שלח - הקשר בין יהושע לשרה אמנו | במדבר | פורום אוצר התורה שלח - הקשר בין יהושע לשרה אמנו | במדבר | פורום אוצר התורה

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,870
תודות
4,802
נקודות
485
וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְהוֹשֵׁעַ בִּן נוּן יְהוֹשֻׁעַ

אי' במדרש שנוסף לו היו"ד של שרה אמנו, הענין בזה לפי מה שאי' בזוה"ק שמשה שלח את המרגלים לראות היש בה עץ היינו עץ החיים שאם יש שם עץ יוכל משה להיכנס לארץ ישראל, ואי' בהיכל הברכה (פרשת בהעלותך בפסוק ויען יהושע) שמשה רבינו לרוב מעלתו לא אמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, כי היה במדריגת שמע ישראל, ומחמת זה לא יכל להיכנס לארץ ישראל, ויהושע היה במדריגת ברוך שם, ורצה להתאמץ לעלות לדרגת משה רבינו כדי שמשה יוכל להיכנס לארץ ישראל, עיי"ש, והנה אי' בזוהר חדש ותמת שרה בקרית ארבע, שקראה קריאת שמע, ונסתלקה בעת שהזכירה שם בן ארבע, הרי ששרה היתה בחי' שמע ישראל, ולכן משה רבינו נתן היו"ד של שרה ליהושע כדי לעזור לו להתאמץ לעלות לדרגת שמע ישראל.
 
ויקרא משה להושע בן נון יהושע (יג, טז)

ראיתי בספר ’דעת משה‘ לאב“ד פרשבורג זצוק“ל על מה שכתוב במדרש שיר השירים רבה ו' א', שאמר הקב“ה לאאע“ה ’שרי אשתך לא תקרא שרי כי אם שרה‘, ואות י‘ דשר“י עמדה והמתינה, עד זמנו של הושע בן נון, ויקרא משה להושע בן נון יהושע, אז חזרה אות י‘ להיות חלק משם הצדיק.

וצריך להבין מה שייך י‘ דשרי עם יהושע.

וביאר דראינו בשרה אמנו ענין מיוחד שהיא שמרה על יצחק בנה שלא ילמד ממעשיו של ישמעאל, והיא באת לטעון לפני אאע“ה על כך, ואמר הקב“ה ’כל מה שתאמר לך שרה שמע בקולה‘, שהיא שמרה על יצחק שלא יתחבר לרשע.

כמו כן היה ביהושע שאות י‘ זאת שמרה עליו שלא יתחבר עם עצת הרשעים, זהו האות של שר“י שזה מסוגל להיות חלק ממהות זכות הצדקת שרה ששומרת מלהתחבר עם רשע, ועתה לקח משה אות י‘ זו ונתנה ליהושע שזכות שרה אמנו תגן עליו להנצל מלהתחבר עם עצת המרגלים. (הגרמ"י רייזמן)
 
גור אריה (בראשית יז, ה):
כי תכלית הוייות האבות - שהוא אברהם ושרה - היה ראש לבנים, ונתקיים בזה "אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה" (תהלים קיח, כב), כי הווייה קטנה אצל הבונים שהם האבות - היתה לראש פינה:

ובהמשך כתב, שהסיבה שדוקא י' מפני כי הוא ראוי לה, בעבור כי פני יהושע כפני הלבנה (ב"ב עה.) "המאור הקטון" (בראשית א, טז), לכן נתנה לו היו"ד הקטנה מן שרה שהיא נקיבה, דומה גם כן לירח, שהוא כח נקבה.
ובמהדורות החדשות יש קודם לכן הוספה נכבדה.

ואולי אפשר להוסיף ששרה אותיות שהר, וסהר זה ירח, ופני יהושע כפני לבנה, כמו שהביא המהר"ל.​
 
קשה, מדוע בסוף ספר דברים (פרשת האזינו, לב, מד), חזרה התורה לקראו בשם "הושע" (לשון הפסוק שם – "הוא והושע בן נון")?

ועיין רש"י שם בפרשת האזינו, המקשה כך, ומיישב, שבאה התורה ללמדנו שלמרות שמשה העביר ליהושע את המנהיגות (כמתואר שם), לא זחה דעתו עליו, ונשאר כפי שהיה תמיד.

תירוץ אחר כותב הכתב סופר (מובא בספר "כפתור ופרח" שם על פרשת האזינו):

רש"י מסביר, הוספת היו"ד הייתה בתורת תפילה על יהושע, שלא יושפע לרעה ולא יבוא לידי חטא ("י-ה יושיעך מעצת מרגלים"). והנה, כבר אמרו חז"ל (אבות ה, יח), שכל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו; ולכן, שם בפרשת האזינו, כשההנהגה עברה ליהושע, והרי הוא עומד להנהיג את ישראל ולהנחותם בדרך התורה הישרה, משמיעה התורה שהוא כבר פחות נצרך לסגולה מיוחדת זו של קריאת השם על מנת להינצל מן החטא (ובדרך דומה אפשר ליישב, שעם הפיכתו למנהיג, ניסכו בו כוחות ייחודיים של מנהיגות ולכן פחות הזדקק לתפילה המיוחדת שלא להיגרר ולהתפתות אחרי אחרים).
 
קשה, מדוע בסוף ספר דברים (פרשת האזינו, לב, מד), חזרה התורה לקראו בשם "הושע" (לשון הפסוק שם – "הוא והושע בן נון")?

ועיין רש"י שם בפרשת האזינו, המקשה כך, ומיישב, שבאה התורה ללמדנו שלמרות שמשה העביר ליהושע את המנהיגות (כמתואר שם), לא זחה דעתו עליו, ונשאר כפי שהיה תמיד.

תירוץ אחר כותב הכתב סופר (מובא בספר "כפתור ופרח" שם על פרשת האזינו):

רש"י מסביר, הוספת היו"ד הייתה בתורת תפילה על יהושע, שלא יושפע לרעה ולא יבוא לידי חטא ("י-ה יושיעך מעצת מרגלים"). והנה, כבר אמרו חז"ל (אבות ה, יח), שכל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו; ולכן, שם בפרשת האזינו, כשההנהגה עברה ליהושע, והרי הוא עומד להנהיג את ישראל ולהנחותם בדרך התורה הישרה, משמיעה התורה שהוא כבר פחות נצרך לסגולה מיוחדת זו של קריאת השם על מנת להינצל מן החטא (ובדרך דומה אפשר ליישב, שעם הפיכתו למנהיג, ניסכו בו כוחות ייחודיים של מנהיגות ולכן פחות הזדקק לתפילה המיוחדת שלא להיגרר ולהתפתות אחרי אחרים).
ובשם הרב רבי העשיל מובא ליישב באופן חריף (מובא ג"כ בספר "כפתור ופרח" על התורה, שם בפרשת האזינו), על פי חשבון:

ידועים דברי חז"ל, שהאות י' שנוספה ליהושע, הייתה במקור חלק מהשם של שרה אמנו (שהרי שרה נקראה בתחילה "שרי", ביו"ד, ולאחר מכן השתנה שמה מ"שרי" ל"שרה"), וכשנלקחה ממנה האות יו"ד, היה היו"ד "עומד וצווח" (כלשון הגמרא בסנהדרין קז), עד שנוסף לשמו של הושע, והשתנה שמו של הושע ל"יהושע".

והנה, לכשנעשה חשבון נמצא, ששינוי השם משרי לשרה, היה לתקופה של שלושים ושמונה שנים, מגיל שמונים ותשע עד מאה עשרים ושבע (שרה ילדה בגיל תשעים, ושנה לפני כן נשתנה השם ונקבע שתלד; וסך ימי חייה היה מאה עשרים ושבע שנים, ונמצא שפרידת היו"ד משרי לשרה הייתה לתקופה של שלושים ושמונה שנים). ולכן כנגד זה, גם ביחס ליהושע, נוספה האות יו"ד לשמו במשך שלושים ושמונה שנים (שהרי היו"ד נוספה לשמו בשנת שליחת המרגלים, שהיא השנה השניה לצאתם ממצרים; ומאז ועד שנכנסו לארץ ישראל, חלפו שלושים ושמונה שנים). ולכן בפרשת האזינו, בטרם כניסתם לארץ, כשהסתיימו שלושים ושמונה השנים, חזר שמו האמיתי לשורשו, להיות "הושע"!
 

הודעות מומלצות

הדבר ידוע ומופרסם לכול שהגר"מ שליט"א הינו צאצא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון