וישלח - שלוחי מצוה אינן ניזוקים | בראשית | פורום אוצר התורה וישלח - שלוחי מצוה אינן ניזוקים | בראשית | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,865
תודות
8,057
נקודות
897
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וירא כי לא יכול לו ויגע בכף ירכו ותקע כף ירך יעקב בהאבקו עמו (לב כו)

הקשו באמרי נועם מבעלי התוס' למה ניזוק יעקב, הא אמרינן בפסחים ח: שלוחי מצוה אינן ניזוקים, ויעקב שליח מצוה היה שאמר לו הקב"ה שוב אל ארץ אבותיך.

ותירצו שם דהא אמרינן דהיכא דשכיח הזיקא שאני, וא"כ הכא שנתייחד יחידי הוי ליה שכיח הזיקא. [עי' בחולין צא. שמויאבק איש עמו ילפינן "מכאן לת"ח שלא יצא יחידי בלילה"]. ולכאורה יש לעיין הרי בפסחים שם התיר רב לתלמידים ללכת לבית המדרש בלילה משום ששלוחי מצוה אינן ניזוקים, ולכאורה הכוונה אפילו ביחידי שהרי בשנים אין חשש מזיקין כלל כמבואר בברכות ג: וא"כ בלא"ה שרי לצאת בלילה, וכמבואר בחולין שם דרק ביחידי אסור לצאת בלילה. וא"כ חזינן דלצאת יחידי בלילה לא מיקרי שכיח הזיקא, וצ"ע.

ולכאורה היה אפשר ליישב קושיית הראשונים הנ"ל, דבשעה שחזר על פכים קטנים לא היה עוסק במצוה, דהרי עכשיו חזר לאחוריו ואינו הולך לצד ארץ אבותיו, והוי כמו ההיא דאמרינן בפסחים שם שאם לאחר שבדק את החמץ עוסק לעיוני בתר מחט שאבדה לו, שוב המצוה אינה מגינה עליו, והכא נמי הרי באותה שעה עסק בדבר אחר, ולא בהליכה או במנוחה לצורך ההליכה.​
 
ולכאורה היה אפשר ליישב קושיית הראשונים הנ"ל, דבשעה שחזר על פכים קטנים לא היה עוסק במצוה, דהרי עכשיו חזר לאחוריו ואינו הולך לצד ארץ אבותיו, והוי כמו ההיא דאמרינן בפסחים שם שאם לאחר שבדק את החמץ עוסק לעיוני בתר מחט שאבדה לו, שוב המצוה אינה מגינה עליו, והכא נמי הרי באותה שעה עסק בדבר אחר, ולא בהליכה או במנוחה לצורך ההליכה.
ועדיין לא גרע מחזירתן של שלוחי מצווה. וכדמבואר בקידושין בסוגיא זו.
 
ולכאורה היה אפשר ליישב קושיית הראשונים הנ"ל, דבשעה שחזר על פכים קטנים לא היה עוסק במצוה, דהרי עכשיו חזר לאחוריו ואינו הולך לצד ארץ אבותיו, והוי כמו ההיא דאמרינן בפסחים שם שאם לאחר שבדק את החמץ עוסק לעיוני בתר מחט שאבדה לו, שוב המצוה אינה מגינה עליו, והכא נמי הרי באותה שעה עסק בדבר אחר, ולא בהליכה או במנוחה לצורך ההליכה.​
הרי גם אם החזרה בשביל פכים קטנים לא הייתה מצוה.
סוף סוף עדיין לא הופקע המצווה של חזרה לבית אביו. וצ"ע.
ועדיין לא גרע מחזירתן של שלוחי מצווה. וכדמבואר בקידושין בסוגיא זו.
ברצוני להוסיף על דברי הרבנים הנ''ל
וכי אדם שהולך לדבר מצוה וצריך להתפלל בדרך
ובעבור זה הוא משנה מן המסלול היותר קרוב
ואחרי התפילה יחזור למסלול
וכי פקע ממנו שלוחי מצוה.
 
ברצוני להוסיף על דברי הרבנים הנ''ל
וכי אדם שהולך לדבר מצוה וצריך להתפלל בדרך
ובעבור זה הוא משנה מן המסלול היותר קרוב
ואחרי התפילה יחזור למסלול
וכי פקע ממנו שלוחי מצוה.
תפילה זה גם מצווה.
ולמעשה בפסחים מבואר שאם הוא מנצל את החיפוש שלו לצורך דבר שאינו מצווה אינו נחשב שלוחי מצווה.
 
תפילה זה גם מצווה.
ולמעשה בפסחים מבואר שאם הוא מנצל את החיפוש שלו לצורך דבר שאינו מצווה אינו נחשב שלוחי מצווה.
נכון תפילה זה מצוה
אבל הרעיון שהכל לצורך המצוה לחזור אל בית אביו
אבל שם בפסחים הוא גמר את המצוה ועושה דברים אחרים
אבל כאן כל מה שעושה הוא דברים שנצרכים לו
והם תוך כדי ההליכה לדבר מצוה לחזור אל בית אביו ועדיין לא נגמרה המצוה
וכל זמן שלא מתעכב שלא לצורך נחשב לכאורה הכל בהליכה לדבר מצוה.
 
אבל הרעיון שהכל לצורך המצוה לחזור אל בית אביו
אבל שם בפסחים הוא גמר את המצוה ועושה דברים אחרים
זה שהוא גמר בשביל שלא יהיה שיתוף כוונה למצווה שלעצמו, אבל אם עשה מעשה שלם שאמצע מצווה וכולו לא היה אלא לצורך עצמו, פשוט שאין בו מעלת שלוחי מצווה.
אבל כאן כל מה שעושה הוא דברים שנצרכים לו
והם תוך כדי ההליכה לדבר מצוה לחזור אל בית אביו ועדיין לא נגמרה המצוה
וכל זמן שלא מתעכב שלא לצורך נחשב לכאורה הכל בהליכה לדבר מצוה.
וכנ"ל שודאי אינו נחשב עכשיו שליח מצווה.
וכמו שמי שיש לו שליחות לבדוק חמץ בער"פ אין לו ביטוח שלא יינזק עד ער"פ כמובן.
 

הודעות מומלצות

אשכול זה מיועד לדיון כללי על ה-מאמר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה