עצומה ודיון הלכתי: בעקבות נזקי המלחמה עם איראן - על הבנקים לכבד את ההיתר עיסקא! | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 עצומה ודיון הלכתי: בעקבות נזקי המלחמה עם איראן - על הבנקים לכבד את ההיתר עיסקא! | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
לא עושה עלי רושם כל הדיבורים שהבנקים יקרסו...
עם כל הכבוד לבנקים מאז העלאת הריבית הדרמטית בשנים האחרונות הבנקים עושים רווחים אדירים וסכומי עתק בלי שום פורפורציות למה שקורה במשק
אז שום בנק לא יקרוס להבנתי...
לכאורה צודק. אינני יודע כמה דירות נפגעו - אבל אפילו אם זה 1000 דירות - וכל אחד ממשוכנת במיליון שקל. הרי זה סה"כ 500 מיליון שקל. אני חושב שהבנקים יכולים לספוג את זה.

אבל יש למעשה צד אחר בכל הסיפור
הרי כל משכנתא מחייבת לעשות ביטוח מבנה
ומאידך כשסכום המשכנתא מגיע לסכום מסוים נמוך יותר כבר הבנק לא מחייב לעשות ביטוח מבנה
ומה הסיבה לכך? מן הסתם כי הסיכונים יורדים מאד ככל שהסכום של המשכנתא נמוך, והבנק בוטח שבסופו של דבר גם אם הדירה תעלם או תהרס עדיין ישאר בידו את הסכום המינימלי של הקרקע ועוד ולכן אינו מצריך לעשות ביטוח מבנה
וא״כ, יכול להיות שחלקו של הבנק אינו דוקא בחלק של הדירה הנהרס, אלא הבנק סומך על השווי הסופי ולכן הוא לא מצריך ביטוח מבנה, וממילא אפשר ואין כל חיוב לבנק לישא בנזקים
ביטוח יקח כמה חודשים/שנים. בינתיים אין רווח על הדירה ולא אמורים לשלם ריבית.
 
וגם אם תסכים להישבע - לא תמצא בכל העולם בית דין שיסכים להשביע אותך.
אינני מכיר. זה באמת המציאות? שום בית לא תשביע אותך?

נראה שלא הבנת את כוונתי
התרחיש המובא בחשבון בעת ההסכמה על היתר עיסקה - הוא הפסדים נסבלים
על דעת כן חתמו, ואת זה מוכנים [או עכ"פ נאלצים] לכבד, בהתקיים התנאים הנצרכים של הוכחת הפסד
אבל תביעות ענק של עשרות בניינים שקרסו בשל מלחמה לא צפויה - כלל לא היה בתרחישים
כל אחד אמור להבין שחברת ביטוח שצריכה לממן עשרות בניינים - תפשוט את הרגל, ועמה את כל עסקי הביטוח
ולחלוטין לא על דעת כן ביטחו
וגם ההלכה מכירה במושג מכת מדינה
לא הבנתי - הרי הבנק הוא שותף מלא לדירה - ואי אפשר לומר שאינם שותפים במקרה של הפסד - שהרי לשם כך הם שותפים!!! ודברים שבלב אינם דברים!

אלא א"כ תאמר שכל ההיתר הוא סתם בלוף אחד גדול וזה אומדנא דמוכח שהבנקים לא באמת רציניים בכל מה שהם חתמו וכל החוזה חספא בעלמא.
 
קח בחשבון שותף אמיתי, לא בנק, שהוא שותף גם להפסדים כמובן
יש לו יכולת אמיתית לשאת בהפסדים
ונניח שהשקעתם בעסק מיליארדים, והעסק קרס
מהפסד שיהפוך אותו לבעל חוב של מאה מיליארד דולר למשל - הוא יתנער וישאיר את שותפו להתמוטט, אם תהיה לו האפשרות
משא"כ הפסד של כמה מיליונים - הוא לא יפרק את השותפות עבורו
במילים אחרות - הוא שותף כל עוד המחיר לא כרוך בפירוק מוחלט
 
קח בחשבון שותף אמיתי, לא בנק, שהוא שותף גם להפסדים כמובן
יש לו יכולת אמיתית לשאת בהפסדים
ונניח שהשקעתם בעסק מיליארדים, והעסק קרס
מהפסד שיהפוך אותו לבעל חוב של מאה מיליארד דולר למשל - הוא יתנער וישאיר את שותפו להתמוטט, אם תהיה לו האפשרות
משא"כ הפסד של כמה מיליונים - הוא לא יפרק את השותפות עבורו
במילים אחרות - הוא שותף כל עוד המחיר לא כרוך בפירוק מוחלט
זה שהשותף מתנער ומתחמק במקרה של הפסד גדול מאוד - זה לא בדין - זה גניבה!
 
אינני מכיר. זה באמת המציאות? שום בית לא תשביע אותך?
איזה קטע איתך. הספקת לפתוח עצומה, ולשכנע אנשים לחתום עליה.
וכל זה עוד לפני שבדקת האם ההיתר עיסקא מחייב להישבע על הנזק, ואם מבחינה הלכתית זה שייך בכלל להישבע שקרה הנזק.

אבל כן, לפי כל מה שידוע לי, אין היום אף בית דין שיסכים להשביע אותך על משהו, גם על משהו שוודאי קרה (כדי לא לפתוח פתח לשבועות שקר).
וזה בדיוק הסיבה שבהיתר עיסקא לבנקים הוסיפו את הדרישה להישבע, כי אף אחד לא יכול להישבע וממילא הבנק לעולם לא יתחייב לשלם על נזקים.
 
זה שהשותף מתנער ומתחמק במקרה של הפסד גדול מאוד - זה לא בדין - זה גניבה!
יפה, אז תקרא לזה גניבה
אבל כל שלא הגיע למצב של הפסד קולוסיאלי - הוא שותף נאמן בעסקיך אף להפסד כפי שהתחייב וחתם באופן חוקי ומחייב
 
יפה, אז תקרא לזה גניבה
אבל כל שלא הגיע למצב של הפסד קולוסיאלי - הוא שותף נאמן בעסקיך אף להפסד כפי שהתחייב וחתם באופן חוקי ומחייב
לא הבנתי מה אתה רוצה - יש פה הפסד בא ננסה לעזור למשפחות המסכנות האלו? אתה טוען שאין סיכוי - גם לי ספק גדול בזה...
 
לא הבנתי מה אתה רוצה - יש פה הפסד בא ננסה לעזור למשפחות המסכנות האלו? אתה טוען שאין סיכוי - גם לי ספק גדול בזה...
הלכנו למקום אחר
הנידון היה האם כשהבנק מתנער מהקרסת כל המערכת ולכן לא מוכן לשאת בהפסדי בנינים שלמים שקרסו בויתור על המשכנתא [ובפרט אם הנזק היה כפי שאויביינו תיכננו לנו רח"ל] - האם זה מגלה שלמפרע כלל לא התכוון לשאת בהפסדים, וממילא בטל ההיתר עיסקא מעיקרא.
ועל זאת טענתי שהבאנק היה מוכן לשאת בהפסדים רגילים כפי התרחישים העומדים בסבירות רגילה כשחתמו על היתר העיסקא, כפי שחברות ביטוח מיועדות לספוג הפסדים, ולכן ההיתר שריר וקיים.
ומה שבמקרה של הקרסת מדינה רח"ל, שאז שום גוף לא מסוגל לשאת בהפסדים אלו, לא בנק ולא חברת ביטוח, אלא בקושי תקציבי מדינה שלמה [שגם הם לא מתמודדים לעת עתה עם בניית כמה וכמה ישובים שנהרסו] - אזי התנערות הבנק לא מעידה על כך שלא חתם על ההסכם ברצינות.
חושבני שכל אחד מאתנו שהיה נופל עליו חוב של עשרה מיליארד דולר - היה מתנער ממנו, אא"כ הוא חבר קרוב של המשיגינער מטסלה.
 
הלכנו למקום אחר
הנידון היה האם כשהבנק מתנער מהקרסת כל המערכת ולכן לא מוכן לשאת בהפסדי בנינים שלמים שקרסו בויתור על המשכנתא [ובפרט אם הנזק היה כפי שאויביינו תיכננו לנו רח"ל] - האם זה מגלה שלמפרע כלל לא התכוון לשאת בהפסדים, וממילא בטל ההיתר עיסקא מעיקרא.
ועל זאת טענתי שהבאנק היה מוכן לשאת בהפסדים רגילים כפי התרחישים העומדים בסבירות רגילה כשחתמו על היתר העיסקא, כפי שחברות ביטוח מיועדות לספוג הפסדים, ולכן ההיתר שריר וקיים.
ומה שבמקרה של הקרסת מדינה רח"ל, שאז שום גוף לא מסוגל לשאת בהפסדים אלו, לא בנק ולא חברת ביטוח, אלא בקושי תקציבי מדינה שלמה [שגם הם לא מתמודדים לעת עתה עם בניית כמה וכמה ישובים שנהרסו] - אזי התנערות הבנק לא מעידה על כך שלא חתם על ההסכם ברצינות.
עכשיו הבנתי כוונתך.

אני לא יודע את המספרים כמה נזק היה לכל בנק. לצערי העובדות הן שגם למשכנתא של אדם בודד הבנקים מתנערים וכבר היו מקרים כאלה כמה פעמים.
חושבני שכל אחד מאתנו שהיה נופל עליו חוב של עשרה מיליארד דולר - היה מתנער ממנו, אא"כ הוא חבר קרוב של המשיגינער מטסלה.
כמדומני (ואולי אני תמים) שאם זה היה קורה לי (ח"ו) לא הייתי מתנער לומר שאני לא חייב - אלא מודה שאני חייב אבל פשוט אין לי אפשרות להחזיר. לעומת זה, הבנקים, גם במצב שבאמת הנזק מעבר למה שמסוגלים להחזיר, כן יש להם בוודאי כדי להחזיר חלקית, ולכן עליהם להחזיר את מה שהם יכולים גם במחיר שיפשטו את הרגל. (אגב, הם לא מחזירים כלום - הם פשוט מפסיקים לגבות את הריבית וההחזרים).
 
עכשיו הבנתי כוונתך.

אני לא יודע את המספרים כמה נזק היה לכל בנק. לצערי העובדות הן שגם למשכנתא של אדם בודד הבנקים מתנערים וכבר היו מקרים כאלה כמה פעמים.

כמדומני (ואולי אני תמים) שאם זה היה קורה לי (ח"ו) לא הייתי מתנער לומר שאני לא חייב - אלא מודה שאני חייב אבל פשוט אין לי אפשרות להחזיר. לעומת זה, הבנקים, גם במצב שבאמת הנזק מעבר למה שמסוגלים להחזיר, כן יש להם בוודאי כדי להחזיר חלקית, ולכן עליהם להחזיר את מה שהם יכולים גם במחיר שיפשטו את הרגל. (אגב, הם לא מחזירים כלום - הם פשוט מפסיקים לגבות את הריבית וההחזרים).
חלילה לא ייחסתי להם צדקות, אלא רק לומר שאין זו טענה כדי לבטל למפרע את ההיתרי עיסקה
אין שום דבר בין התנערות מתשלום עשרה מיליארד, ובין לומר ברור שאני חייב אבל מה אעשה ואין לי איך לשלם
זה רק נשמע יותר טוב, לא יותר.
 
חלילה לא ייחסתי להם צדקות, אלא רק לומר שאין זו טענה כדי לבטל למפרע את ההיתרי עיסקה
אין שום דבר בין התנערות מתשלום עשרה מיליארד, ובין לומר ברור שאני חייב אבל מה אעשה ואין לי איך לשלם
זה רק נשמע יותר טוב, לא יותר.
לא - גם כאשר זה היה עניין של לקוח אחד - הבנקים לא כיבדו את ההית"ע כנזכר פה https://www.hamichlol.org.il/היתר_עסקה#:~:text=זאת, בפועל בכל,נוסח היתר העסקה

בוודאי שיש הבדל בין התנערות (כופר בהכל) לבין מודה ופשוט אינו מסוגל לשלם. בסופו של דבר זה לא משנה לצד השני - אבל הראשון הוא שקרן וגנב - והשני הוא מסכן אבל לא גנב.
 
איזה קטע איתך. הספקת לפתוח עצומה, ולשכנע אנשים לחתום עליה.
וכל זה עוד לפני שבדקת האם ההיתר עיסקא מחייב להישבע על הנזק,
זה ברור שכן.
ואם מבחינה הלכתית זה שייך בכלל להישבע שקרה הנזק.
אתה אכן מחדש לי בזה.
אבל כן, לפי כל מה שידוע לי, אין היום אף בית דין שיסכים להשביע אותך על משהו, גם על משהו שוודאי קרה (כדי לא לפתוח פתח לשבועות שקר).
וזה בדיוק הסיבה שבהיתר עיסקא לבנקים הוסיפו את הדרישה להישבע, כי אף אחד לא יכול להישבע וממילא הבנק לעולם לא יתחייב לשלם על נזקים.
וא"כ כל ההיתר ריק מתוכן - וזה בלוף אחד גדול.
 
לא - גם כאשר זה היה עניין של לקוח אחד - הבנקים לא כיבדו את ההית"ע כנזכר פה https://www.hamichlol.org.il/היתר_עסקה#:~:text=זאת, בפועל בכל,נוסח היתר העסקה

בוודאי שיש הבדל בין התנערות (כופר בהכל) לבין מודה ופשוט אינו מסוגל לשלם. בסופו של דבר זה לא משנה לצד השני - אבל הראשון הוא שקרן וגנב - והשני הוא מסכן אבל לא גנב.
בעקבות המקרה הזה הורה הגריש"א זצ"ל שלא להסתמך על היתר העיסקה עד שיחתמו על משהו מחייב, ומאז שינו את ההסכם החתום באופן שיחייב לחלוטין על פי חוק, כך שלהביא את המקרה הזה זה לא הוגן, הא לפני חזרה והא לאחר חזרה
תינח מי שמתכוון לשלם אבל מנסה לדחות [שזה הבסיס של מודה במקצת], אבל מי שלא מתכוון לשלם, ורק מורח עם מילים יפות - הוא גרוע בדיוק כמו מי שאומר אני לא מתכוון לשלם בכלל.
 
בעקבות המקרה הזה הורה הגריש"א זצ"ל שלא להסתמך על היתר העיסקה עד שיחתמו על משהו מחייב, ומאז שינו את ההסכם החתום באופן שיחייב לחלוטין על פי חוק, כך שלהביא את המקרה הזה זה לא הוגן, הא לפני חזרה והא לאחר חזרה
תינח מי שמתכוון לשלם אבל מנסה לדחות [שזה הבסיס של מודה במקצת], אבל מי שלא מתכוון לשלם, ורק מורח עם מילים יפות - הוא גרוע בדיוק כמו מי שאומר אני לא מתכוון לשלם בכלל.
שמעתי כמה וכמה פעמים את שמו של רב אלישיב בהקשר של שינויים בהיתר עיסקא אבל אף פעם לא מצאתי משהו כתוב. יש לך מקור לשמועה זו?
 
הבנק יכול לעמוד בנזק מוכח של אחד, בלי לשבור את הכלים
אבל כשאלף אנשים דורשים מימוש ההפסדים - זה כבר עלול לגרור השלכות
לכאורה ניתן לעשות זאת במהלך מוסדר, ולדאוג גם שהמדינה תפצה את הבנקים.
כי בלא"ה המדינה צריכה לפצות את בעלי הדירות, אז ניתן לנכות חלק מהפיצוי לטובת הבנקים.
 
'כך כולם יודעים', אבל לך תמצא כעת את המקור
זה בדיוק הבעיה. חיפשתי ולא מצאתי. וזה אמור להיות משהו מפורסם מאוד.

לפי האגדה - רב אלישיב הודיע לבנקים שאם אין היתר עיסקא - כל הציבור החרדי מפסיק לשלם את המשכנתא. ואז מצאו נוסח מוסכם - הית"ע פרטי.

אבל אני לא מוצא את המקור לזה בשום מקום.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מספר בעל המעשה: "אני גר בבני ברק, בקצה אחד של...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון