שמיעת קול אשה המופק ב'בינה מלאכותית' מותר? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 שמיעת קול אשה המופק ב'בינה מלאכותית' מותר? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
ישנה דרך להפיק שירים המיוצרים ע"י 'בינה מלאכותית', כך שהשיר נשמע כאילו מושר ע"י אשה; כלומר, מפתחי הבינה מלאכותית אימנו את ה'מודל' בצלילי שירה, באופן שכשיתבקש לייצר צליל יוכל להפיק צליל שמשמע כמו איש, כמו אשה, וכמו כל כלי נגינה רצוי; אין כאן הקלטת קול של אשה אמיתית, אלא מיכשור ממוחשב שמסוגל לחקות בדייקנות את טווח התדרים של קול אשה.

לענ"ד אין שום חשש בשמיעת קול זה, שהרי בשמיעת הקלטת אשה שאיננה כאן יש עדיין חשש שיהרהר בה אם מכיר אותה, כי הרי הקול המוקלט שייך לאשה כלשהי, אולם בצליל שכולו יצירה מלאכותית של טווח תדרים מסויימים, ואיננו הקלטה של שום אשה – חסר בכל המהות המעוררת את ההרהור, ואינו אלא כשמיעת כלי נגינה שיש לו את טווח התדרים הללו, או כשמיעת קול דק של ילד הדומה לשמיעת קול אשה.

ושוב נדגיש, האיסור הוא לא 'שמיעת קול נשי', אלא על קירוב לערוה, וכשהקול הזה איננו קול שמשוייך לשום אשה אמיתית אין שום חשש איסור [ובזאת קלה שמיעה מראיה, שאף שראיית בובה הנראית כאשה מפעילה את הדמיון באופן הדומה לראיית אשה אמיתית, שהרי שמצאנו שאין להסתכל על בגדי צבעונין של אשה שמכיר שמא ראיה זו תגרום לו להרהר באשה עצמה, אבל שמיעת קול שמופק ממכשיר אינה משוייכת לשום אשה ממשית, וחסר כל ה'טריגר' המעורר את ההרהור באשה מסויימת].

כל זאת כמובן מצד גדרי ההלכה הכתובה, אבל מי שאכן חש ששמיעת קול זה גורם לו הרהורים – חייב לגדור את עצמו מכך, כי חייב אדם להכיר את עצמו ולשמור עצמו מהרהורי עבירה [שמי שמכיר בעצמו שלחשוב על דגים גורם לו לחשוב על חתונה שמגישים בה דגים, ומשם כבר חושב על הכלה – ראוי שאכן יגדור עצמו מלחשוב על דגים...].
כבודו סבור שלקהל יראי ה' שמעולם לא ראו או שמעו על זמרות מהציבור שאינו שומר תומ"צ לע"ע, יהיה מותר להאזין לשיריהן מאחר וזהו גדר של 'אינו מכירה'?
 
אם אינו מביא להרהור אצלו - יש לך הוכחה לאסור? הגרע"י זצ"ל לא מצא כזו הוכחה.
ואם מביא אותו להרהור - הרי שגם אסור לו לומר שולחן כי שולחן יש בחתונות, ובחתונות יש גם כלה, והיא בד"כ מקושטת יפה
 
ואם מביא אותו להרהור - הרי שגם אסור לו לומר שולחן כי שולחן יש בחתונות, ובחתונות יש גם כלה, והיא בד"כ מקושטת יפה
לא דומה
שירת נשים מביאה להרהור באשה שהקול הוא חלק מיופי האשה כי קולך ערב
אמנם אי לא מכירה אין סיבה שיהרהר בה יכול להרהר באשתו באותו מידה
אולם אי מביא אותו להרהור של אשה אחרת, וטבעי שיהא כך, אסור.
וה"ה בינה שמחקה קול אשה אם מביא אותו להרהור באשה אחרת אסור ואם לא יהא מותר
 
כמדומני שבנטעי גבריאל הביא משהו על תמונת אישה מתה והיות ואיני בבית מלא ספרים (אלא בבית הפטור ממזוזה) לא אוכל להביא משם, ואולי יש תח''י של אי מי ויזכנו בציטוט ונוכל ללמוד מכך לענייננו.
 
לא הגבתי על זה כי לא הבנתי מה הראיה, הרי הגמ' אומרת שמדובר במי שמכיר אותה "כי קאמינא ביודעה ובמכירה".
אי מביא אותו להרהור של אשה אחרת, וטבעי שיהא כך, אסור.
מאימתי ראיית\שמיעת אשה אחת מביאה אותו להרהור באחרת? אנחנו מדברים על אותו יצה"ר?
 
לא הגבתי על זה כי לא הבנתי מה הראיה, הרי הגמ' אומרת שמדובר במי שמכיר אותה "כי קאמינא ביודעה ובמכירה".
התכוונתי לראיה שיש איסור הרהור במתה
וע"כ דהגדר הוא שלא חשש בחטא איתה דווקא אלא שיביא אותו לחטא עם עצמו או עם אחרת
מאימתי ראיית\שמיעת אשה אחת מביאה אותו להרהור באחרת? אנחנו מדברים על אותו יצה"ר?
כיון שנזכר בנשים וביופים, א"כ יכול לבוא להרהור,
דקול באשה ערווה, הוא מחמת שאחד מהדברים היפים של אשה הוא קולה, ממילא נזכר בנשים,
ואגב דאיתינא להכי, בדיוק היום אשתי רצתה להראות לי סרט שיוצר בבינה מלאכותית, ורואים שם בחורות צנועות שהבינה פיברקה, ושאלה אותי אם מותר לי להסתכל בזה,
הרי את הציורים בקטיפה אני רואה, אבל בבינה זה ממש נראה כמו המציאות,
לדעתי נראה לי לאסור,
מה דעתכם?
 
ישנה דרך להפיק שירים המיוצרים ע"י 'בינה מלאכותית', כך שהשיר נשמע כאילו מושר ע"י אשה; כלומר, מפתחי הבינה מלאכותית אימנו את ה'מודל' בצלילי שירה, באופן שכשיתבקש לייצר צליל יוכל להפיק צליל שמשמע כמו איש, כמו אשה, וכמו כל כלי נגינה רצוי; אין כאן הקלטת קול של אשה אמיתית, אלא מיכשור ממוחשב שמסוגל לחקות בדייקנות את טווח התדרים של קול אשה.

לענ"ד אין שום חשש בשמיעת קול זה, שהרי בשמיעת הקלטת אשה שאיננה כאן יש עדיין חשש שיהרהר בה אם מכיר אותה, כי הרי הקול המוקלט שייך לאשה כלשהי, אולם בצליל שכולו יצירה מלאכותית של טווח תדרים מסויימים, ואיננו הקלטה של שום אשה – חסר בכל המהות המעוררת את ההרהור, ואינו אלא כשמיעת כלי נגינה שיש לו את טווח התדרים הללו, או כשמיעת קול דק של ילד הדומה לשמיעת קול אשה.

ושוב נדגיש, האיסור הוא לא 'שמיעת קול נשי', אלא על קירוב לערוה, וכשהקול הזה איננו קול שמשוייך לשום אשה אמיתית אין שום חשש איסור [ובזאת קלה שמיעה מראיה, שאף שראיית בובה הנראית כאשה מפעילה את הדמיון באופן הדומה לראיית אשה אמיתית, שהרי שמצאנו שאין להסתכל על בגדי צבעונין של אשה שמכיר שמא ראיה זו תגרום לו להרהר באשה עצמה, אבל שמיעת קול שמופק ממכשיר אינה משוייכת לשום אשה ממשית, וחסר כל ה'טריגר' המעורר את ההרהור באשה מסויימת].

כל זאת כמובן מצד גדרי ההלכה הכתובה, אבל מי שאכן חש ששמיעת קול זה גורם לו הרהורים – חייב לגדור את עצמו מכך, כי חייב אדם להכיר את עצמו ולשמור עצמו מהרהורי עבירה [שמי שמכיר בעצמו שלחשוב על דגים גורם לו לחשוב על חתונה שמגישים בה דגים, ומשם כבר חושב על הכלה – ראוי שאכן יגדור עצמו מלחשוב על דגים...].
סתם התפלספות מנותקת והכשרת השרץ בתת"נ טעמים.
 
לא דומה
שירת נשים מביאה להרהור באשה שהקול הוא חלק מיופי האשה כי קולך ערב
אמנם אי לא מכירה אין סיבה שיהרהר בה יכול להרהר באשתו באותו מידה
אולם אי מביא אותו להרהור של אשה אחרת, וטבעי שיהא כך, אסור.
וה"ה בינה שמחקה קול אשה אם מביא אותו להרהור באשה אחרת אסור ואם לא יהא מותר
דבריך הם דעת תורה צרופה אשריך
תענית ה, ב
אמר ליה רב נחמן: אנא אמינא, ולא איכפת לי! - אמר ליה: כי קאמינא - ביודעה ובמכירה
יעוין שם בראשונים
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
וכי חז"ל נתנו לנו את הכח לשפוט בעצמינו האם אנו מתאווים או לא?
ובשלמא להסוברים שכשלא מכירים מותר לשמוע, ה"ה כאן.
אבל להסוברים שבכ"מ אין לשמוע, מ"ש האי מהאי?
 
התכוונתי לראיה שיש איסור הרהור במתה
וע"כ דהגדר הוא שלא חשש בחטא איתה דווקא אלא שיביא אותו לחטא עם עצמו או עם אחרת

כיון שנזכר בנשים וביופים, א"כ יכול לבוא להרהור,
דקול באשה ערווה, הוא מחמת שאחד מהדברים היפים של אשה הוא קולה, ממילא נזכר בנשים,
ואגב דאיתינא להכי, בדיוק היום אשתי רצתה להראות לי סרט שיוצר בבינה מלאכותית, ורואים שם בחורות צנועות שהבינה פיברקה, ושאלה אותי אם מותר לי להסתכל בזה,
הרי את הציורים בקטיפה אני רואה, אבל בבינה זה ממש נראה כמו המציאות,
לדעתי נראה לי לאסור,
מה דעתכם?
א- תחכים אותי היכן אתה רואה איסור הרהור במתה מסוגיא דרחב.
ב- מי בכלל דיבר על איסור הרהור? להרהר אסור בכל אופן שהוא מכיר את עצמו שיבוא לאיסור, מצד ונשמרת מכל דבר רע.
ג- הנידון כאן הוא לא האם מותר או אסור להרהר בדמות אשה מפוברקת, אלא האם מה שחכמים אסרו לשמוע קול שיר של אשה כי שלא יהרהר בה - יש להרחיב גם לשמיעת קול מפוברק של תרים גבוהים במקצת שבדמיונו משוייכים לאשה מפוברקת, מה הראיה מרחב שהיתה אשה קיימת במציאות?
ד- לשמוע קול פנויה טהורה בודאי מותר מן הדין, אף שאינה קרובת משפחתו שאין לבו נוקף עליה, ואין זה אלא שומר נפשו ירחק, והאוסר את הדמות הדמיונית צ"ל שסובר שזו דמות דמיונית של אשת איש או של פנויה שאינה טהורה...
 
תחכים אותי היכן אתה רואה איסור הרהור במתה מסוגיא דרחב.
זה מוזכר בגמ' שנים רבות אחר שמתה
וויודעה ומכירה הינו ששמע תיאור על יופיה
הנידון כאן הוא לא האם מותר או אסור להרהר בדמות אשה מפוברקת, אלא האם מה שחכמים אסרו לשמוע קול שיר של אשה כי שלא יהרהר בה - יש להרחיב גם לשמיעת קול מפוברק של תרים גבוהים במקצת שבדמיונו משוייכים לאשה מפוברקת
אתה נוקט מצ"א שאסור להרהר באשה מפוברקת וע"כ משום שהרהר הוא לא משום החטא אתה אלא משום ונשמרת מכל דבר רע
וא"כ למדוע פשיטא לך שקול באשה ערווה הוא דווקא שיהרהר באותה אשה ולא יהרהר בנשים שקול אשה הוא חלק מיופי הנשים וגורם להרהור וסופו לבוא לידי דבר רע
וכנ"ל לידי אשה דמיונית שלא קיימת
 
זה מוזכר בגמ' שנים רבות אחר שמתה
וויודעה ומכירה הינו ששמע תיאור על יופיה

אתה נוקט מצ"א שאסור להרהר באשה מפוברקת וע"כ משום שהרהר הוא לא משום החטא אתה אלא משום ונשמרת מכל דבר רע
וא"כ למדוע פשיטא לך שקול באשה ערווה הוא דווקא שיהרהר באותה אשה ולא יהרהר בנשים שקול אשה הוא חלק מיופי הנשים וגורם להרהור וסופו לבוא לידי דבר רע
וכנ"ל לידי אשה דמיונית שלא קיימת
זאת מנין לך?
כתבו תוס' תענית ה':
ביודעה ומכירה קאמינא - פי' ביודעה שבא עליה, ומכירה שראה אותה.

מהר"ם מלובלין סנהדרין מה.
ביודעה ומכירה ר"ל שעיניו ראו אותה והכיר אותה ולכך מגרה בו יצה"ר כשמזכירה שיתאווה לה לעצמה (לעולם אימא לך) אבל לא אמרינן שע"י שרואה אשה זו יתגרה באחרת שלא ראה

כתב המשך חכמה קדושים י"ט
דגמירי, אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות [סוטה פרק קמא ח, א] והתאוה כשהיא באה מכוח החומר הוא רק על מה שהעין רואה הלב חומד (במדבר רבה י, ב). וכן אמרו (מגילה טו, א) רחב בשמה... ביודעה ומכירה

וכן עוד על דרך זו
אני לא כתבתי שכששומעים שירת בינה מלאכותית מגיעים להרהור - אלא שמי שמכיר בעצמו שהוא מסוגל לזה - צריך לגדור את עצמו כמו כל גדר שצריכים לגדור, אבל אין זו דרך לרבים. אפילו לגבי שמיעת פנויה טהורה רק כתבו ששומר נפשו ירחק - ואין זה חיוב לכל.
 

הודעות מומלצות

מצרף שיעור מעניין ששמעתי בליל שישי האחרון...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון