תחכום להפטר מקריעה בכותל | פורום אוצר התורה

תחכום להפטר מקריעה בכותל

כותרת האשכול

כמדומ' ששבת אינה פוטרת מקריעה.
יל''ע בפ''ת בסי' שמ סקט''ו
השומע ברכת השם עיין בספר תפל"מ שכתב דצ"ע אם ראה ס"ת שנשרף בשבת או שמע ברכת השם בשבת אי צריך לקרוע במ"ש. וגם בספר משנת חכמים הלכות עבודת כוכבים לאו י"ג בצפנת פענח אות יו"ד נסתפק בזה ע"ש:
 
האם ראוי ללכת לכותל בשבת, ע"מ שלא יצטרך לקרוע?
א. מי אמר שלא יצטרך לקרוע?
ב. הוא יכול להקנות את בגדיו לחבירו, ובכך נפטר מקריעה אף בחול.
ג. הוא יכול להגיע כל פחות משלושים יום ובכך להיפטר מקריעה.
ד. ויש עוד פיתרון גאוני, שאני יודע שהרבה לא חושבים על זה:
לקרוע קריעה!!!
 
ב. הוא יכול להקנות את בגדיו לחבירו, ובכך נפטר מקריעה אף בחול.
שמעתי פעם מהגרמ"ב זילברבג שליט"א, שלא זו בלבד שהקנאה לא עוזרת כי זה הערמה, וכמו שפסקו גדולי הפוסקים, אלא אפילו את"ל שאין זו הערמה,יש כמדומני תוספתא שאדם שראה יציאת נשמה שמתחייב בקריעה, והבגד לא היה שלו, חייב לקנות בגד ולקרוע, ולכא' ה"ה להכא.
 
האם ראוי ללכת לכותל בשבת, ע"מ שלא יצטרך לקרוע?
דעת האגרו"מ
שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן נב
ולענין אם ראה בשבת ויו"ט פעם ראשון ואח"כ ראה תוך שלשים לראייתו בשבת פשוט לע"ד שצריך לקרוע דהא ל"ד כלל למה שפוטר המג"א סימן תקס"א סק"ו מי שנולד בירושלים כדכתבת, וממילא כיון שלא כתב המג"א הפטור אלא במי שנולד בירושלים ברור שסובר דמי שבא לירושלים שחייב לקרוע כשיראה אך שהיה בשבת שהיה אסור לקרוע אינו פוטרו וכשיראה למחר ואיזה ימים אחרי כן צריך לקרוע, ואף אם יאמרו איזה אינשי שיש מנהג שלא לקרוע כה"ג הוא טעות ואינו מנהג אף אם האמת שנהגו כן. דודך אוהבך בלו"נ, משה פיינשטיין.​
 
א. מי אמר שלא יצטרך לקרוע?
ב. הוא יכול להקנות את בגדיו לחבירו, ובכך נפטר מקריעה אף בחול.
ג. הוא יכול להגיע כל פחות משלושים יום ובכך להיפטר מקריעה.
ד. ויש עוד פיתרון גאוני, שאני יודע שהרבה לא חושבים על זה:
לקרוע קריעה!!!
ומצוה לפרסם, שישנה מכונה ליד הכותל המערבי שמוכרת חולצות במחיר זול, וניתן לקנות חולצה ב10 ש"ח ולקרוע.
 
כוונתך שאין ראוי ללכת לכותל בשבת ע"מ שלא יצטרך לקרוע
ככל שיש בעיה עם הניסוח
לגופו של דבר באמת צ''ע בזה וא''י בזה דבר ברור.
יחוו נא חכמי בית המדרש דעתם בשאלה זו
 
ככל שיש בעיה עם הניסוח
לגופו של דבר באמת צ''ע בזה וא''י בזה דבר ברור.
יחוו נא חכמי בית המדרש דעתם בשאלה זו
אכן, אין ראוי ללכת לכותל בשבת ע"מ שלא יצטרך לקרוע.
אבל כמובן שאין שום מניעה ללכת לכותל ע"מ להתפלל.
שוב אחר העיון אוֹמַר, שאדם שהולך לכותל בשבת רק בגלל שהוא רוצה להפטר מקריעה,
אין שום מניעה בזה, מאחר והוא בגדר שוטה וכו'.

אבל לגופו של ענין מסתבר שהמגיע לכותל ולא קרע אינו קורע אח"כ
כמו בכל דיני הראיה שאם לא בירך שוב אינו מברך עד לאחר שלושים יום.
 
נערך לאחרונה:
אבל לגופו של ענין פשוט שהמגיע לכותל ולא קרע אינו קורע אח"כ
כמו בכל דיני הראיה שאם לא בירך שוב אינו מברך עד לאחר שלושים יום.
יתכן שכ''ת צודק.
המילה פשוט קצ''ב לאור דברי האגרו''מ שהביא הרב המכנה עצמו @הצעיר שבחבורה לעיל
 
רק שצריך לעיין שם באג"מ בפנים ואין תח"י כרגע.
הרי הבאתי את לשונו.
אוסיף עוד שורות מספר, אם לדעתו זה עשוי להועיל
שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן נב
ד' קריעה כשרואה מקום המקדש בעש"ק =בערב שבת קודש= אחר חצות ובשבת ויו"ט בדבר קריעה כשרואה מקום המקדש בזמננו שעדיין הוא בחורבנו בעוננו שצריך לקרוע איני יודע שום מקור שבעש"ק אפילו אחר חצות לא יקרע ולכאורה צריכין לקרוע אם לא שכבר לבש בגדי שבת ולא יהיו לו בגדים אחרים ללובשם לכבוד שבת דאז ודאי כבוד שבת וכבוד הבריות עדיפי למונעו מלקרוע, ואם יש מנהג קבוע ברור אזי אין לשנות אף שלא ידוע טעם בזה.
ולענין אם ראה בשבת ויו"ט פעם ראשון ואח"כ ראה תוך שלשים לראייתו בשבת פשוט לע"ד שצריך לקרוע דהא ל"ד כלל למה שפוטר המג"א סימן תקס"א סק"ו מי שנולד בירושלים כדכתבת, וממילא כיון שלא כתב המג"א הפטור אלא במי שנולד בירושלים ברור שסובר דמי שבא לירושלים שחייב לקרוע כשיראה אך שהיה בשבת שהיה אסור לקרוע אינו פוטרו וכשיראה למחר ואיזה ימים אחרי כן צריך לקרוע, ואף אם יאמרו איזה אינשי שיש מנהג שלא לקרוע כה"ג הוא טעות ואינו מנהג אף אם האמת שנהגו כן. דודך אוהבך בלו"נ, משה פיינשטיין.

יותר מזה אין בתשו' הנ"ל.
 
חזור
חלק עליון