עניינו של זכות לאחד בחבירו "ומצווה לחבירו" | בית המדרש – דיונים תורניים עניינו של זכות לאחד בחבירו "ומצווה לחבירו" | בית המדרש – דיונים תורניים

נראה לפשוט

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
338
תודות
650
נקודות
176
הנה המהלך המסתבר והמובן הינו דזכות ממון היינו "חצי קנין" [כל' כמה ראשו'] ברשות הממון של חבירו, וכ"נ מד' הגרש"ש בכ"ד [עי' שער"י ש"ב פ"ה וחי' הגרש"ש כתובות סמ"ח וקונטרס השיעבוד בכ"מ ועוד].
ולפי"ז כל המושג זכות שייך דווקא כה"ג דהחיוב אתי מחמת דיני חו"מ וממנות אשר עניינם נובע מתוך רשות ממון.
ולפי"ז צ"ב במה שייסדו רבותינו דאיכא מושג "מצוה לחבירו", דהיינו, מצוה אשר כנודע עניינה חובת גברא כלפי שמיא, ומ"מ הוי לחבירו דין תובע עלה.
וצ"ע דאי אינה חיילה ברשות ממון [דדהא הויא דין גברא], כיצד איכא לחבירו זכות ותביעה בה.
ומבואר שיש מושג זכות בחבירו אף בלא רשות ממון. וצ"ע מהי, כיצד מה שהוא מחוייב מצד התוה"ק לשלמני ממון, נעשה לי זכות ביה [וכל' הש"ס שיעבוד ה"גוף".]
 
בשאלתו הניח מר ב' הנחות, האחת היא:
דזכות ממון היינו "חצי קנין"
והב' היא דיש כזה עניין נקרא:
רשות הממון של חבירו,
ואף הוסיף על כך כי הוא:
המהלך המסתבר והמובן
ולענ"ד מלבד מה שיש להתווכח עם עצם ההנחות הנ"ל באמת אינם מובנות דיים מהו "חצי קניין" ומהו "רשות ממון"
ובפשטות אין לנו אלא את דיני התורה המטילים חיוב על האדם כלולב וציצית וכמוהם הוא חיוב הממון אלא שאופן הטלת החיוב הוא ליתן את הממון לפלוני וכיון שעניין זה שהפלוני הוא המוטב של הדין אינו חלק שולי בדין (כמו במישהו שנשבע לין ממון לפלוני שמציאותו של הפלוני היא רק היכי"ת לקיים את השבועה) אלא הוא עיקר הדין ומטרתו שהפלוני יקבל את הממון משום הכי נקבע אותו אדם כזכאי בממון, כיון שצורת הדין היא שפלוני יהיה זכאי באותו הממון. ודוק.
 
בשאלתו הניח מר ב' הנחות, האחת היא:
"חצי קניין"
והב' היא דיש כזה עניין נקרא:
"רשות ממון"
ואף הוסיף על כך כי הוא:
"המהלך המסתבר והמובן"
מקורם של דברים, חצי קנין הוא לשון של כו"כ ראשו' [לא עומד לי כעת בראש היכן, ואם מי מחו"ר הפורום שליט"א יוכל לציינם נשמח.] וארשות ממון נלקח מל' הש"ס שיעבוד ה"גוף" ממוני "גבך" דהיינו דיש אצל האדם מקום מה שבו נתפס החיוב ואותו חלק משתעבד. הוא הוא שקראוהו האחרו' "רשות ממון".
[לבר מהא שהובא כן מהגרש"ש]
 
חצי קניין" ומהו "רשות ממון"
המושג חצי קנין כבר מוזכר ברבותינו הראש' כדוג' הריטב"א בקידושין יג, ב ובמאירי בב"ב קמז, ב ועוד רבים.

והמושג רשות ממון כתובה בכל סוגיא אפשרית בדיני הממונות כך שאין מה ולנסות ולדון על קיומה.
ובפשטות אין לנו אלא את דיני התורה המטילים חיוב על האדם כלולב וציצית וכמוהם הוא חיוב הממון אלא שאופן הטלת החיוב הוא ליתן את הממון לפלוני וכיון שעניין זה שהפלוני הוא המוטב של הדין אינו חלק שולי בדין (כמו במישהו שנשבע לין ממון לפלוני שמציאותו של הפלוני היא רק היכי"ת לקיים את השבועה) אלא הוא עיקר הדין ומטרתו שהפלוני יקבל את הממון משום הכי נקבע אותו אדם כזכאי בממון, כיון שצורת הדין היא שפלוני יהיה זכאי באותו הממון. ודוק.
ביתר ביאור, ישנם מקומות שהחיוב נולד מן הזכות וכגון בהלואה, שיעבוד הגוף, פועל, עבד ודומיהם, ובעת שהחיוב נולד מן הזכות יוצא בעצם שהחובה היא רק לממש את זכויות התובע, והרי ישנם מקומות שהזכות נולדת מהחיוב כגון מתנות עניים, מתנות כהונה, נזיקין וכדומה שהגם שהזכות נולדת מהחיוב, מכל מקום עניין החיוב הוא וצורת קיומו הוא בין האדם לחברו, ופשיט"ל שיוכל לתבעו על כך שהרי זה צורת ויסוד הדין.
 
ובפשטות אין לנו אלא את דיני התורה המטילים חיוב על האדם כלולב וציצית וכמוהם הוא חיוב הממון אלא שאופן הטלת החיוב הוא ליתן את הממון לפלוני וכיון שעניין זה שהפלוני הוא המוטב של הדין אינו חלק שולי בדין (כמו במישהו שנשבע לין ממון לפלוני שמציאותו של הפלוני היא רק היכי"ת לקיים את השבועה) אלא הוא עיקר הדין ומטרתו שהפלוני יקבל את הממון משום הכי נקבע אותו אדם כזכאי בממון, כיון שצורת הדין היא שפלוני יהיה זכאי באותו הממון. ודוק.
וגם כ"כ
ישנם מקומות שהחיוב נולד מן הזכות וכגון בהלואה, שיעבוד הגוף, פועל, עבד ודומיהם, ובעת שהחיוב נולד מן הזכות יוצא בעצם שהחובה היא רק לממש את זכויות התובע, והרי ישנם מקומות שהזכות נולדת מהחיוב כגון מתנות עניים, מתנות כהונה, נזיקין וכדומה שהגם שהזכות נולדת מהחיוב, מכל מקום עניין החיוב הוא וצורת קיומו הוא בין האדם לחברו, ופשיט"ל שיוכל לתבעו על כך שהרי זה צורת ויסוד הדין.
כבר חקר בזה הגרש"ש בשער"י ש"ב פ"ה, והעמיד שבזה גופא הביא היד רמ"ה שני ביאורים [בשמעתתא דקנין אתן] ב"ב ד"ג ע"א. [ועיי"ש בסוגייא בספר ברכת אברהם משכ"ב.]
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אחד מהברכות שנתברך יעקב מיצחק אבינו הוא הוה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה