הלכות ריבית - ריבית בהחזרת חפץ לחנות במציאת פגם | הלכה ומנהג הלכות ריבית - ריבית בהחזרת חפץ לחנות במציאת פגם | הלכה ומנהג
  • פורום אוצר התורה מאחל לכל חברי הפורום שליט"א
    שנה טובה ומתוקה כתיבה וחתימה טובה בספרן של צדיקים גמורים 🌸

האיש השרוי בשמחה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
330
תודות
657
נקודות
116
בענין אדם שקונה חפץ בחנות ומשתמש ומגלה פגם ויש אפשרות להחזיר תוך 14 יום יש בו משום ריבית כמו בתי ערי חומה כמבואר בערכין לא או שקנין גמור והמדינה מחייבת אז הם נותנים מתנה ולא מבטלים המקח

אם כבר דיברו על הלכות ריבית בדבר הזה יש חשש ריבית חמור
 
בענין אדם שקונה חפץ בחנות ומשתמש ומגלה פגם ויש אפשרות להחזיר תוך 14 יום יש בו משום ריבית כמו בתי ערי חומה כמבואר בערכין לא או שקנין גמור והמדינה מחייבת אז הם נותנים מתנה ולא מבטלים המקח

אם כבר דיברו על הלכות ריבית בדבר הזה יש חשש ריבית חמור
כמדו' שעירוב דברים יש כאן

לגבי המוצא פגם שמבטל את המקח.
נחלקו הלבוש והסמ"ע אם יש איסור 'ריבית' בכהאי גוונא, או שמה שצריך להחזיר הפירות שאכל הוא רק מטעם "גזל"
וכמדו' שנפסק להקל בזה כדעת הסמ"ע.
אמנם לגבי השימוש לאחר שנתגלה הפגם, שמעתי שבזה גם להסמ"ע אסור משום ריבית, ומשום שמעכשיו נעשו המעות הלואה ביד המוכר.
והגרנ"ק הביא טעם להקל במקרים מסויימים אף בכה"ג
183316_55.png

והנה כ"ז הוא במצא פגם במקח, אך נידון אחר יש והוא במה שיכול להחזיר מוצר עד 14 יום
וכמדו' שבזה מבחינת החוק היינו רק אם לא השתמש במוצר כלל.

אך ישנם מקרים בהם המוכר מסכים שיקח הקונה לצורך נסיון לזמן מה, ובכה"ג אם משלם מראש, יש מקום לאיסור ריבית
ואפשר שיש להקל בזה משום שהמוכר להנאתו הוא עושה, שסבור שע"י זה יקנו זאת ממנו.
ומה שלוקח המעות מראש היינו רק כערבון שלא יקחו ממנו את המקח ולא ישלמו.
ואיני כדאי להורות להלכה למעשה
 
כמדו' שעירוב דברים יש כאן

לגבי המוצא פגם שמבטל את המקח.
נחלקו הלבוש והסמ"ע אם יש איסור 'ריבית' בכהאי גוונא, או שמה שצריך להחזיר הפירות שאכל הוא רק מטעם "גזל"
וכמדו' שנפסק להקל בזה כדעת הסמ"ע.
אמנם לגבי השימוש לאחר שנתגלה הפגם, שמעתי שבזה גם להסמ"ע אסור משום ריבית, ומשום שמעכשיו נעשו המעות הלואה ביד המוכר.
והגרנ"ק הביא טעם להקל במקרים מסויימים אף בכה"ג
183316_55.png

והנה כ"ז הוא במצא פגם במקח, אך נידון אחר יש והוא במה שיכול להחזיר מוצר עד 14 יום
וכמדו' שבזה מבחינת החוק היינו רק אם לא השתמש במוצר כלל.

אך ישנם מקרים בהם המוכר מסכים שיקח הקונה לצורך נסיון לזמן מה, ובכה"ג אם משלם מראש, יש מקום לאיסור ריבית
ואפשר שיש להקל בזה משום שהמוכר להנאתו הוא עושה, שסבור שע"י זה יקנו זאת ממנו.
ומה שלוקח המעות מראש היינו רק כערבון שלא יקחו ממנו את המקח ולא ישלמו.
ואיני כדאי להורות להלכה למעשה

סליחה מכבוד תורתו אני דברתי על נושא שהיה קנין גמור ועכשיו אותו אדם השתמש בחפץ ואם התברר שבסוף לא היה מכירה מכל מיני סיבות יוצא שהתשלום היה בינתים מכוח הלוואה א''כ השימוש היה ריבית ואיני יודע מה אתה רוצה זה סוגיא ברורה ותעיין בשו''ע היטב גבי בתי ערי חומה ומשכנתא
 
סליחה מכבוד תורתו אני דברתי על נושא שהיה קנין גמור ועכשיו אותו אדם השתמש בחפץ ואם התברר שבסוף לא היה מכירה מכל מיני סיבות יוצא שהתשלום היה בינתים מכוח הלוואה א''כ השימוש היה ריבית ואיני יודע מה אתה רוצה זה סוגיא ברורה ותעיין בשו''ע היטב גבי בתי ערי חומה ומשכנתא
וע"ז הבאתי למר מדברי הלבוש והסמ"ע קחנו משם
 
אני לא מבין
הרי מדובר רק במקום שהשתמש שאז הרויח המלוה
במקרה שהשתמש אין שום חוק שמתיר להחזיר
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

כיצד אקבע מי הרב שלי? מה הגדרים של רב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון