קרח - עונש על מניעת תוכחה בעידן ריתחא | במדבר | פורום אוצר התורה קרח - עונש על מניעת תוכחה בעידן ריתחא | במדבר | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,164
תודות
5,649
נקודות
497
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף (טז כב)

הקשה הרמב"ן וז"ל,
יש לשאול, אם ישראל לא חטאו ולא מרדו ברבם, למה היה הקצף עליהם לאמר ואכלה אותם כרגע, ואם גם הם מרדו כקרח וכעדתו איך יאמרו משה ואהרן האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף.

ובספר נחלי מים לרבי יעקב מאיר פדווא מבריסק זצ"ל ביאר, שהעונש לכלל ישראל היה על מה שלא מיחו וכמבואר בשבת נה. שגם הצדיקים נענשים בזמן שלא מיחו, והוא עונש על ביטול מצות עשה של מחאה, והנה על עשה עונשים רק בעידן ריתחא כדאיתא במנחות מא. לגבי ביטול מצות עשה של ציצית, וזהו שאמר משה רבינו, האיש אחד יחטא ועל כל העדה "תקצוף", היינו דבשלמא אם הציבור היה חוטא אז גם הצדיקים שלא חטאו היה נחשב עכ"פ עידן ריתחא לגביהם והיו נענשים על עשה, אבל בשביל איש אחד שחטא לא יהיה עידן ריתחא על כל כלל ישראל, עכ"ד.

ובעיקר הדבר שהעונש על מה שלא מיחו הוא ביטול מצות עשה וענשינן ליה רק בעידן ריתחא, כן כתבו גם בפני יהושע שבת שם, והובא בתיבת גומא להפמ"ג בפרשת וירא, וכ"כ בפנים יפות כאן. אמנם יש להעיר על זה, דהנה רבינו יונה בשערי תשובה אות נ"ט ואות ע"ב, שמי שנמנע מלהוכיח עובר בלאו של "לא תשא עליו חטא", דפירושו שבמניעת התוכחה ישא בחטאו של חבירו והוזהרנו שלא יבוא לכך. ועל לא תעשה עונשים גם שלא בעידן ריתחא. אלא שיש להסתפק בלא תעשה שהוא בשב ואל תעשה, האם עונשים עליו גם שלא בעידן ריתחא, או שהוא כמצות עשה, ובפנים יפות משפטים (כב כא) כתב שעל לא תעשה שהוא בשב ואל תעשה אין עונשים אלא בעידן ריתחא, שהעיקר תלוי במה שהוא שב ואל תעשה, ולפי"ז ניחא דאזיל לשיטתו.

עוד יש להעיר, שהעונש על מה שלא מיחו אינו רק בתורת עונש על ביטול מצות עשה של תוכחה גרידא, אלא מדין "ערבות", וממילא כיון שאצל החוטא יש עונש גם בלא עידן ריתחא שהרי הוא חטא בידים, ממילא גם הערב מחויב, ואין זה שייך לשאר עונש על מצות עשה.​
 
הקשה הרמב"ן וז"ל, יש לשאול, אם ישראל לא חטאו ולא מרדו ברבם, למה היה הקצף עליהם לאמר ואכלה אותם כרגע, ואם גם הם מרדו כקרח וכעדתו איך יאמרו משה ואהרן האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף.
ותירץ וז"ל:

וכתב רבינו חננאל הבדלו מתוך העדה הזאת עדת קרח ולא עדת בני ישראל ויאמרו אלהי הרוחות לכל בשר וגו' מיד הודיע הקב"ה למשה כי לא כל עדת בני ישראל בקש לכלות אבל עדת קרח בלבד לפיכך פירש לו זה שאמרתי "הבדלו" העלו מסביב למשכן קרח דתן ואבירם הוא שאמרתי לך הזכיר להם "העלו מסביב" אולי כשיראו קרח ועדתו ישובו אלו דבריו.
ואינם נכונים כי לא היה ראוי לומר על קרח דתן ואבירם שלשה אנשים " הבדלו מתוך העדה " כי אינם עדה ואין ישראל בתוכם ואהרן עם עדת מקריבי הקטורת היה בתוכם בבואם ועוד כי " הבדלו " רמז למשה ואהרן בלבד כמו הרומו (להלן יז י) וכן ואכלה אותם כרגע רמז למגפה שתכלה עם רב ועצום כרגע וחלילה שלא יבין משה נבואתו ויטעה בה.
אבל הטעם כי מתחלה היה לב העם אחרי משה ואהרן וכאשר לקחו קרח ועדתו איש מחתתו וישימו עליהם קטרת ועמדו פתח אהל מועד עם משה ואהרן אז קרא קרח לכל העדה ואמר להם כי בכבוד כולם הוא מקנא וייטב הדבר בעיניהם ונקהלו כלם לראות אולי יישר בעיני האלהים ותשוב העבודה לבכוריהם וזה טעם ויקהל עליהם קרח את כל העדה (פסוק יט) והנה נתחייבו כליה שהיו מהרהרים אחרי רבם והם כמהרהרים אחרי השכינה ומוותרים על נבואת נביא בלבם וחייבין מיתה בידי שמים ומשה ואהרן למדו עליהם זכות שלא חטא במעשה אלא קרח והוא הגורם והוא המפתה אותם וראוי הוא שימות לבדו לפרסם ולהודיע ענשו לרבים וזו דרך מבקשי רחמים שיקלו החטא מעל העם ונותנין אותו על היחיד הגורם מפני שהוא חייב על כל פנים וכו', עכ"ל.
 

הודעות מומלצות

ברש"י (סוכה מז. ד"ה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון