו עליהם והזהירו שלא לזלזל בהם ואמרו כל המלעיג על דברי חכמים נדון בצואה רותחת, ואין צואה רותחת חמורה מן הסכלות שגרמה לו להלעיג." עכ"ל.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה