תורם ארון הקודש הפסיד את חייו? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3 תורם ארון הקודש הפסיד את חייו? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3
הרב פתח את דבריו בהתייחסות ישירה לתרומת ארון הקודש, מבלי לנקוב בשם הישיבה. "רבותיי, אני רוצה להגיד פה משהו," אמר, "בנו שם היכל מכסף וזהב, ולא שאלו שום רב, אני חושב. אני אומר שהתורם הזה הפסיד את חייו." הוא הסביר את דבריו בראייה מהגמרא בירושלמי, מסכת שקלים, שם נשאל תנא אחד את חברו: "כמה נפשות שיקע אביך פה?" – רמז לכך שהכסף שהושקע בבנייה מפוארת יכול היה להציל נפשות. "כמה אברכים יכולת להחיות עם הכסף הזה?" שאל הרב בלהט, "מה זה עושה לקדוש ברוך הוא כשאתה בונה היכל מזהב וכסף, ויש אברכים שאין להם מה לאכול לשבת? אתה רוצה שיהיה לך כבוד, זה מה שקורה".

הרב הוסיף ותקף את המניעים מאחורי בניית ההיכלות המפוארים: "יש אחד שרוצה שיהיה לו כבוד. אבל באותה ישיבה יש עוולות – לא מקבלים בחורים כראוי, מתעמרים בהם, ומרחיקים אותם מהתורה." הוא הביע חמלה כלפי התורם, ואמר: "אני מרחם על אותו תורם. אם הייתי יכול לדבר איתו, הייתי אומר לו: אל תעשה טעויות כאלה בחיים. חלק את הכסף לאברכים, לא להיכלות של זהב. לא לי, אני לא מדבר על עצמי, אבל יש גבול. צריך מפואר? כן, אבל על חשבון מי? כשאברכים רעבים בשבת?".

הרב התייחס בדבריו לתקופת הרישום מישיבה קטנה לישיבה גדולה, והביע כאב עמוק על המצב. "זה כואב לי, ולכן אני מדבר," אמר, "למה ממררים את חיי האבות? אומרים להם: תביא לי 25,000 שקל, תביא לי 50,000 שקל, ואקבל את הבן שלך. לאן הגענו? זוהי תורה וזוהי שכרה?" הוא תקף את התופעה שבה ישיבות דורשות סכומי עתק מהורים, ואף הזכיר מקרים שבהם תורמים עשירים מקבלים זכות להכניס מספר בחורים לישיבה רק בשל תרומותיהם. "מה זה? הישיבה נהייתה עסק של ביזנס? או שמא הישיבה ניתנה ללמוד תורה?" שאל בזעם..

הוא הוסיף: "יש אחד עשיר, קוראים לו טו-טו-טו-טו-טו, ויש לו זכות להכניס שמונה בחורים לישיבה כי הוא תורם. הדברים כואבים, רבותיי. אין מה לענות. צריכים לעשות תשובה על זה." הרב קרא לעשירים, כולל כאלה מארצות הברית, להפסיק לתמוך בישיבות שמתנהלות כעסקים, ולסייע דווקא למוסדות שמקרבים בחורים באמת. "אני לא יודע כמה ישיבות כאלה יש, אבל אני שומע תלונות שראשי ישיבות מציקים לבחורים, יורדים להם לחיים," אמר.

בדבריו, הרב קשר את המצב הרוחני בישיבות לגזירת הגיוס, שמעסיקה את הציבור החרדי. "למה יש גזירת גיוס? בגללנו," טען, "כי מצערים אבות, כי מצערים יתומים, כי מצערים ראשי ישיבות שעומדים מאחורי הדלת של ראש הישיבה, והוא לא פותח להם. אני מדבר מידיעה." הוא סיפר על מקרים מזעזעים שבהם נאמר ליתומים: "הבאת לי לישיבה ספרדי וגם יתום? זה מילים של יהודי? צריך לבדוק אם הוא יהודי!" הרב הזהיר: "אם לא נחזור בתשובה, המשיח לא יבוא. צריכים לעורר על זה."

הוא תקף גם את תרבות הכסף סביב לימוד התורה: "התורה נהפכה לכסף. הכול כסף. שיעור תורה, 3,000 שקל. למה? בימי יעקב יוסף או מרן עובדיה, היו שמים אוטובוס לשיעור בלי כסף. מי דיבר על כסף בכלל?" הוא שאל בזעם, "אף אחד לא זועק את הזעקה הזו. צריכים לעשות בדק בית".

הרב הזכיר את דברי רב ראובן שרבני ז"ל, שאמר: "בחור שיושב בישיבה ולא עושה עבירות, צריכים לקחת אותו ולנשק לו את הראש." הוא תקף את היחס הקשה לבחורים בישיבות: "אז מה אם הוא איחר לתפילה? הוא לא קלקל אחרים, לא הביא אייפון לישיבה. למה לזרוק אותו? אלה ילדים!" הוא הוסיף: "רבותיי, שלא תבינו אותי שאני נגד סדרי הישיבה. צריך לקיים את הוראות ראש הישיבה, אבל מה קרה אם הוא איחר? לאיזה תאוות הוא ירד מחוץ לישיבה? לאיזה אייפונים?"

בדבריו, הרב הביע כאב על מצבם של הורים ובחורים: "אנשים לא ישנים בלילה, בוכים. ראש ישיבה זקן יושב מאחורי הדלת של ראש הישיבה, והוא לא פותח לו? חצוף, רשע, נבל. גם אם יזרקו אותי מפה, אני לא מפחד."

הרב קרא לחשבון נפש כללי: "לא נגיד לחילונים מה לתקן – אתה משחק כדורגל בשבת, לא שומר טהרת המשפחה. מה אנחנו צריכים לתקן? להקים קול זעקה שישיבה זה לא ביזנס." הוא הזכיר את דוגמתם של חכם בציון וחכם יהודה צדקה, שראו בתלמידים כבנים: "ככה צריך להתנהג. ממש כמו בנים."

בסיום, הרב חזר על דברי הגמרא בברכות (דף כ, עמוד ב): "כתוב בתורה 'אשר לא יישא פנים ולא ייקח שוחד', ואתה נושא פנים לישראל? מה אתה עושה עם היכל יקר בעולם כשאברכים רעבים? יש לך תשובה?" הוא השווה זאת להיכל בית הכנסת "מוסיוף" של יונה כרמלי, ושאל: "מה חסר בו? למה צריך זהב?"

הרב סיים בדברים מרגשים: "אני לא נהנה לדבר על זה. יש כאלה שחושבים שאני נהנה לתקוף אנשים. אני שומע כאבם של אנשים, ואני כואב את זה בעצמי. הגיע הזמן שנעשה חשבון נפש." הוא קרא לכל מי שיכול להשפיע, כולל תורמים וראשי ישיבות, להילחם בתופעות אלה: "מי שיש לו תשובה, שיעמוד ויאמר. שידעו שיש כאלה דברים, ותילחמו בהם".
 
למה לא כל ה14 לאברכים?
לא שאני חושב כמו הרב ההוא, אבל זה שהוא תרם עוד 7 אחרים זה לא תשובה ל7 הראשונים.
כי התורם רצה לתרום בהתחלה רק לארון הקודש!

יש גם מי שיודע לספר שהנדיב תרם לו לפני כן כמה מיליונים בשביל הארון קודש, והגרש"ב סורוצקין התנצל שהוא בזבז את הכסף למלגות אברכים ושוב העביר לו סכום לבניית הארון וכו' ורק בפעם השלישית השתמשו בכסף לבניית הארון.
 
אכן סמכנו והנה הוא הצליח (ע"י התרומה של ארון הקודש)
כי התורם רצה לתרום בהתחלה רק לארון הקודש!
אם זו הטענה,
לא צריך להגיע ל 7 הנוספים כלל.
מספיק לומר שהתורם לא רצה וזהו. זה כבר לא קשור לר' שלום בער.

הטענה הייתה שבלי קשר למה שהתורם רצה,
וגם לו יצויר שר' שלום בער ביקש ממנו את הארון,
עצם זה שהוא תרם עוד 7 נוספים,
זה כנגד ה 7 שהוא תרם כביכול ל'בזבוז' (ח"ו).

וזו לא טענה כי היה עדיף את כל ה 14 לאברכים.
זה הכל.
 
בעלון שהביאו מהרב צ' נגד הענין (ונמחק מהפורום), יש כמה הערות.
קודם כל, הגם שמותר לדון כדרכה של תורה, ומאימתי מותר לכתוב ככה - של סורוצקין, בלי שם התואר כלל, ובפרט בדורנו שלכל אברך חרדי מוצמד השם הרב... שנית, וכי לא היה אפשר לדון לגופו של ענין, בלי שמו המפורש? שלישית, הראיות אין בהן ממש, לא מביאים ראי' ממלך ולא מכהן, וכן לא מדברי אגדתא, כי הגם שנהגו לצטט הירושלמי, וכן היה מנהג קצת מרבותינו בדרך של חמוקי ירכיך וכו', אך לא שמענו שיש שיעור לזה, ופאר 'רגיל' מותר, ופאר נוצץ כזה אסור, ומבלי להכנס לסיבות שגרמו לו לעשות זאת, לא שמענו שיפרסמו להמון העם דברים - אחר שנעשו - ובפרט שאין חשש חיקוי, ואין חשש שיהיה שוב... ומה הדחיפות בדור יתום כזה, לעסוק בחינוך הרשב"ס, ולא בחינוך לאהבה וכבוד רבנים, כי אפשר שהרב הנכבד גדול ממנו יותר הרבה פעמים, אך בוודאי יש לרש"ב תלמידים או מושפעים שהם פחות ממנו וזילותא דיליה יכול לפגום בכבוד התורה. והעיקר, שהמחאות, יכולות אכן לפגוע בכיסם של אברכים, ואם המחאות תגענה לנדיבי העם, ויראו שלית ביה בשש, האם יתגדל כבוד התורה ועמליה, או שלא...​
 

הודעות מומלצות

חומה
כייליל
ביבי
?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון