סיפורים פרשת שבוע - פרשת שלח - לימוד משינוי שמו של יהושע | עט הסופרים סיפורים פרשת שבוע - פרשת שלח - לימוד משינוי שמו של יהושע | עט הסופרים

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,968
תודות
6,062
נקודות
517
מעשה באדם שמקומו הקבוע בבית הכנסת היה המקום הסמוך ליד ארון הקודש. יום אחד הזיזו הגבאים את ארון הקודש אמה אחת וביקשו למכור את המקום החדש שנתווסף ליד ארון הקודש, בעוד שמקומו של הראשון נשאר עומד כבראשונה. נזדעק האיש וטען, כי רוצה הוא שמקומו הקבוע יישאר זה הסמוך ביותר לארון הקודש, כשם שהיה בתחילה, ואם הוחלט להזיז את ארון הקודש ממקומו, הרי שעליו 'לזוז' יחד עמו.

באו שני הצדדים לדין תורה לפני הרבי ר' העשיל מקראקא. לאחר ששמע את טענות הצדדים, פסק הרבי ר' העשיל שאין מקום לטענתו של התובע.

ואף ראיה הביא לכך מן המדרש, 'אמר רשב"י, יו"ד שנטל הקב"ה משרי, היה טס ופורח לפני כסאו של הקב"ה, אמר לפניו, רבש"ע, בשביל שאני קטנה שבאותיות, הוצאת משרה הצדקת? אמר לו הקב"ה, לשעבר היית משמה של נקבה ובסופן של אותיות, עכשיו אני נותנך בשמו של זכר, ובראשן של אותיות, שנאמר 'ויקרא משה להושע בן נון, יהושע'.

לכאורה, מנגד יכלה עתה האות ה"א לטעון, הרי עד עכשיו היא הייתה הראשונה 'הושע', ומדוע ישתנה מקומה להיות שניה, 'יהושע'? אלא מוכח מכאן, שתוספת היו"ד בראשה של המילה, אין זה נחשב כשינוי מקומה של הה"א, אלא היא תוספת עליה.

ומכאן שתוספת מקום ליד ארון הקודש, אינה נחשבת כשינוי מקומו של הראשון. (טללי אורות)
 

הודעות מומלצות

היכן יש התייחסות בראי ההיסטוריה התורנית...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון