ויצא - תפילת נדבה לאחר מנחה | בראשית | פורום אוצר התורה ויצא - תפילת נדבה לאחר מנחה | בראשית | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,793
תודות
7,918
נקודות
692
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
באור זרוע הלכות תפילה סי' צ"ד הביא בשם רבינו חננאל, שכתב וז"ל, אבל יחיד אי בעי לצלויי תפלת רשות "קודם תפלת המנחה" כעין תחנונים אינו מפסיד, שהיחיד מקריב עולת נדבה. וצריך ביאור למה כתב שיכולים להתפלל תפילת נדבה דוקא "קודם תפילת המנחה". וביאר הגרש"ז עהרנרייך זצ"ל באבן שלמה על הראב"ן סי' קנ"ה ס"ק ג' אות ו', דכיון דלאחר תמיד של בין הערבים אסור להקריב שום קרבן מדכתיב "עליה השלם כל הקרבנות כולם", כך תפילת נדבה אי אפשר להתפלל אותה לאחר שהתפלל מנחה עם הציבור, דהוי כמו נדבה לאחר תמיד של בין הערבים שאסור משום עשה דהשלמה. אמנם הביא שם שדעת שאר הפוסקים דיכולים להתפלל תפילת נדבה גם לאחר מנחה.

ולכאורה יש להוכיח כדעת שאר הפוסקים דשייך תפילת נדבה גם לאחר מנחה, דהנה בפסחים נד: אמרינן דתשעה באב אין בו תפילת נעילה, ופריך הא אמר רבי יוחנן ולואי שיתפלל אדם כל היום כולו, ומשני התם חובה הכא רשות. מבואר, דשייך להתפלל תפילת נעילה בתורת רשות, והרי נעילה היא לאחר מנחה, ורבי יוחנן עצמו ס"ל דתפילת נעילה היא ביום קודם השקיעה כמו שהביא הרא"ש ביומא פ"ח סי' כ', וכן מבואר בסוף יומא אליבא דחד תנא, א"כ מאי פריך מהא דריו"ח ולואי שיתפלל אדם כל היום, הא ליכא תפילת נדבה לאחר מנחה, ומוכח דגם לאחר תפילת מנחה איכא תפילת נדבה, וצ"ע לדעת רבינו חננאל.
◆ ◆ ◆

וצ"ב
טעם הפוסקים הנ"ל, מדוע באמת תפילת נדבה קריבה לאחר תמיד של בין הערבים, הרי אינו זמן קרבנות נדבה אז. ויש לבאר, דזה פשוט דהך דינא דאין מקריבים קרבנות לאחר תמיד של בין הערבים אין זה מעכב בתפילה, כמו שאין זה מעכב בקרבן עצמו, דאם עבר על עשה דהשלמה והקריב לאחר תמיד של בין הערבים הקרבן כשר מה"ת.

וראיה לזה ממגילה כ: דכל היום כשר למוספין ולתפילת המוספין, ומשמע אפילו לאחר שהקריב תמיד של בין הערבים, וכתב הריטב"א שם דהטעם משום דעשה דהשלמה אינו מעכב, והוא הדין לענין תפילת המוספין. וכן מפורש בברכות כז. שאם לא התפלל מוסף עד שהגיע זמן תפילת המנחה, צריך להקדים את תפילת המנחה לתפילת מוסף, משום דתדיר קודם, הרי דמתפלל מוסף לאחר תפילת מנחה. וכתב הרא"ה (שם כח.), דלענין קרבנות ודאי אם לא הקריבו את המוסף עד שהגיע זמן מנחה מקדימין את המוסף, משום עשה דהשלמה, ומ"מ לענין תפילות לא תיקנו שיהיה כקרבנות לגמרי, ומבואר כנ"ל. וכמו כן כתב בשו"ת הרשב"ש סי' ס"ג, שהקשה איך מי ששכח ולא התפלל שחרית מתפלל מנחה שתים, ומתפלל קודם תפילת המנחה ואח"כ תשלומי שחרית, הרי אין קרבנות קרבים לאחר תמיד של בין הערבים, וכתב דאין זה אלא למצוה אינו מעכב.

אלא שיש לדון האם עכ"פ כמו שלכתחילה בקרבנות אין להקריב לאחר תמיד של בין הערבים, כך בתפילה לכתחילה אין להתפלל לאחר מנחה, ומה שמאחרים את המוסף לאחר מנחה היינו משום דאי אפשר בענין אחר, דקדימת התדיר קודמת, וכן מה שמתפללים תשלומי שחרית לאחר מנחה היינו משום דלא אפשר, דתפילת חובה קודמת לתפילת תשלומין. או דכיון שבקרבנות אין זה מעכב, בתפילות לא תיקנוהו אפילו לכתחילה.

ובשו"ת באר יצחק או"ח סי' כ' הוכיח דאפילו לכתחילה {יש להוסיף: אין} חיוב להתפלל מוסף לפני מנחה, דאל"כ עכ"פ לכתחילה היה צריך להיות הדין שאין מתפללין מוסף אחר חצות, כדי שלא יצטרך להקדים תפילת המנחה, ובגמ' משמע דעד שבע שעות לא מיקרי פושע ומותר אף לכתחילה, והרי כשמתאחר עד לאחר שהגיע זמן מנחה יצטרך להקדים את המנחה, ואעפ"כ מותר לעשות כן לכתחילה.

ומעתה אי נימא דדינים שהם לכתחילה בקרבנות לא תקנום בתפילה אף לכתחילה, מיושב בפשיטות איך מתפללים נדבה לאחר תמיד של בין הערבים. ואפילו אם תקנום לכתחילה, י"ל דבתפילת נדבה שהיא רשות לא שייך לומר דהוי בדיעבד, דכיון דאינו חייב להתפלל כלל, מה שהתנדב התנדב, וק"ל.​
 
והרי נעילה היא לאחר מנחה,​
הוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
וכמבואר ביומא פז: ופח. וכמה דוכתי, וכ"כ הרמב"ם תפילה פ"א ה"ז "וכן תקנו תפילה אחר תפילת מנחה וכו' ביום התענית וכו' והיא הנקראת תפילת נעילה". ויל"ע לפו"ר האם זה לעיכובא, דמי שהתפלל תפילת נעילה קודם תפילת מנחה לא יצא ידי חובה, או דאין זה מעכב.​
 
ובשו"ת באר יצחק או"ח סי' כ' הוכיח דאפילו לכתחילה {יש להוסיף: אין} חיוב להתפלל מוסף לפני מנחה, דאל"כ עכ"פ לכתחילה היה צריך להיות הדין שאין מתפללין מוסף אחר חצות, כדי שלא יצטרך להקדים תפילת המנחה, ובגמ' משמע דעד שבע שעות לא מיקרי פושע ומותר אף לכתחילה, והרי כשמתאחר עד לאחר שהגיע זמן מנחה יצטרך להקדים את המנחה, ואעפ"כ מותר לעשות כן לכתחילה.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
אך בריטב"א מגילה כ: הקשה על האמור שם שמוספין ותפילת המוספין כל היום, הרי אין לך דבר שאינו קרב קודם תמיד של שחר וכן לאחר תמיד של בין הערבים, וכתב שמ"מ בדיעבד המוספין ותפילת המוספין כשרים גם קודם תמיד של שחר, וסיים דמ"מ לכתחילה מצוה להקדים של שחר "ותפילות כנגד תמידים תקנום", מבואר דגם בתפילת מוסף יש להקדים לכתחילה לשחרית משום דומיא דכנגד תמידין תקנום, הרי דגם דבר שהוא רק לכתחילה בקרבנות תקנוהו גם לכתחילה בתפילה, ולכאורה הוא הדין לגבי לאחר תמיד של בין הערבים.​
 
ביאר הגרש"ז עהרנרייך זצ"ל באבן שלמה על הראב"ן סי' קנ"ה ס"ק ג' אות ו', דכיון דלאחר תמיד של בין הערבים אסור להקריב שום קרבן מדכתיב "עליה השלם כל הקרבנות כולם", כך תפילת נדבה אי אפשר להתפלל אותה לאחר שהתפלל מנחה עם הציבור, דהוי כמו נדבה לאחר תמיד של בין הערבים שאסור משום עשה דהשלמה
ולפ"ז אף בשחרית לא יתפלל נדבה קודם.. {אם לא שנאמר שממילא עולה לו הראשונה לנדבה ויל"ע
 

הודעות מומלצות

היכן מצינו שמקדימים לכתחילה ברכת שהכל לברכת...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה