עדיף להיות אברך או מלמד? | בית המדרש – דיונים תורניים עדיף להיות אברך או מלמד? | בית המדרש – דיונים תורניים

הרב יהודה טאוב

משתמש רשום
gemgem
הודעות
36
תודות
122
נקודות
30
מה עדיף לאדם להיות על פי התורה
מלמד בתלמוד תורה או אברך כולל?

ראה לשון פלא יועץ ערך תורה :
ולא טוב עשו התלמידי חכמים שאינם רוצים ללמד עם בניהם ועם תלמידים קטנים, מפני שדומה בעיניהם כבטול בית המדרש, שכשלומדים לעצמם, יכולים ללמד ביום אחד כמה דפים גמרא ופוסקים ולכתב רבי תורתם, לא כן עם התלמידים צריך להוציא זמן זמנים להיות חוזר עמהם עד שילמדו כל דבר, וצריך טרחא ועמל ויגיעה רבה. ומי שמעשיו לשם שמים לעשות נחת רוח ליוצרנו, כי זה צריך להיות כל מגמתנו בזמן חיותנו, להוציא החיים בעשית נחת רוח לפניו יתברך שמו, לא יחוש על כל זה, רק יבחר לו את אשר הוא יותר נחת רוח ליוצרנו, ויותר ויותר עושה נחת רוח ליוצרו במה שלומד את בן חברו ואת בנו אפלו אלף בית, הבל שאין בו חטא, ממה שילמד הוא נגעים ואהלות, ואם אין גדיים אין תישים (עי' ירושלמי סנהדרין י, ב)

ומקורו מדברי הגמרא:
גמרא שבת קיט: אמר ריש לקיש משום רבי יהודה נשיאה אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן א''ל רב פפא לאביי דידי ודידך מאי א''ל אינו דומה הבל שיש בו חטא להבל שאין בו חטא ואמר ריש לקיש משום ר''י נשיאה אין מבטלין תינוקות של בית רבן אפי' לבנין בית המקדש.

האם דבר זה מוסכם בפוסקים או שיש חולקים ומדוע?

ובנוסף יש לדון שמלמד גם חלק מזמנו הולך על לשמור על התינוקות - האם גם בכזה מקרה נאמרו דברי הפלא יועץ?
 
מה עדיף לאדם להיות על פי התורה
מלמד בתלמוד תורה או אברך כולל?
הפלא יועץ רק כותב שאבות ת"ח ילמדו עם ילדיהם או יקדישו זמן ללמוד עם בן חבירו שאביו עם הארץ ואין מי שמלמדו תורה. הוא לא כותב שצריך לסגור את הגמרא ולהיות מלמד בדור שיש תתי"ם וגם אבא ע"ה יכול לשלוח לשם.
 
ומקורו מדברי הגמרא:
כמדו' שטעות היא בידי מר, הוא לא מתכוון דוקא למלמד בת"ת לתינוקות של בית רבן, אלא כולל אף את לימוד הבחורים
וכוונתו למי שטוען הרי אם אלמד כל חיי אתקדם בלימוד פי כמה מאשר אם אשקיע את כוחותיי בהסבר הדברים לצעירי הצאן, ואף הבחורים בכלל.
 
עדין השאלה בעינה עומדת

חשיבות "הבל תינוקות של בית רבן": הגמרא אומרת: “אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל פיהם של תינוקות של בית רבן”
רבי פפא שאל את אביי: מה איתנו, לומדי התורה הבוגרים? השיב לו אביי: “אין דומה הבל פה שיש בו חטא להבל פה שאין בו חטא”
כלומר, יש טהרה מיוחדת בלימוד הילדים שאין כמוה בלימוד המבוגרים.
לכן נפסק להלכה שאסור לבטל תינוקות של בית רבן מלימודם אפילו לבניין בית המקדש

לכאורה מוכח מכאן שמלמד תשב"ר עדיף מאברך?

לימוד לאחרים כעדיפות הלכתית?:
הרמב"ם ואחרים פוסקים שיש מצווה על כל חכם בישראל ללמד תלמידים, לא רק את בניו

למעשה, מצוות תלמוד תורה כוללת גם ללמד לאחרים (כמו שנדרש “ושיננתם לבניך” – אלו תלמידיך). וזה לכאורה עיקר מצוות לימוד תורה - ושננתם לבניך.

עם זאת, הודגש בהלכה שבנו קודם לתלמיד אחר, אבל אחרי שמקיים חובת בניו – מצווה להרביץ תורה ברבים

לכאורה אין ספק, לפי המקורות שראינו, שהתועלת הרוחנית של הפצת תורה גדולה לאין ערוך מלימוד אישי גרידא.
 
כדאי לראות את שני המאמרים האחרונים של הרב בוצ'קובסקי
 

קבצים מצורפים

לכאורה מוכח מכאן שמלמד תשב"ר עדיף מאברך?
כיצד?
לימוד לאחרים כעדיפות הלכתית?
איני יודע לגבי העדיפות
אך כמובן שישנה חובה ללמד למי שראוי לכך.
הרמב"ם ואחרים פוסקים שיש מצווה על כל חכם בישראל ללמד תלמידים, לא רק את בניו
בדבריך כתבת שהמצוה היא על כל "חכם בישראל"
ואם כך, הרי יתכן שאין מצוה זו נוגעת לכל
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון