עשי"ת, יום כיפורים - על חטא שחטאנו לפניך באונס | ענייני דיומא עשי"ת, יום כיפורים - על חטא שחטאנו לפניך באונס | ענייני דיומא

מנסה להבין

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
85
תודות
136
נקודות
30
כך אומרים בוידוי יום כיפור וידועה השאלה מה יש להתוודות על אונס הלא אונס רחמנא פטריה?
ראיתי בחדושי מהרי"ל דיסקין שכתב ליישב שנוסח הזה נתקן על תקופת אנוסי ספרד שהיו חיים כגויים במשך כל השנה ובאים ביום כיפור לבתי הכנסת, אמנם הם עברו עברות בתחלה מחמת אונס אבל לבסוף עברו ברצון, ועל תחלתו באונס וסופו ברצון צריך כפרה.

וצריך עיון מה איכפת שבתחילתו באונס אם עכשיו סוף סוף הוא ברצון והיה צריך להתוודות כרגיל.
 
כך אומרים בוידוי יום כיפור וידועה השאלה מה יש להתוודות על אונס הלא אונס רחמנא פטריה?
ראיתי בחדושי מהרי"ל דיסקין שכתב ליישב שנוסח הזה נתקן על תקופת אנוסי ספרד שהיו חיים כגויים במשך כל השנה ובאים ביום כיפור לבתי הכנסת, אמנם הם עברו עברות בתחלה מחמת אונס אבל לבסוף עברו ברצון, ועל תחלתו באונס וסופו ברצון צריך כפרה.

וצריך עיון מה איכפת שבתחילתו באונס אם עכשיו סוף סוף הוא ברצון והיה צריך להתוודות כרגיל.
אולי מצד עשה עבירה ושנאה נעשית לו כהיתר - זה דומה לאונס, אבל בוודאי שצריך וידוי.
 
אני לא יודע אם זה הכוונה בוידוי הזה, אבל עבירות שדינם ייהרג ואל יעבור והוא עבר עליהם כדי לא להיהרג הוא חוטא ורק פטור מעונש בית דין משום אונס רחמנא פטריה.
נראה לי שפשוט שהוא נחשב עבריין וחייב לשוב ולהתוודות, ומסתמא גם חייב בדיני שמים (כמובן שדינו קל מן העובר בלא אונס).
 
ידועים דברי בעלי המוסר שגם באונס יש פגם.
דהנה מצינו בדוד המלך שנענש על שאמר "זמירות היו לי חוקיך" ואפ"ה לומדים אנו מהפסוק הזה שהתורה צריכה להיות שירה, וכן ביעקב אבינו שנענש על שאמר עבדיך לעשיו ואפ"ה רבי למד מכך לכתוב כן לאנטונינוס.
וחזינן שיש פגם למרות שהמעשה צריך להעשות, וביאר ר' ירוחם ממיר שהיה חטא מוקדם שהביא לדוד וליעקב להגיע למצב של חטא מוכרח.
ועל זה אנו מתוודים "על חטא שחטאנו באונס" שגרמנו לעצמינו להגיע למצב של חטא מוכרח.
 

הודעות מומלצות

ברש"י (סוכה נא.) מבלאי מכנסי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון