נח - פשוטו של מקרא - מה הסיפור של דור הפלגה? | בראשית נח - פשוטו של מקרא - מה הסיפור של דור הפלגה? | בראשית
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

בן הגולה

משתמש רשום
gemgem
הודעות
46
תודות
72
נקודות
18
למה אצל אנשי דור הפלגה לא נתפרש במה חטאו ולא מוזכר כלל שנענשו? במה הם שונים מדור המבול שהתורה מספרת את החטא ומפרשת את המבול כעונשו?

ואכן האבן עזרא פירש הפסוקים כפשטם דלא היה במעשיהם כל חטא אלא שה' הפיצם להיטיב עימם. אך משנה מפורשת שאנשי אותו הדור אין להם חלק לעולם הבא.
ואמנם הרמב"ן דחה את מה שפירשו 'רודפי הפשט' ופירש שמה שאמרו נעשה לנו שם הוא חטאם 'כי המבול בעבור השחתת הארץ והפלגה בעבור שקצצו בנטיעות'.
 
למה אצל אנשי דור הפלגה לא נתפרש במה חטאו ולא מוזכר כלל שנענשו? במה הם שונים מדור המבול שהתורה מספרת את החטא ומפרשת את המבול כעונשו?
ואציין, שכבר במדרש מובא "מעשה דור המבול נתפרש, מעשה דור הפלגה לא נתפרש".
 
מה שפירש"י שרצו לעשות סמוכות לרקיע שחששו ממבול. וכן בגמ' מפו' דחששם היה ממבול נוסף.
והיינו שלא האמינו בברית שכרת ה' לאחר המבול ששוב לא יביא מבול לעולם.
וזה צ"ב מה גרם להם שלא להאמין. (ובאמת האב"ע כתב להיפך דכיון שנח ובניו היו עימם לא חששו ממבול)
ואף מש"כ רש"י שחשבו שכל אלף תרנ"ו יבוא בהכרח מבול, הרי היו רחוקים מכך ולא הם שימותו בו, וצ"ב איך בשל חשש זה קמו כולם ועזבו כל חייהם כדי למנוע את אותו המבול.

והנה הרמב"ן לעיל פרק ה' פסוק ד', 'ויהיו ימי אדם אחרי הולידו את שת שמנה מאת שנה ויולד בנים ובנות'. ופי' הרמב"ן אריכות ימיהם, דאדם נברא מטבעו בשלימות ואף משנקנס להיות 'בן מות' עדיין כוחותיו עמדו לו לחיות שנים רבות. ומשבא המבול נתקלקל האויר, והלכו ימי האדם ונתקצרו. ולכך, מי שנולד קודם המבול חי יותר שנים, ומי שנולד לאחריו חי רק ת' שנים. ומ'שינוי האוירות' בדור הפלגה נחצו ימיהם והנולדים לאחמ"כ חיו אך מאתיים שנה. (ודלא כהרמב"ם במורה שפי' דכל הנך דרך נס היו כ"א לכשעצמו והיתר חיו כדרך כל אדם).
ומ"מ חזי' דבר חדש. דהמבול, מלבד שמחה את כל החי מעל פני האדמה, השפיע קלקול טבעי בבריאה.
ואותה השפעה נוצרה ב'הפלגה', שנוצר קלקול דומה למבול בבריאה. עד כדי שאיכות החיים ירדה כ"כ שנחתכו חייהם בחצי.
ובהכרח שהשבועה שלא יהיה עוד מבול לא כללה את החלק של 'משבר האקלים' שהיה במבול. ודור הפלגה נענשו לבסוף בזה ונתקצרו ימיהם.

ואם כך יתכן מאוד שחששם ממבול אין פירושו מבול ממש. אלא מהשחתת הארץ שהייתה במבול. שזה היה עבורם איום מיידי.
וביד רמה בסנהדרין פי' דהכאת הקרדומות עד שיזובו מימיו היינו שאמרו מה לנו לבקש רחמים מלפני המקום על הגשמים. ויתכן שהוא כעין הנ"ל. דהצורה לקלקל האויר וכו' הייתה ע"י עצירת גשמים.
 
מה שפירש"י שרצו לעשות סמוכות לרקיע שחששו ממבול. וכן בגמ' מפו' דחששם היה ממבול נוסף.
והיינו שלא האמינו בברית שכרת ה' לאחר המבול ששוב לא יביא מבול לעולם.
וזה צ"ב מה גרם להם שלא להאמין. (ובאמת האב"ע כתב להיפך דכיון שנח ובניו היו עימם לא חששו ממבול)
ואף מש"כ רש"י שחשבו שכל אלף תרנ"ו יבוא בהכרח מבול, הרי היו רחוקים מכך ולא הם שימותו בו, וצ"ב איך בשל חשש זה קמו כולם ועזבו כל חייהם כדי למנוע את אותו המבול.
לכאו' עיקר כוונתם היתה לכפור בהיות המבול עונש, שכתוצאה מזה הרי יש מחוייבות להתנהג כיאות, אלא לתלותו בדרך טבעית.

ובהיות שכך, הרי לא קשה מדוע קמו לעשות המגדל למרות הריחוק מזמנם, שעל ידי זה החדירו כפירה זו בלבות האנשים כולם
 
למה אצל אנשי דור הפלגה לא נתפרש במה חטאו ולא מוזכר כלל שנענשו? במה הם שונים מדור המבול שהתורה מספרת את החטא ומפרשת את המבול כעונשו?
וראה מה שכתב המלבי"ם במענה לשאלה זו

וע"כ לא האריך בחטא דור הפלגה כי לא זאת כונת הספור, שעקר הכונה להודיע שפלוג הלשונות היה מעשה אלהים, ובזמן קרוב שבע מאות שנה לפני מתן תורה, שבלי ספק חקרו ודרשו אז אחר הדברים האלה ולא מצאו שום מכתב ושם מצבת אבן בשום לשון מקודם שבע מאות שנה, ונתאמתו דברי משה ודעת אלהים נפרצה בארץ. בפרט למ"ש בסדר עולם שמעשה דור הפלגה לא היה בתחלת ימי פלג רק שאברהם היה אז בן מ"ח שנה א"כ ממשה עד דור הפלגה היה רק תנ"ב שנה, ואברהם היה עד ראיה, היתכן שיאמר איש דבר כזה על זמן קרוב כזה ולא יוכחש, וכמ"ש בכוזרי ג"כ ראיה זו. ומטעם זה האריכה התורה גם ביחוס האומות שכ"ז היה מזמן קרוב, ובקל יוכחש ע"י שיראו לו כי האומות האלה הם מימים קדומים, וכ"ז עד ברור על אמתת דברי התורה, ושמשה ותורתו אמת:
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

קיימא לן שאין אמא יכולה להזיר את בנה, אלא רק...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה