מסכת סוכה - שם שמים על הסוכה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה מסכת סוכה - שם שמים על הסוכה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה

מחכה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
662
תודות
1,162
נקודות
222
בשו''ע הרב (תרלח) כתב בשינוי לשון ממ''ש בגמ' ''כשם שחל שם שמים על הקדשים . . כך חל שם שמים על הסוכה''.

ואילו בגמ' (סוכה, ט. ביצה, ל) הלשון הוא שם שמים על חגיגה. וצ''ע למה שינה בלשונו בשו''ע ואודה למי שיוכל לתת סברא בזה.
 
והערה מתחזקת לפמש"כ שם תוס' ובערלו"נ וז"ל תוס': מה חגיגה לה' אף סוכה לה' - קסבר ריב"ב דאי לאו משום חגיגה מוקמינן לה לסוכה לשם חג ע"כ.
וכתב שם בערוך לנר וז"ל: מבואר דהתוספ' רצו לתרץ בזה למה צריך היקש לחגיגה ולא יליף מלד' לחוד כמו שאמר סוכה לד' ועל זה תרצו דאז הוי דרשינן סוכה לד' לענין דבעינן לשמה אכן לענ"ד י"ל עוד ביישוב קושיא זו דאי לאו משום היקש לחגיגה הוי דרשינן סוכה לד' כקדשי בדק הבית דודאי יותר דומה סוכה לקדשי בדק הבית מלקדשי מזבח וה"א כמו דקדשי ב"ה יש להם פדיון ה"ה ג"כ סוכה לכן אתקש לחגיגה לומר דהיא כקדשי מזבח דאין להם פדיון וא"ל דאיך אפשר דמלד' דרשינן כקדשי בד"ה שהרי כתיב לד' ואמרינן בתמורה (דף י"ג) דקדשי בד"ה קרבן ד' אקרי קרבן לד' לא אקרי דז"א דרק היכי דכתיב קרבן אצל לד' אין קדשי בדק הבית בכלל אבל לד' לחוד שייך גם גבי קדשי בד"ה שהרי כתיב ואיש כי יקדיש את ביתו קדש לד':
 
דאי לאו משום היקש לחגיגה הוי דרשינן סוכה לד' כקדשי בדק הבית
באמת ראיתי בלקו''ש (חי''ז) שבזה שכתוב גבי סוכה שדומה ל'קדשים', יש ללמוד שסוכה שונה משאר תשמישי מצווה ויש בה גדר דתשמיש קדושה.
ומבאר דתשמיש מצווה, אין בו דין לכבד אותו מצד עצמו, אלא שלא לבזותו, כדי שלא לבזות את המצווה.
אבל בתשמיש קדושה יש חשיבות מצ''ע (אלא, שכתב שם שפוקעת הקדושה ממנו אחר החג, והאריכו בזה בדיון אחר בפורום זה על החיזוק בין הדפנות והסכך לדיירי הפתילות).
 
באמת ראיתי בלקו''ש (חי''ז) שבזה שכתוב גבי סוכה שדומה ל'קדשים', יש ללמוד שסוכה שונה משאר תשמישי מצווה ויש בה גדר דתשמיש קדושה.
ומבאר דתשמיש מצווה, אין בו דין לכבד אותו מצד עצמו, אלא שלא לבזותו, כדי שלא לבזות את המצווה.
אבל בתשמיש קדושה יש חשיבות מצ''ע (אלא, שכתב שם שפוקעת הקדושה ממנו אחר החג, והאריכו בזה בדיון אחר בפורום זה על החיזוק בין הדפנות והסכך לדיירי הפתילות).
זה לא מתרץ עדיין למה השו"ע רב שינה מחגיגה לקדשים. ובפשטות קדשים כוונתו לקדשי מזבח ולא בה"ב. וממילא אין חילוק אם היה נוקט חגיגה כלישנא דגמ' להשמעינו דין זה.
 
אמת, לא בא לתרץ בזה, רק להביא עוד חילוק.
אם הייתי יודע תירוץ, לא הייתי מקשה כאן, רק שחשבתי שמא חילוק זה יוכל להעלות אצל מישהו כיון להסביר את החיזוק ולכן הביאותיו.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

שני לחמים שנאפו בתנור אחד - זהים לגמרי וברכתם...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון