שדים בזמן הזה קיימים? | בית המדרש – דיונים תורניים שדים בזמן הזה קיימים? | בית המדרש – דיונים תורניים

בעל החלומות

משתמש רשום
gemgem
הודעות
46
תודות
91
נקודות
18
אם בזמנינו שדים אינם קימים הרי שכמה מהנהגות שכתבו חז"ל מחמת השדים ונפסקו בשו"ע השתנה דינם. וזה חידוש!

למשל:
שלשה דברים אין נכנסים לחורבה, מפני חשד, מפני המפולת ומפני המזיקין'. (ברכות ג'.).
פת שחרית מצלת מן החמה ומן הצנה ומן המזיקין (ב"מ ק"ז:).
ליל פסח הוא ליל שמורים (יבמות י"ב) ליל המשומר ובא מן המזיקין (פסחים קט:).
א"ר יצחק כל הקורא ק"ש על מטתו מזיקין בדלין הימנו שנאמר: ובני רשף יגביהו עוף (ברכות ה.)
 
שדים ביהדות ובעיקר בדברי חז"ל הוזכרו ונשנו לא פעם ולא פעמים. למשל עשרה דברים שנבראו בין השמשות בע"ש נמנו גם מזיקין (אבות פ"ה ו', פסחים נ"ד). אבא בנימין אומר אלמלי נתנה רשות לעין לראות, אין כל בריה יכולה לעמוד מן המזיקין. אמר אביי אינהו נפישי מינן וקיימי עלן כי כסלא לאוגיא (כחפירה המקיפה גומת המים סביב הגפנים). אמר רב הונא כל חד מינן אלפא משמאליה ורבבתא מימיניה. אמר רבא האי דוחקא דכלה מנייהו (הדוחק הקיים בזמן דרשת הרב, מהם); הני ברכי דשלהי (עייפים) - מנייהו; הני מאני דרבנן דבלו מחופיא (חכוך) דידהון; הני כרעי דמנקפו מנייהו (ברבות ו'.).
ר' ירמיה בן אלעזר אומר כל אותן השנים שהיה אדה"ר בנידוי הוליד רוחין ושידין ולילין, שנאמר ויחי אדם שלשים ומאה שנה ויולד בדמותו כצלמו, מכלל דעד האידנא לאו כצלמו אוליד (עירובין י"ח:).
השד אין לו צלם אדם רק צלו (בבואה) ולא בבואה דבבואה (צל צלו).
אדם שהיה מושלך בבור, ואמר כל שומע קולי יכתוב גט לאשתי, חוששים שמא שד הוא שקרא את הקריאה, אבל אם יש לקורא צורת אדם לא חוששים.
השדים נקראים בשמות שונים בדברי חז"ל: שעיר, הני תרי כושאי של שלמה וכו' מסרינהו לשעירים (סוכה נ"ג.). על הפסוק המזכי קטב מרירי וקטב ישוד צהרים (תהלים צ"א) אמרו: תרי קטבי הוו, חד מקמי טיהרא (קודם צהרים) וחד מבתר טיהרא, דמקמי טיהרא קטב מרירי שמו וכו' דבתר טיהרא קטב ישוד צהרים שמו ומחזי ביה קרנא דעיזא והדר ביה כנפיא וכו' (פסחים קי"א:).
כאשר עשו ישראל העגל ירדו ק"כ רבוא מלאכי חבלה (שם פ"ה.).
שידה ושידות (קהלת ב'), א"ר יוחנן שלש מאות מיני שדים היו בשיחין, ושידה עצמה איני יודע מה היא (גיטין ס"ח.).
במשנה מי שאחזו קורדייקוס (שידה השולטת כששותה יין מגיתו) ואמר כתבו גט לאשתי, לא אמר כלום, שאין דעתו מיושבת, ואמרו בגמרא האי רוחא קורדייקוס שמה (גיטין ס"ז;).
ראשי השדים הם אשמדאי, סמאל, ולילית, הורמיז בת ליליתא (ב"ר ע"ג). השדים יש להם מקומות מיוחדים, והם נמצאים לרוב בחורבות. 'מפני שלשה דברים אין נכנסים לחורבה, מפני חשד, מפני המפולת ומפני המזיקין'. (ברכות ג'.).
גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע (תהלים כ"ג) – דרשו: זה הישן בצל דקל יחידי, וההולך בצל של לבנה. שדרך השדים להלוך בלילה, ובזמן שהלבנה זורחת מתייראין לילך במקום האור והולכין במקום הצל (פסחים קי"א. רשב"ם).

תכונת השד, כחו וסגולתו
ששה דברים נאמרו בשדים, שלשה כמלאכי השרת ושלשה כבני אדם.
שלושה כמלאכי השרת:
יש להם כנפים כמלאכי השרת,
וטסין מסוף העולם ועד סופו כמלאכי השרת,
שומעין מאחורי הפרגוד מה שעתיד להיות כמלאכי השרת.

שלושה כבני אדם:
אוכלין ושותין כבני אדם,
פרין ורבין כבני אדם,
מתים כבני אדם (חגיגה ט"ז),
ויש אומרים:
אף הופכין פניהם לכל רוחות שירצו,
ורואין ואין נראין (אדר"נ ל"ז ז').

פת שחרית מצלת מן החמה ומן הצנה ומן המזיקין (ב"מ ק"ז:).
ליל פסח הוא ליל שמורים (יבמות י"ב) ליל המשומר ובא מן המזיקין (פסחים ק"ט:).
א"ר יצחק כל הקורא ק"ש על מטתו מזיקין בדלין הימנו שנאמר: ובני רשף יגביהו עוף (ברכות ה'.).

האמונה בשדים
בתלמוד ובמדרשים מדובר על מציאות שדים ומזיקים. בספרותנו אין למזיקים כח עצמי לעשות מטוב ועד רע, והם שליחיו של הקב"ה ועושי רצונו. רמב"ן (לויקרא י"ז ז') מבאר הלשון "לשדים לא אלוה" כאילו אמר שאין להם כח וממשלה, כי אלהים לשון אילות וכח, ולכן אין צורך בהם כי לא ידעו להרע או להטיב.

כמעט כל הפילוסופים וחכמי ישראל בימי הביניים האמינו בשדים (עי' כוזרי מאמר ה' סי' י"ד, קרשקש אור השם פ"ד ו', רשב"א שו"ת ח"א ס" תי"ד).

רמב"ם לא האמין בשדים. ב'יד החזקה' התעלם מנימוקי הלכות הנובעות מאמונה בשדים, והסביר אותם בדרך הגיונית וסיבתית. הוא השמיט, לדוגמה, את דין מי שאחזו קורדייקוס ואמר תנו גט לאשתי, שחוששים שמא שד הוא שאמר את הדברים (ראה למעלה). בטעם הדין שאין לשים תבשיל תחת המיטה, דין שהנימוק לו בגמרא הוא רוח רעה, נתן רמב"ם נימוק מתחום אחר: שמא יפול בו דבר המזיק והוא אינו רואה (רוצח פי"ב ה').

מקורות מן ההגות על שדים ואמונה בהם
רבי יוסף אלבו, מאמר שלישי פרק ח'
ולהיות כל האנשים כוספים לדעת העתיד להתחדש עליהם מיום אל יום בכל פרטי ענייניהם, היו הקדמונים נמשכים אחר הקוסמים וידיעת משפטי הכוכבים, והיו קצת האומות עושים כשפים ועובדים השדים כפי חילוף מדרגותיהם:
אלו עובדים לשדי האש ומעבירים בניהם ובנותיהם באש, ואלו עובדים לשד האש והאוויר.
שכן כתב רבנו האיי בתשובה, כי יש שדים מיסוד האש ויש מיסוד האוויר. וכל זה היו עושים כדי שיחול עליהם רוח טומאה מן השדים להגיד עתידותיהם.
רמח"ל, במאמר העיקרים, מגדיר שדים בדרך זו:
עוד מין אחד של נבראים נמצא, שהוא מין אמצעי בין גשמי ורוחני, והיינו שיש בו קצת מגבולי הגשם ועניניו ומשולל מקצתם, ושם המין הזה נקראים שדים, ויש בהם קצת גופניות, אך לא כגופניות שלנו, ויש בהם קצת עניני רוחניות, אך לא כרוחנים ממש. וגם בהם יש מדרגות מדרגות ומינים שונים, וכפי מדרגותיהם כך הם החוקים והגבולים שלהם.
הגר"א, בבאורו ליורה דעה קעט [יג] כתב על הרמב"ם:
והוא [רמב"ם] נמשך אחרי הפילוסופיא, ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל הוא שקר. אבל כבר הכו אותו על קדקדו, שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמרא על פי שמות וכשפים. "אמרה איהי מלתא, ואסרתה לארבא"... (שבת פא,ב חולין קה,ב) ובסוף פרק ד' מיתות, ובירושלמי שם עובדא דר"א ור"י ובן בתירא, וכן ר"ח ור"א דאיברי עיגלא תילתא, ור' יהושע דאמר שֶם ואוקמיה בין שמיא לארעא (בכורות ח,ב), וכן אבישי בן צרויה (סנהדרין צה,א), והרבה כיוצא. ואמרו (בסוף פרק ארבע מיתות, חולין ז,ב) למה נקרא שמן כשפים וכו'. והתורה העידה "ויהיו תנינים". ועיין זוהר שם. וכן קמיעין בהרבה מקומות ולחשים רבו מלספר. והפילופיא הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך הלציי ולעקור אותם מפשטן, וח"ו אינו מאמין בהם ולא מהם ולא מהמונם, אלא כל הדברים הם כפשטן, אלא שיש בהם פנימיות, לא פנימיות של בעלי הפילוספיא שהם חיצוניות, אלא של בעלי האמת.
הרבי מקוצק מפשר בין העמדות בדרך של פשט חסידי (אמת ואמונה, ירושלים ת"ש, סימן תש"ג עמוד ק"ז)
גם תירץ הרמב"ם שכתב שאין מצויים שדים, והלא בגמרא נמצא הרבה. ואמר, כי מקודם היה, ואחרי שפסק הרמב"ם שאין מצויים, גם בשמים פסקו הכי, ולכן עכשיו אין בנמצא.

השדים מוזכרים בתנ"ך: "יזבחו לשדים לא אלוה, השדים הם בני אדם הראשון. רש"י תהלים פט,לה.

מובא בגמרא חגיגה טז. "ת"ר ששה דברים נאמרו בשדים שלשה כמלאכי השרת ושלשה כבני אדם שלשה כמלאכי השרת יש להם כנפים כמלאכי השרת וטסין מסוף העולם ועד סופו כמלאכי השרת ויודעין מה שעתיד להיות כמלאכי השרת יודעין ס"ד אלא שומעין מאחורי הפרגוד כמלאכי השרת ושלשה כבני אדם אוכלין ושותין כבני אדם פרין ורבין כבני אדם ומתים כבני אדם"
.
השדים גורמים לחלישות בברכים ושחיקת הבגדים ברכות דף ו. אין לומר שלום בלילה כי יש חשש שמי שאומרים לו הוא שד (אלא אם כן זה בתוך העיר).
בתלמוד מסכת פסחים מובא שהאמורא אביי סגר את השדים. כך שכל הנאמר בגמרות כבר אינו רלוונטי באותה מידה. ואולם כתבו במפרשים(דרוש מקור) שלמרות מאסרם על ידי אביי, עדיין נשארו מעטים, אם כי בכמות מצומצמת מאוד.
בתוספות במסכת גיטין סו. כתבו על פי התלמוד ירושלמי, ששדים (גם בזמן שהיו מצויים) לא היו מצויים בעיר, אלא בעיקר היו מצויים בשדות ובבורות. ובהגהות היעב"ץ על מסכת גיטין גיטין סח א משמע שבכלל "בורות" הם גם ה"מערות". והרמב"ן כותב שנקראים "שדים" בעבור ששוכנים במקומות שדוד, כגון במדבר ובמערות.
בפרקי דרבי אליעזר נאמר שעיקר מקומם של השדים והמזיקין הוא במדינות הצפון. וכתב רבי מנחם ציוני בספר ציוני: "עיקר מציאות השדים הוא בקצוות פאת צפון, כגון מדינת נורווגיה". [ואין מכאן סתירה לנאמר בתוספות הנזכר לעיל, אלא יתכן והדברים משלמים אלו את אלו, שעיקר הימצאותם של השדים הוא בשדות ובמערות שבמדינות הצפוניות.
עד כאן ממה שמצאתי מדברים בנוגע לשדים.
 
המגדל עוז בהלכות יסודי התורה פרק א' הלכה י' כתב: "אבל הוא בעצמו (הרמב"ם) ידע כי דרך האמת נעלמת ואינה נמסרת אלא מפה אל פה ובחשאי... ולדעתי שר"מ ז"ל ידע בהם בסוף ימיו, שאני מעיד שראיתי בספרד ארץ מולדתנו כתוב במגילה של קלף ישן מיושן ומעושן לשון זה: אני משה ב"ר מימון כשירדתי לחדרי המרכבה בינותי בענין הקץ... וקרובים היו דבריו לדברי המקובלים האמיתיים..." ובהמשך שם כותב שראה כתבים שהרמב"ם החל לכתוב בקבלה, אולם, הוא מוסיף "וכמדומה לו שטבע אלה הנסתרות להיות נעדרות מלפרסמם... ולכן לא גמרם וגנזם...".
 
הרב דסלר כותב שהסיבה שהרמב"ם לא הכיר בשדים הוא כי הרמב"ם הוא הי' כל כולו שכלי משא"כ השדים הם שייכים לחלק הדמיון והם קיימים רק שם. אך שם הם קיימים.
 
הרבי מקוצק מפשר בין העמדות בדרך של פשט חסידי (אמת ואמונה, ירושלים ת"ש, סימן תש"ג עמוד ק"ז)
גם תירץ הרמב"ם שכתב שאין מצויים שדים, והלא בגמרא נמצא הרבה. ואמר, כי מקודם היה, ואחרי שפסק הרמב"ם שאין מצויים, גם בשמים פסקו הכי, ולכן עכשיו אין בנמצא.
אני לא חוקר של קוצק. אבל מה שנכתב בשמו טעון בירור וניפוי.
אחד הספרים היותר מרכזיים הוא 'אמת ואמונה' יש שם צ'ולנט רציני של אמרות מכל הסוגים והמינים ובלי סדר, זה אוצר עצום וחשוב, אבל אי אפשר להסתמך על זה יותר מידי. הכותב היה לפני כמה עשרות שנים והוא ליקט מספרים ומזקני חסידים. (ובל נשכח שהוא בעצמו היה מזקני החסידים... וד"ל)

שדים קוצק.jpg
 
אם בזמנינו שדים אינם קימים הרי שכמה מהנהגות שכתבו חז"ל מחמת השדים ונפסקו בשו"ע השתנה דינם. וזה חידוש!

למשל:
שלשה דברים אין נכנסים לחורבה, מפני חשד, מפני המפולת ומפני המזיקין'. (ברכות ג'.).
פת שחרית מצלת מן החמה ומן הצנה ומן המזיקין (ב"מ ק"ז:).
ליל פסח הוא ליל שמורים (יבמות י"ב) ליל המשומר ובא מן המזיקין (פסחים קט:).
א"ר יצחק כל הקורא ק"ש על מטתו מזיקין בדלין הימנו שנאמר: ובני רשף יגביהו עוף (ברכות ה.)
יש פה שתי דיונים.
א: האם שדים קימיים היום.
ב: האם הלכות שנקבעו בגלל שדים התבטלו אם נניח שאין היום שדים.

השאלה גם גובלת בדיון על מהותם של השדים. האם הם מן יצורים שקיימים בפועל ממש?
אם כן קשה לומר שהם קיימים היום. אתה פגשת אותם? אתה מכיר מישהו שמכיר מישהו שפגש? בגמרא מופיעות עדויות של אמוראים שפגשו שדים. אתה מכיר אדם שאתה סומך עליו שסיפר לך על כזה מפגש?

לעומת זאת יש תפיסה נוספת ששדים אינם יצורים ממשיים, אלא הם נובעים מהעובדה שהחוויה של אדם ביחס למצבים או מקומות מסויימים, פעמים שהיא לא נעשית אך ורק בעזרת חמשת החושים המוכרים, אלא היא משתפת גם את כח הדמיון של האדם, וכך התפיסה של האדם ביחס לדבר או מקום מסויים יכולה לכלול גם כל מיני חוויות שאין אליהם גישה דרך חמשת החושים אלא דרך כח הדמיון לבד.
הרב דסלר כותב שהסיבה שהרמב"ם לא הכיר בשדים הוא כי הרמב"ם הוא הי' כל כולו שכלי משא"כ השדים הם שייכים לחלק הדמיון והם קיימים רק שם. אך שם הם קיימים.
אני זוכר שהרב דסלר כותב דברים בסגנון הזה, לא זוכר מדוייק. ובאופן כללי זו גישה שמאד מתאימה להרב דסלר, כשמצד אחד הוא שולל את המציאות של שדים כיצורים ממשיים, ומצד שני הוא הוא לא שולל את התוקף של חוויות שכל הגישה אליהם היא דרך כח הדמיון. וזו דרכו לבאר את שיטת הרמב"ם שאכן שלל את התוקף של החוויות הללו ולא ראה בהם ערך ממשי.

גם לפי תפיסה זו לכאורה אפשר לומר ששדים לא קיימים היום, שכן אופי בני האדם היום לא נוטה לתת תוקף ומשמעות לחוויות הללו, כך שאין האדם בן דורנו יכול לראות שדים (דוגמה רחוקה לדבר, כמו שהנבואה התבטלה, כי הנבואה היא כח נפשי מסויים שלא קיים בקרב בני אדם היום, כך גם היכולת לחוות חוויות מעולם הדמיון באותו אופן שהיה בזמן חזל, היא יכולת שלא מצויה היום.)

לגבי השאלה השנייה אם בטלו הלכות שנובעות ממזיקים, כמדומני שבהרבה דברים אומרים שגם כשבטל הטעם לא בטלה התקנה, כך שגם אם נניח שהשדים כבר לא קיימים, זה לא אומר שההלכות שנקבעו בגללם התבטלו גם הם אוטומטית.
 
אתה מכיר מישהו שמכיר מישהו שפגש? בגמרא מופיעות עדויות של אמוראים שפגשו שדים. אתה מכיר אדם שאתה סומך עליו שסיפר לך על כזה מפגש?
אמוראים לא מקובל עליך?
לעומת זאת יש תפיסה נוספת ששדים אינם יצורים ממשיים, אלא הם נובעים מהעובדה שהחוויה של אדם ביחס למצבים או מקומות מסויימים, פעמים שהיא לא נעשית אך ורק בעזרת חמשת החושים המוכרים, אלא היא משתפת גם את כח הדמיון של האדם, וכך התפיסה של האדם ביחס לדבר או מקום מסויים יכולה לכלול גם כל מיני חוויות שאין אליהם גישה דרך חמשת החושים אלא דרך כח הדמיון לבד.
האמוראים היו מדומיינים?
לגבי השאלה השנייה אם בטלו הלכות שנובעות ממזיקים, כמדומני שבהרבה דברים אומרים שגם כשבטל הטעם לא בטלה התקנה, כך שגם אם נניח שהשדים כבר לא קיימים, זה לא אומר שההלכות שנקבעו בגללם התבטלו גם הם אוטומטית.
כשבטל הטעם. לא כשבטל מציאות הדבר לגמרי.
 
אמוראים לא מקובל עליך?
אני לא אומר חלילה שזה לא היה אז. אני רק אומר שבימינו אין עדויות לכאלה דברים. אז אם אתה לא טוען בתוקף שאם פעם זה היה אז בטוח שיש את זה גם היום, אלא אתה מוכן לקבל את האפשרות שפעם זה היה והיום לא, אפשר אולי להסתמך על זה שאף אחד לא פוגש דברים כאלה היום בשביל להוכיח שאכן אין היום כאלה דברים.
 
הרב דסלר כותב שהסיבה שהרמב"ם לא הכיר בשדים הוא כי הרמב"ם הוא הי' כל כולו שכלי משא"כ השדים הם שייכים לחלק הדמיון והם קיימים רק שם. אך שם הם קיימים.
האמוראים היו מדומיינים?
אשמח שהרב @בעל החלומות יראה את המקור המדוייק לדברי הרב דסלר.
זה יכול אולי לענות על השאלה של @איש פשוט מאוד ביתר בהירות.
 

הודעות מומלצות

מרן הגאון רבי דב לנדו שליט"א בשמחה של מצוה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון