תופש לבעל חוב בהתנדבות - חב לאחריני? | בית המדרש – דיונים תורניים תופש לבעל חוב בהתנדבות - חב לאחריני? | בית המדרש – דיונים תורניים

בן הגולה

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
135
תודות
277
נקודות
56
בפינוי על ידי אמבולנס לבתי החולים מתחייב המפונה בתשלום מסויים. לרוב זה ממומן על ידי ביטוח לאומי\קופ"ח\ביטוח פרטי.
לאחרונה החלה תחרות בתחום זה, כך שבכל אירוע חירום רפואי מתקיים מירוץ בין הארגונים השונים מי יבצע את הפינוי.
מעשה שהיה, אדם נפצע ונזקק לטיפול ופינוי, חובשים מתנדבים מארגון א' הגיעו ראשונים למקום והחלו את הטיפול הראשוני. לאחריהם הגיע האמבולנס של הארגון המתחרה ורצו לפנות את הפצוע. אלא שהחובשים החלו לעכב זאת בצורות שונות עד שהגיע אמבולנס של הארגון שלהם ופינה אותו.

ויש לדון בזה בהלכות חו"מ באופן כללי:
א. אם שייכת 'זכיה' בפינוי.
ב. אם כן, מה מקיים אותה. מי שמגיע קודם וכו'.
ג. האם שייכת תביעת ממון במי שפינה לאחר שזכה חבירו.

ובמקרה הנ"ל יל"ד, האם אכן מותר להם להפסיד לארגון השני את הפינוי. (ונניח שהמדובר הוא כשאין כל סכנה מעיכוב זה)
ולכאורה שייך לסוג' של תפישה לבע"ח במקום שחב לאחרים. ואם הם שכירים,פועלים, יתכן דמותר. אבל במתנדבים אינם רשאים.
וכן יל"ד לאחר מעשה האם שייכת תביעת ממון.
 
לכאו' הוא כעין מגביה מציאה לחבירו שהגמ' דימתה לבע"ח
צודק.
ועי'ש בתוס' שמחלקים לר'נ בין מקום שיכול לזכות לעצמו, דבזה לא הוי תופס..
אעיקרא כאן אינו ,זוכה, במשהו בשביל אחר, רק משמר היכולת להרוויח, ודומה יותר ליורד לאומנות של חבירו
 
אעיקרא כאן אינו ,זוכה, במשהו בשביל אחר, רק משמר היכולת להרוויח, ודומה יותר ליורד לאומנות של חבירו
אכן זה שהקדמתי לדון:
א. אם שייכת 'זכיה' בפינוי.
ב. אם כן, מה מקיים אותה. מי שמגיע קודם וכו'.
ודוג' לדבר מונית, אם שייכת זכיה בנסיעה באיזה אופן (וכגון בתחנה מרכזית וכדו' שעומדים בשורה והראשון מקבל את הנסיעה)
 
אכן זה שהקדמתי לדון:

ודוג' לדבר מונית, אם שייכת זכיה בנסיעה באיזה אופן (וכגון בתחנה מרכזית וכדו' שעומדים בשורה והראשון מקבל את הנסיעה)
בכל יורד לאומנות תאמר שזכה כבר בעל האומנות !? וע'כ שאין כאן שום קנין אמיתי.
ואולי לחדש רק מדינא דמלכותא..[ וכנ'ל בכל עניני ,זכיינות, למיניהם..
אבל עדיין לא מסתבר, כי אין כאן משהו ממשי לזכות.
הגע עצמך אם יהיה דינא דמלכותא לזכות למשל בדבר שלא בא לעולם..!?
 
נראה שההגדרה של הפינוי היא כשכירות [וכמו מונית] אלא שיש לדון מתי מתחילה השכירות. ואם נאמר שמי שהגיע ראשון זכה היינו שהשכירות נסגרת איתו. וכמובן, שכירות כעי"ז היא דבר ממשי בהחלט ושייך לדון על זכיה בה.
וא"כ - ודאי שאם זכה ארגון א' בפינוי - וכנ"ל דכאילו נשכר ממש - דיש לו זכות ממון על זה.
ומעתה - במציאות הנ"ל שהארגון שולח מתנדבים שיזכו עבורו צ"ת אם רשאים ואם מועילה זכייתם כיון שחבים לאחרים.
ומש"כ:
בכל יורד לאומנות תאמר שזכה כבר בעל האומנות !? וע'כ שאין כאן שום קנין אמיתי.
ברור שאינו שייך לכאן. דיורד לאומנות חבירו הוא מה שגורם בעקיפין לאיבוד פרנסתו ומה שייך קנין, שיזכה החנוני מעתה במעות שיטול בעד המקח?, אכן כאן הוא יש בפנינו היכי תמצי להשתכר ע"י הפינוי והוא מעכבו מליטלה ולזכות בה וודאי דלא גרע ממגביה מציאה.
[ומ"מ יתכן לדון מצד יורד לאומנות האם ככלל מותר להתחרות בכה"ג שהרי לכאורה בב"ב (ששם עיקר התחרות) לכאורה לא היה חסר והחזיקו בכך ואולי ברפואה שאני. וכעי"ז יל"ד בכל ענף הדרייברים].
 
כבוד הרב @בן הגולה .

להבנתי אינו שייך ל,שכירות,.
כי לא שוכר את הרכב שמפנה ולא שום חפץ אחר.

מה שכוונתם כנראה זה לשכירות פעולה, והוא מדין פועל.
וא'כ זה תנאים בין מעסיק לפועל, ותלוי למי המעסיק מתכוון באמת לשלם..

וכל ענינים שמר מדבר עליהם, זה קשור רק לרווח וממון שבא בעקיפין של מי שיתפוס בזה ראשון וכו' , אבל לא איזה קנין של משהו ממשי.
וממילא שייך רק לדין של יורד לאומנות של חבירו
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

הובא באשכול אחר
[QUOTE="ספרייה תורנית, post...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה