הלכות ריבית - קנייה בדיוטי פרי לחבר | הלכה ומנהג הלכות ריבית - קנייה בדיוטי פרי לחבר | הלכה ומנהג
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

חיים ארוכים

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
234
תודות
485
נקודות
96
יש לדון האם מותר לתת כסף למי שטס לחו"ל, ע"מ שיקנה בדיוטי פרי מוצרים בזול, דלכאו' יש כאן רבית שמחזיר עבור הכסף מוצר ששוה יותר, ולכאו' כיון שאין הקפדה שלא ישתמש עם הכסף בדרך, הוי כהלואה ואסור.

וכדי להתיר יש להקפיד או שהמעות בהלוך יהיו פיקדון, או שלא תהיה אחריות חזרה על המוצר שקנה על הלווה, וכביכול פורע לו בחו"ל.
 
יש לדון האם מותר לתת כסף למי שטס לחו"ל, ע"מ שיקנה בדיוטי פרי מוצרים בזול, דלכאו' יש כאן רבית שמחזיר עבור הכסף מוצר ששוה יותר, ולכאו' כיון שאין הקפדה שלא ישתמש עם הכסף בדרך, הוי כהלואה ואסור.

וכדי להתיר יש להקפיד או שהמעות בהלוך יהיו פיקדון, או שלא תהיה אחריות חזרה על המוצר שקנה על הלווה, וכביכול פורע לו בחו"ל.
מדוע שאלתך היא רק על דיוטי פרי מה אם מכירה שכונתית או חנות זולה יותר במקום אחר?

ולעיקר שאלתך אפשר לומר שהמוצר הוא לא זול יותר אלא הוא בלי תשלום מס, וזה שכאן צריך לשלם מס לא נותן ערך למוצר, וכמו כן מוצר שאפשר להשיגו במחיר מוזל במקום אחר וכאן עולה יותר, מדוע שנאמר שהמחיר האמתי של המוצר הוא המחיר הגבוה מבין שניהם.
 
מדוע שאלתך היא רק על דיוטי פרי מה אם מכירה שכונתית או חנות זולה יותר במקום אחר?
מכירה שכונתית ומקום זול אחר, כולם יכולים ללכת, ואי אפשר לקנות במכירה זולה, ולמכור ביקר, (אא"כ תפתח חנות),
אך אה"נ כל מקום שקשה ללכת אליו ויש שוק יותר יקר למוצרים המובאים ממקום הזול, יהיה אסור.
 
ולעיקר שאלתך אפשר לומר שהמוצר הוא לא זול יותר אלא הוא בלי תשלום מס, וזה שכאן צריך לשלם מס לא נותן ערך למוצר, וכמו כן מוצר שאפשר להשיגו במחיר מוזל במקום אחר וכאן עולה יותר, מדוע שנאמר שהמחיר האמתי של המוצר הוא המחיר הגבוה מבין שניהם.
אם יש הרבה שמוכרים מוצרים בארץ המובאים מחו"ל ביותר יקר ממכירם בחו"ל, א"כ ההוזלה למכור כמחיר חו"ל הוא רבית
 
אם יש הרבה שמוכרים מוצרים בארץ המובאים מחו"ל ביותר יקר ממכירם בחו"ל, א"כ ההוזלה למכור כמחיר חו"ל הוא רבית
אני לא כל כך מתמצה בהלכות ריבית, אבל לקבוע מחיר של מוצר זה כבר לא כ"כ ענין של ריבית,
ולכן לומר שהכסף שווה יותר מהמוצר הוא תמיהה, וזה שבמצב מסוים או במקום מסוים עלות המוצר היא ללא תוספת מס לא הופכת את המוצר לשווה יותר מהכסף ששולם עליו. כך נראה לי מסברה ואולי נדון מצד אחר שמלווה לו כסף ובתמורה עושה בשבילו טובה לקנות לו מוצר,
 
שתי בעיות שהצגו כאן
א.
יש כאן רבית שמחזיר עבור הכסף מוצר ששוה יותר,
ב.
ואולי נדון מצד אחר שמלווה לו כסף ובתמורה עושה בשבילו טובה לקנות לו מוצר,
מה כוונתך
 
אני לא כל כך מתמצה בהלכות ריבית, אבל לקבוע מחיר של מוצר זה כבר לא כ"כ ענין של ריבית,
ולכן לומר שהכסף שווה יותר מהמוצר הוא תמיהה, וזה שבמצב מסוים או במקום מסוים עלות המוצר היא ללא תוספת מס לא הופכת את המוצר לשווה יותר מהכסף ששולם עליו. כך נראה לי מסברה ואולי נדון מצד אחר שמלווה לו כסף ובתמורה עושה בשבילו טובה לקנות לו מוצר,
צודק, גם הטירחה שקונה עבורו גם זה רבית, אך מבואר בגמ' דלפרוע חפץ שבמקום זה הוא יותר יקר מדמי ההלואה אסור, ולכן גם בלי הטירחא (או במקרה שמשלם לו עבור הטירחה), יהיה אסור
 
האם אתה סובר שזה נחשב שכאן זה יותר יקר? למרות שהעניין הוא פטור ממס?
לדעתי כן, הגע עצמך סוחר שיבוא לידיו סחורה בלי מס האם ימכור אותה בפחות?, ודאי שלא, מקסימום יש לו יכולת לעשות יותר מבצעים, ולכן בפועל זה השיווי במקום זה.
 
השאלה אם זה מגיע בתור 'פרעון', או שהוא קונה בשליחותו, ואת החוב שנוצר מהתשלום על המוצר - הוא מקזז עם ההלוואה שלפני הטיסה.
שתי בעיות שהצגו כאן
א.

ב.

מה כוונתך
כוונתי, לב.
בא' אני מסופק, כנ"ל.
 
השאלה אם זה מגיע בתור 'פרעון', או שהוא קונה בשליחותו, ואת החוב שנוצר מהתשלום על המוצר - הוא מקזז עם ההלוואה שלפני הטיסה.
זה תלוי על מי אחריות המוצר הנקנה, אם זה על המלוה אז מותר כיון שקונה בשליחותו, אך אם האחריות על הלווה - הקונה, יהיה אסור כיון שקונה לעצמו ופורע ביוקר.
 
והוא גמרא ערוכה באיזהו נשך דדוקא מחמת טעם שלא שייך לציור שלנו מותר, משמע הלא"ה אסור.

בבא מציעא עג - והחמרין מעלים במקום היוקר כבמקום הזול ואינן חוששין מאי טעמא רב פפא אמר ניחא להו דמגלו להו תרעא רב אחא בריה דרב איקא אמר ניחא להו דמוזלי גבייהו מאי בינייהו איכא בינייהו תגרא חדתא

ופירש רש"י: והחמרים מעלים במקום היוקר כבמקום הזול ואין חוששים - החמרים המשתכרים בתבואה ומביאים ממקום הזול למקום היוקר מותר להם ליקח מעות מבעלי בתים עשירים במקום היוקר ע"מ ליתן להם לזמן פלוני הפירות כשער מקום הזול ואין חוששין שיהא רבית שכר המתנת מעות כדמפרש ואזיל: מ"ט רב פפא אמר ניחא להו דמגלו להו תרעא - שעל ידי מעותיו של זה הם ניכרים סוחרים ומכירים אותם בעלי בתים של מקום הזול ונותנין להם בהקפה ומשתכרים אצלם ואפילו לא היה זה ממתין להם שום זמן אלא להביא לו מיד נוח להם לטרוח ולהיות שלוחים לקבל עליהם אחריות הדרך על כך: דמוזלי גבייהו - בני מקום הזול כששומעין שאין אלו משתכרין בה מוזלי גבייהו כדי שלא ימשכו ידיהם מלהרגיל אצלם:.
 
אלא שאולי יש לחלק מסברא, ואשמח לדעתכם
בגמ' מדובר על סוחר שהרווח שלו הוא מלקנות במקום זול, ולמכור במקומות אחרים ביוקר, וכאן שמוזיל מחמת הלואה מוקדמת הוי רבית ואסור,
אך אדם שאינו סוחר ובלי שחבר ביקש, לא היה קונה החפצים לעצמו למכור ביוקר, א"כ אפשר דאינו הוזלה ומותר,
ומסופקני בזה אחר דסו"ס הוא שווה יותר.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

למה נשים היום לא מברכות ברכת הלבנה?
מה שונה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה