בהעלותך - פנינים מדברי האור החיים על פרשת השבוע. | במדבר בהעלותך - פנינים מדברי האור החיים על פרשת השבוע. | במדבר
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע תורני מתעדכן - לחצו כאן

י"ג מידות

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,030
תודות
3,155
נקודות
375
השבוע הספקתי לעבור על דברי האור החיים מספיק מוקדם, חשבתי להסב את תשומת לבכם לכמה קטעים יפים בדברי האור החיים שאני הבזוי נהנתי מהם,

כמובן שכל דברי האור החיים הרי הם כגחלי אש,
אך אני תפסתי לעצמי כמה קטעים,

בהנאה.
 
דַּבֵּר֙ אֶֽל־אַהֲרֹ֔ן וְאָמַרְתָּ֖ אֵלָ֑יו בְּהַעֲלֹֽתְךָ֙ אֶת־הַנֵּרֹ֔ת אֶל־מוּל֙ פְּנֵ֣י הַמְּנוֹרָ֔ה יָאִ֖ירוּ שִׁבְעַ֥ת הַנֵּרֽוֹת׃

מבאר האור החיים שבדרך רמז יש לומר שכל נר רומז לעשרה מאומות העולם, בסה"כ שבעים אומות,
הנר המערבי רומז לעם ישראל, שכולם דולקים לכיונו מכיון שכל האומות צריכים לעם ישראל,
וכולם דולקים רק בלילה שרומז לזמן גלות, אבל הנר המערבי ממשיך לדלוק אף ביום זמן הגאולה.
 
וַיַּ֤עַשׂ כֵּן֙ אַהֲרֹ֔ן אֶל־מוּל֙ פְּנֵ֣י הַמְּנוֹרָ֔ה הֶעֱלָ֖ה נֵרֹתֶ֑יהָ כַּֽאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהֹוָ֖ה אֶת־מֹשֶֽׁה׃

אפילו שהשי"ת נתן לאהרן את המצווה כדי לנחמו מחינוך המזבח על ידי הנשיאים,
בכל זאת עשה זאת רק לשם השי"ת וללא כוונה אישית כלל.
 
וְכִֽי־יָג֨וּר אִתְּכֶ֜ם גֵּ֗ר וְעָ֤שָֽׂה פֶ֙סַח֙ לַֽיהֹוָ֔ה כְּחֻקַּ֥ת הַפֶּ֛סַח וּכְמִשְׁפָּט֖וֹ כֵּ֣ן יַעֲשֶׂ֑ה חֻקָּ֤ה אַחַת֙ יִהְיֶ֣ה לָכֶ֔ם וְלַגֵּ֖ר וּלְאֶזְרַ֥ח הָאָֽרֶץ׃
הטעם שגר חייב בקרבן פסח, משום שיש מקום לומר שהוא לא היה בגלות מצרים,
ע"ז אומר השי"ת שנפשו בטוח היתה משום שהקדושה אינה מתחלקת, ברגע שהיא ירדה לגלות כל הקדושה ירדה יחד.
ושנגאלה גם שורש נשמתו עלתה ממצרים.
 
עַל־פִּ֤י יְהֹוָה֙ יַחֲנ֔וּ וְעַל־פִּ֥י יְהֹוָ֖ה יִסָּ֑עוּ אֶת־מִשְׁמֶ֤רֶת יְהֹוָה֙ שָׁמָ֔רוּ עַל־פִּ֥י יְהֹוָ֖ה בְּיַד־מֹשֶֽׁה׃
הטעם שישנם מקומות שהתעכבו, וישנם מקומות שחנו רק לילה, הוא לפי גודל הניצוצות שצריכים לברר, וכמה הם שקועים שם.
עיין במ"ש לגבי ויהי בנסוע הארון עפי"ז.
 
וַיְהִ֤י הָעָם֙ כְּמִתְאֹ֣נְנִ֔ים רַ֖ע בְּאׇזְנֵ֣י יְהֹוָ֑ה וַיִּשְׁמַ֤ע יְהֹוָה֙ וַיִּ֣חַר אַפּ֔וֹ וַתִּבְעַר־בָּם֙ אֵ֣שׁ יְהֹוָ֔ה וַתֹּ֖אכַל בִּקְצֵ֥ה הַֽמַּחֲנֶֽה׃
הטעם שחרה אפו של משה רבינו,
ישנם נסיונות וקשיים שאדם נופל לבדו, אך משה כעס ע"ז שהערב רב מחפשים להם לבד דרכים ליפול לידי היצה"ר, שהם מתגרים בו בכוונה.
 
דַּבֵּר֙ אֶֽל־אַהֲרֹ֔ן וְאָמַרְתָּ֖ אֵלָ֑יו בְּהַעֲלֹֽתְךָ֙ אֶת־הַנֵּרֹ֔ת אֶל־מוּל֙ פְּנֵ֣י הַמְּנוֹרָ֔ה יָאִ֖ירוּ שִׁבְעַ֥ת הַנֵּרֽוֹת׃

מבאר האור החיים שבדרך רמז יש לומר שכל נר רומז לעשרה מאומות העולם, בסה"כ שבעים אומות,
הנר המערבי רומז לעם ישראל, שכולם דולקים לכיונו מכיון שכל האומות צריכים לעם ישראל,
וכולם דולקים רק בלילה שרומז לזמן גלות, אבל הנר המערבי ממשיך לדלוק אף ביום זמן הגאולה.
לא הבנתי אם כל נר הוא עשרה לשבעים אומות כיצד נשאר נר לעם ישראל הלא יש רק ז'
ועיינתי באור החיים בפנים ואכן כך הוא כותב כמו שכתבת וצריד בירור
 
וְיָרַדְתִּ֗י וְדִבַּרְתִּ֣י עִמְּךָ֮ שָׁם֒ וְאָצַלְתִּ֗י מִן־הָר֛וּחַ אֲשֶׁ֥ר עָלֶ֖יךָ וְשַׂמְתִּ֣י עֲלֵיהֶ֑ם וְנָשְׂא֤וּ אִתְּךָ֙ בְּמַשָּׂ֣א הָעָ֔ם וְלֹא־תִשָּׂ֥א אַתָּ֖ה לְבַדֶּֽךָ׃
וארט מדהים שכל אדם צריך לשנן אותו השכם ערב.
משה רבינו התלונן שאינו יכול לשאת את העם לבד, אמר לו השי"ת, אני נתתי לך כוח לשאת אותם, אתה אומר שאינך יכול, אקח מהכח שנתתי לך ואתן לזקנים,

המוסר השכל, כל אדם בכל מצב צריך לדעת, שיש לו קושי או נסיון, שידע שהוא יכול! השי"ת נתן לו את הכוחות לעמוד בזה.
 
לא הבנתי אם כל נר הוא עשרה לשבעים אומות כיצד נשאר נר לעם ישראל הלא יש רק ז'
ועיינתי באור החיים בפנים ואכן כך הוא כותב כמו שכתבת וצריד בירור
ברמזים אין צורך בדיוק רב,
הוא מחלק בין הנר המערבי לשבעת הנרות
 
וְאֶל־הָעָ֨ם תֹּאמַ֜ר הִתְקַדְּשׁ֣וּ לְמָחָר֮ וַאֲכַלְתֶּ֣ם בָּשָׂר֒ כִּ֡י בְּכִיתֶם֩ בְּאׇזְנֵ֨י יְהֹוָ֜ה לֵאמֹ֗ר מִ֤י יַאֲכִלֵ֙נוּ֙ בָּשָׂ֔ר כִּי־ט֥וֹב לָ֖נוּ בְּמִצְרָ֑יִם וְנָתַ֨ן יְהֹוָ֥ה לָכֶ֛ם בָּשָׂ֖ר וַאֲכַלְתֶּֽם׃
הטעם שהשי"ת הקפיד על הבכי, משום שהבכי מורה על יאוש, וע"ז הקפיד השי"ת.
(אינני זוכר מי, אך יש המפרשים כך בחטא העגל)
 
על הפסוק הנ"ל.
וְאֶל־הָעָ֨ם תֹּאמַ֜ר הִתְקַדְּשׁ֣וּ לְמָחָר֮ וַאֲכַלְתֶּ֣ם בָּשָׂר֒ כִּ֡י בְּכִיתֶם֩ בְּאׇזְנֵ֨י יְהֹוָ֜ה לֵאמֹ֗ר מִ֤י יַאֲכִלֵ֙נוּ֙ בָּשָׂ֔ר כִּי־ט֥וֹב לָ֖נוּ בְּמִצְרָ֑יִם וְנָתַ֨ן יְהֹוָ֥ה לָכֶ֛ם בָּשָׂ֖ר וַאֲכַלְתֶּֽם׃
אמר השי"ת אתם בוכים על בשר, אך אני יודע שאתם רוצים הפקרות, רוצים לשוב למצריים, חיי עול אינם מוצאים חן בעינכם.
 
למה הנך קורא לזה חסרון בדיוק רב
הלא לכ' אין כאן דיוק כלל כלל
כי אחרי שז' נרות כנגד אומות
מנין נר לישראל יהיה
הה"נ.
אי"צ גם בדיוקים כאלו, זהו דרכה של תורת הרמז.
עניין להאריך בפנ"ע
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון