חיי שרה - שדוך רק מהמשפחה | בראשית | פורום אוצר התורה חיי שרה - שדוך רק מהמשפחה | בראשית | פורום אוצר התורה

רבי

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
546
תודות
1,186
נקודות
216
בפרשת השבוע אנו קוראים על האמהות הקדושות.
צד שפחות ברור ללומדים הוא הקשר המשפחתי.
אני ישתדל להעלות כמה נתונים מעניינים בנושא.
 
שרה אמנו.
אשתו של אברהם אבינו.
למעשה היא הייתה בת דודו. תרח אבי אברהם והרן אבי שרה (או יסכה, שרי) היו אחים.
 
למעשה היא הייתה בת דודו. תרח אבי אברהם והרן אבי שרה (או יסכה, שרי) היו אחים.
אחייניתו.
תרח הוא אביהם של אברהם נחור והרן
וכמדו' שכמעט הכל מפורש בתורה, ופשוט הוא לעין

תרח = אברהם נחור הרן.
וַֽיְחִי־תֶ֖רַח שִׁבְעִ֣ים שָׁנָ֑ה וַיּ֙וֹלֶד֙ אֶת־אַבְרָ֔ם אֶת־נָח֖וֹר וְאֶת־הָרָֽן
הרן = מלכה, יסכה (שרה) ולוט.
וְהָרָ֖ן הוֹלִ֥יד אֶת־לֽוֹט
שֵׁ֤ם אֵֽשֶׁת־אַבְרָם֙ שָׂרָ֔י וְשֵׁ֤ם אֵֽשֶׁת־נָחוֹר֙ מִלְכָּ֔ה בַּת־הָרָ֥ן אֲבִֽי־מִלְכָּ֖ה וַֽאֲבִ֥י יִסְכָּֽה (ועי' רש"י על אתר)

אברהם ושרה = יצחק
נחור ומלכה = בתואל (בין היתר)
הִ֠נֵּ֠ה יָלְדָ֨ה מִלְכָּ֥ה גַם־הִ֛וא בָּנִ֖ים לְנָח֥וֹר אָחִֽיךָ׃ אֶת־ע֥וּץ בְּכֹר֖וֹ וְאֶת־בּ֣וּז אָחִ֑יו וְאֶת־קְמוּאֵ֖ל אֲבִ֥י אֲרָֽם׃ וְאֶת־כֶּ֣שֶׂד וְאֶת־חֲז֔וֹ וְאֶת־פִּלְדָּ֖שׁ וְאֶת־יִדְלָ֑ף וְאֵ֖ת בְּתוּאֵֽל׃
בתואל = רבקה ולבן
וּבְתוּאֵ֖ל יָלַ֣ד אֶת־רִבְקָ֑ה
וּלְרִבְקָ֥ה אָ֖ח וּשְׁמ֣וֹ לָבָ֑ן

יצחק ורבקה = יעקב
לבן = רחל ולאה (וי"א אף בלהה וזלפה).
 
המעניין שבחיפוש השידוך, אברהם אמר 'ארצי' = שאי"ז משפחתו דייקא, ואליעזר הוא שאמר ='משפחתי',
וכבר עמד בזה המלבי"ם חלילה לא לגנוב לגאון המופלא הרב @הצעיר שבחבורה...
 
המעניין שבחיפוש השידוך, אברהם אמר 'ארצי' = שאי"ז משפחתו דייקא, ואליעזר הוא שאמר ='משפחתי',
וכבר עמד בזה המלבי"ם חלילה לא לגנוב לגאון המופלא הרב @הצעיר שבחבורה...
אכן לדעת המלבי"ם אברהם לא חיפש דוקא שידוך ממשפחתו, אלא מארצו ומולדתו.
ובזה מיושב מעשה דאליעזר.
ורק אליעזר אמר כן לבתואל כדי לשכנעם לשידוך.
ובלשונו של המלבי"ם

א] הנה אברהם לא הקפיד כלל שתהיה האשה ממשפחתו, רק שתהיה מארצו ומולדתו כמ"ש אל ארצי ואל מולדתי תלך. והיה עקר האזהרה שלא יקח מבנות הכנעני, אף שלא ימצא אשה בארצו כמ"ש למעלה, וזאת לא יכול להגיד להם, שלא היה הדבר נכנס באזניהם כלל, והיו שואלים וכי אפשר שלא נמצא אשה טובה אחת מאלף גם בארץ כנען ויש נשים רעות גם בארם נהרים, ולכן אמר להם שאברהם לא מאס כלל בבנות כנען, נהפוך הוא שבאם לא ימצא אשה ממשפחתו, יקח מבנות כנען שהיא ארצו עתה, רק שנותן הקדימה למשפחתו מצד אהבת הקרובים, וע"ז במ"ש שלא יקח אשה מבנות כנען לא אמר אשר אנכי יושב בקרבו, רק אשר אנכי יושב בארצו, שפירושו בהפך, אף שאני יושב בארצו ויש להם משפט הקדימה על בנות ארצות אחרות אף על בנות ארץ מולדתו, בכ"ז יש לבית אביו קדימה אליהם מצד הקירבה, וכן אברהם אמר כי אל ארצי ואל מולדתי תלך, והוא אמר אם לא אל בית אבי תלך ואל משפחתי, ר"ל בית אבי קודמים, ואם לא ימצא בבית אביו יקח ממשפחתו, ולא אמר כי אל בית אבי תלך רק אם לא שהוא תנאי בשלילה הקודמת, שלא תקח אשה מבנות כנען אם לא תלך אל בית אבי, שאז יש לך רשות לקחת מבנות הכנעני:
 
אכן לדעת המלבי"ם אברהם לא חיפש דוקא שידוך ממשפחתו, אלא מארצו ומולדתו.
ובזה מיושב מעשה דאליעזר.
ורק אליעזר אמר כן לבתואל כדי לשכנעם לשידוך.
ובלשונו של המלבי"ם

א] הנה אברהם לא הקפיד כלל שתהיה האשה ממשפחתו, רק שתהיה מארצו ומולדתו כמ"ש אל ארצי ואל מולדתי תלך. והיה עקר האזהרה שלא יקח מבנות הכנעני, אף שלא ימצא אשה בארצו כמ"ש למעלה, וזאת לא יכול להגיד להם, שלא היה הדבר נכנס באזניהם כלל, והיו שואלים וכי אפשר שלא נמצא אשה טובה אחת מאלף גם בארץ כנען ויש נשים רעות גם בארם נהרים, ולכן אמר להם שאברהם לא מאס כלל בבנות כנען, נהפוך הוא שבאם לא ימצא אשה ממשפחתו, יקח מבנות כנען שהיא ארצו עתה, רק שנותן הקדימה למשפחתו מצד אהבת הקרובים, וע"ז במ"ש שלא יקח אשה מבנות כנען לא אמר אשר אנכי יושב בקרבו, רק אשר אנכי יושב בארצו, שפירושו בהפך, אף שאני יושב בארצו ויש להם משפט הקדימה על בנות ארצות אחרות אף על בנות ארץ מולדתו, בכ"ז יש לבית אביו קדימה אליהם מצד הקירבה, וכן אברהם אמר כי אל ארצי ואל מולדתי תלך, והוא אמר אם לא אל בית אבי תלך ואל משפחתי, ר"ל בית אבי קודמים, ואם לא ימצא בבית אביו יקח ממשפחתו, ולא אמר כי אל בית אבי תלך רק אם לא שהוא תנאי בשלילה הקודמת, שלא תקח אשה מבנות כנען אם לא תלך אל בית אבי, שאז יש לך רשות לקחת מבנות הכנעני:
מצאתי כדבריו בפירוש ליקוטי אנשי שם.
 
המעניין שבחיפוש השידוך, אברהם אמר 'ארצי' = שאי"ז משפחתו דייקא, ואליעזר הוא שאמר ='משפחתי',
שו"ר כן אף במשך חכמה
משך חכמה בראשית פרשת חיי שרה פרק כד פסוק ד
ויתכן כי אברהם לא אמר שילך אל משפחתו, רק אל העיר אשר נולד שם, ומשם יקח אשה אף אם אינה ממשפחתו - רק שתהא מן העיר הזאת. ולכן אמר כי הנערה אשר יראה בה נדיבות להטריח ולהשקות לגמליו, ראויה היא להינשא לבן אברהם ולהביא לתוך ביתו, ובטח תוטב בעיני הנערה ואביה להתחתן עם אברהם, ולא היה ניחוש. רק אליעזר רצה לאמת זה להם אשר הדבר בגזירה מוחלטת ובהשגחה פרטית [כאשר כן היה באמת] אמר שאברהם ציוהו ליקח ממשפחתו ומבית אביו [אולי סבר שזה נרמז באמרו "ואל מולדתי"] והוא ניחש, וכן היה כי העלמה היתה מ"בית אבי" אברהם. ולכן, שינה גם בזה שלא נתן לה הצמידים עד ששאלה בת מי היא, כי כיון שלפי דבריו הציווי היה מאברהם רק על משפחתו, מי יודע אם ממשפחתו היא?! ובאמת לא צווהו רק על העיר שבה נולד, ולכן נתן קודם ששאל בת מי היא, כי תהיה למי שיהיה תינשא לבן אברהם. ובזה מסולק מה שהקשו בתוספות למאן דאמר דבני נח נצטוו על הכישוף ולא תנחשו כתוב יעויין שם, שלפי זה הוא באמת לא ניחש, אך שסיפר להם שסמך על הניחוש שהיא ממשפחת אברהם, כמו שאמר לפניהם שנצטווה על זה גם כן מאברהם, ודו"ק.​
 
ובאמת כבר רמז הרמב"ן בדבריו לאפשרות זו

ויתכן שיהיה טעם "אל ארצי ואל מולדתי", ארצי ומשפחתי, כי גם באנשי ארצו לא יחפוץ רק במשפחתו, וכן ולקחת אשה לבני משם, רמז אל "מבית אבי". וכן יאמר העבד (להלן פסוק מ) ולקחת אשה לבני ממשפחתי ומבית אבי. ואמר (שם מא) כי תבא אל משפחתי. או שהיה העבד אומר כן לכבדם שישמעו לו:

אבל מפשט דברי חז"ל נראה שידע אברהם שרבקה היא זיווגו של יצחק, ולפי"ז אין הדברים עולים יפה.
 
ולכאורה חזינן שיש ענין לקחת שידוך רק מהמשפחה.
 
אחייניתו.
תרח הוא אביהם של אברהם נחור והרן
וכמדו' שכמעט הכל מפורש בתורה, ופשוט הוא לעין

תרח = אברהם נחור הרן.
וַֽיְחִי־תֶ֖רַח שִׁבְעִ֣ים שָׁנָ֑ה וַיּ֙וֹלֶד֙ אֶת־אַבְרָ֔ם אֶת־נָח֖וֹר וְאֶת־הָרָֽן
הרן = מלכה, יסכה (שרה) ולוט.
וְהָרָ֖ן הוֹלִ֥יד אֶת־לֽוֹט
שֵׁ֤ם אֵֽשֶׁת־אַבְרָם֙ שָׂרָ֔י וְשֵׁ֤ם אֵֽשֶׁת־נָחוֹר֙ מִלְכָּ֔ה בַּת־הָרָ֥ן אֲבִֽי־מִלְכָּ֖ה וַֽאֲבִ֥י יִסְכָּֽה (ועי' רש"י על אתר)

אברהם ושרה = יצחק
נחור ומלכה = בתואל (בין היתר)
הִ֠נֵּ֠ה יָלְדָ֨ה מִלְכָּ֥ה גַם־הִ֛וא בָּנִ֖ים לְנָח֥וֹר אָחִֽיךָ׃ אֶת־ע֥וּץ בְּכֹר֖וֹ וְאֶת־בּ֣וּז אָחִ֑יו וְאֶת־קְמוּאֵ֖ל אֲבִ֥י אֲרָֽם׃ וְאֶת־כֶּ֣שֶׂד וְאֶת־חֲז֔וֹ וְאֶת־פִּלְדָּ֖שׁ וְאֶת־יִדְלָ֑ף וְאֵ֖ת בְּתוּאֵֽל׃
בתואל = רבקה ולבן
וּבְתוּאֵ֖ל יָלַ֣ד אֶת־רִבְקָ֑ה
וּלְרִבְקָ֥ה אָ֖ח וּשְׁמ֣וֹ לָבָ֑ן

יצחק ורבקה = יעקב
לבן = רחל ולאה (וי"א אף בלהה וזלפה).
יוצא ששרה היתה דודה של בתואל אבי רבקה
 
יש הסרטה שהגראי"ל זצ"ל שואל את חכם שלום זצ"ל אם הוא כהן מיוחס.
וענה לו הגר"ש: עד אברהם אבינו.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה