שבועות - תפילה לפני קבלת התורה | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה שבועות - תפילה לפני קבלת התורה | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה

עוזי ומגני

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
356
תודות
933
נקודות
176
ידועים דברי רבותינו שא"א לזכות לתורה בלא תפילה
והנה מצינו דבר פלא,
שלא מצינו בתורה ואף לא במדרש [לכה"פ הידוע לי] שבנ"י התפללו על קבלת התורה?
והלא דבר הוא?
 
אולי יש לומר - ויאנחו בני ישראל מן העבודה - ויזעקו אל השי"ת
וכל כח הזכות שהייתה להם להינצל זה ע"י קבלת התורה כדכתיב הללו עובדי ע"ז והללו עובדי ע"ז וכו' - וענה קוב"ה למידת הדין שהם עתידין לקבל התורה, ממילא ייתכן לומר שכל מה שהתפללו לישועה בעצם התפללו על קבלת התורה שהיא ההיכ"ת לכך.
 
מובא בספה"ק ישמח ישראל, כיצד אפשר שדור דעה אשר ראו את כל אלה, היה צורך להקיצם מהשינה וכו', ואמר בשם הרבי הזקן מוורקא [כמדומה] על הבחינה ש'אפר כירה מוכן הוא', ההכנה הגדולה ביותר היא לבוא בדרך ביטול והכנעה כמו שהוא אפר כירה ואינו כלום, כי מול ההארה הגדולה של התורה צריך שלא יבואו עם הכנת עצמם שזה יביאם אל הגאות, וד"ת מניחים מקום גבוה והולכים למקום נמוך... על כן לא עלתה בידם ההכנה, כי כך רצה אותם ה', כתבתי שלא בלשונו, ועיי"ש.
ואוסיף:
אך כל זה קודם נתינת התורה, אחר שהתגלתה התורה לעם קרובו, בודאי יש להתפלל, כמו שתקנו לנו תפילות רבות על כך, בתפילות ובברכת התורה, וידוע מאמרם ז"ל על שלא ברכו בתורה תחילה.​
 
אני חשבתי לישב באופן זה,
דמתן תורה הינו קבלנו מתנה,
מתנה לא יפה ולא ראוי לבקש גם מאבא,
ויותר מכך, קודם נתינת התורה הוא עזות פנים לבקש לקבל התורה, שהיא גבוה מעל גבוה,
וחוצפה לבקש להשתעשע בשעשועי קוב"ה,
ועל כן אף דבאמת א"א לזכות לתורה בלא תפילה, מ"מ לא שייך להתפלל ע"כ,
אולם לאחר מתן תורה שהקב"ה באהבתו העצומה והרבה, ובחמלתו הגדולה ויתרה חמל עלינו, ואעפ"כ נתן לנו תורתו,
בגלל רום מעלת התורה, א"א לזכות בה בלא תפילה, דעכשיו שכבר התורה נתונה לנו, שלנו היא,
ורק צריך לבקש ולהתפלל כן תחנינו ותלמדנו, תן בלבנו להבין, ולהשכיל, לשמוע, ללמוד, וללמד.
 
ואפשר בעוד אופן לישב,
התורה נקראת דבר ד', עשרת הדיברות,
שמעתי פעם מר' משה שפירא זי"ע,
דדיבור אינו ציווי, דיבור הוא שיח, דיאולוג בין שנים,
התורה היא הדיבור מצד הקב"ה אלינו, התפילה היא הדיבור שלנו אל קוב"ה,
א"כ אינו בדין שהקטן יפתח בדיבור,
ורק אחר שדיבר עמנו הקב"ה, אנו יכולים לדבר עמו בתפילה,
ואולי זה גם ביאור מה שנהגו ישראל להכין עצמם לתפילה בלימוד התורה הק',
שרק אחר שהגדול פותח בדברים הקטן עונה כנגדו,

נ.ב ומה שמצינו שעמ"י התפללו אף קודם מת"ת, דלמא בשעת צרה שאני,
ומה שמצינו שהאבות התפללו, אולי משום שקימו כה"ת חשיב כקיבלו תורה, וצ"ע
 
ידועים דברי רבותינו שא"א לזכות לתורה בלא תפילה
והנה מצינו דבר פלא,
שלא מצינו בתורה ואף לא במדרש [לכה"פ הידוע לי] שבנ"י התפללו על קבלת התורה?
והלא דבר הוא?
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו - מסכתא דבחדש פרשה ב
רבי אומר, וכי מה אמר המקום למשה לאמר לישראל, או מה אמרו ישראל למשה לאמר למקום, אלא אמרו, רצוננו לשמוע מפי מלכנו, לא דומה שומע מפי פרגוד לשומע מפי המלך. אמר המקום תן להם מה שבקשו, בעבור ישמע העם בדברי עמך. - ד"א, אמרו רצוננו לראות את מלכנו לא דומה שומע לרואה, [א"ל המקום תן להם מה שבקשו] כי ביום השלישי ירד ה' לעיני כל העם על הר סיני.
 
שמעתי שיש גירסא אודות שהחזיר עתניאל בן קנז בפלפולו... ויש גירסת הרוקח - בתפילתו...
חזינן שלתורה צריך תפילה, והיינו דאמרו בדרך צחות - שמעתא בעי צילותא - צלותא...
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון