ביטול תורה באיכות | פורום אוצר התורה

ביטול תורה באיכות

כותרת האשכול

מעיינות

משתמש פעיל
הודעות
184
תודות
598
נקודות
76
מקובל לומר שמלבד שיש מושג של ביטול תורה בכמות כשאדם אינו מנצל את כל זמנו לעסק התורה כראוי, יש גם מושג ומציאות של ביטול תורה באיכות,
לדוג' אדם שיכול ומסוגל ללמוד ביתר הבנה וביתר עומק, אך מעדיף ללמוד בצורה קלילה יותר, הרי הוא מבטל תורה, על אף שמנצל את כל זמנו, משום שהלימוד שלו הוא באיכות פחותה.
וכן אדם שלומד יותר מן הנצרך בספרי יראה ומוסר ואינו עוסק בזמן זה גופי תורה, הרי הוא מבטל תורה באיכות.

אשמח לדעת האם יש מקור לדבר זה?
 
בבא בתרא דף כא
כי ששת חדשים ישב שם יואב וכל ישראל עד הכרית כל זכר (פירוש: את הזכרים ולא את הנקבות) באדום, כי אתא לקמיה דדוד אמר ליה מאי טעמא עבדת הכי (פירוש: שהרגת רק זכרים ולא נקבות)? אמר ליה דכתיב תמחה את זָכָר עמלק (ומשמע זכרים ולא נקבות). אמר ליה והא אנן זֵכֶר קרינן? א"ל אנא זָכָר אקריון.
אזל שייליה לרביה, אמר ליה היאך אקריתן? אמר ליה זָכָר! שקל ספסירא למיקטליה, אמר ליה אמאי? א"ל דכתיב ארור עושה מלאכת ה' רמיה. א"ל שבקיה לההוא גברא דליקום בארור א"ל כתיב וארור מונע חרבו מדם.

והקשה בתוס' ד"ה 'ומקרי דרדקא'
וקשה לר"י דהא רבא גופיה אית ליה לעיל דשבשתא ממילא נפקא (וא"כ מה טעם העניש יואב את רבו?) ואומר ר"י דהוה פסידא דלא הדר דאותה שעה שמלמד להם טעות הם מתבטלים ואותה שעה אין יכולין להחזיר לעולם:

ושמעתי (ואיני זוכר כעת מקורו) שהקשו על תוס' לכאורה מדוע התינוקות מתבטלין? והלא קיי"ל, דאף הטועה בלימוד תורה מקבל שכר.
ומבארים, שכאשר אדם מתייגע לאמיתו של תורה, הריהו לימוד התורה באיכות, אך כאשר אינו מתייגע ומלמד טעויות, הרי לימוד התורה הוא פחות איכותי, וממילא הווי ביטול תורה באיכות.

וכן אדם שלומד יותר מן הנצרך בספרי יראה ומוסר ואינו עוסק בזמן זה גופי תורה, הרי הוא מבטל תורה באיכות.
דברי תימה!
והלא יסוד היסודות הוא העיון באלהות, שהוא החשוב מכל העיונים, והוא החשוב שבגופי תורה, שעל ידו זוכים ל'ובו תדבק', וכמו שהאריך רבינו הרמח"ל זיע"א במאמר הוויכוח חוקר ומקובל, באדיר במרום, ובהקדמת המסילת ישרים, וא"כ כיצד ניתן לומר על כך שהוא ביטול תורה באיכות!
אדרבא, שאר הלימודים לעומתו הם ביטול תורה באיכות, אך עדיין מוכרחים ללומדם, לחביבות התורה, ולדעת המעשה אשר יעשון. עיין ספר דרך חכמה לרבינו הרמח"ל זיע"א.
 
לי זכור משהו ממבטלים ת"ת כדי לקרוא מגילה.
ולכאו' מקרא מגילה זה גם לימוד תורה?
אחד התירוצים זה ביטול תורה באיכות. [איכשהו קשור גם לקריאת שמע, אנסה להיזכר בל"נ]
 
מקובל לומר שמלבד שיש מושג של ביטול תורה בכמות כשאדם אינו מנצל את כל זמנו לעסק התורה כראוי, יש גם מושג ומציאות של ביטול תורה באיכות,
לדוג' אדם שיכול ומסוגל ללמוד ביתר הבנה וביתר עומק, אך מעדיף ללמוד בצורה קלילה יותר, הרי הוא מבטל תורה, על אף שמנצל את כל זמנו, משום שהלימוד שלו הוא באיכות פחותה.
וכן אדם שלומד יותר מן הנצרך בספרי יראה ומוסר ואינו עוסק בזמן זה גופי תורה, הרי הוא מבטל תורה באיכות.

אשמח לדעת האם יש מקור לדבר זה?
מרן הגרי"ג אדלשטיין זצק"ל היה מדבר על כך רבות,
איני זוכר האם משמיה דהגר"ח מבריסק או משמיה דהגרא"א דסלר (אולי אבדוק זאת)
אבל למיטב זכרוני העניין הוא לאוו דוקא עיון מול בקיאות, אלא יותר עניין של להבין היטב בבירור מה שלומדים עד דק ולא 'לטייח' את הנלמד.
(כך זכורני בהבנת הדברים).

ובעניין המוסר, גם זה כמדומני שאמר פעם שגם מוסר צריך ללמוד כשיעור הראוי ולא להפריז בזה.
 
דברי תימה!
והלא יסוד היסודות הוא העיון באלהות, שהוא החשוב מכל העיונים, והוא החשוב שבגופי תורה, שעל ידו זוכים ל'ובו תדבק', וכמו שהאריך רבינו הרמח"ל זיע"א במאמר הוויכוח חוקר ומקובל, באדיר במרום, ובהקדמת המסילת ישרים, וא"כ כיצד ניתן לומר על כך שהוא ביטול תורה באיכות!
אדרבא, שאר הלימודים לעומתו הם ביטול תורה באיכות, אך עדיין מוכרחים ללומדם, לחביבות התורה, ולדעת המעשה אשר יעשון. עיין ספר דרך חכמה לרבינו הרמח"ל זיע"א.
ימחול כבודו לעי' בנפה''ח שער ד', והדברים עתיקין
 
לי זכור משהו ממבטלים ת"ת כדי לקרוא מגילה.
ולכאו' מקרא מגילה זה גם לימוד תורה?
אחד התירוצים זה ביטול תורה באיכות. [איכשהו קשור גם לקריאת שמע, אנסה להיזכר בל"נ]
זו כנראה כוונת הרש"ש במגילה ששולח לשו"ע בהלכות ת"ת בסעיף ד' [לא ג' כמו שכתוב בטעות]
 
כמה שאני יודע, בהשקפה זה כמובן כלל מקובל, אבל בהלכה זה לא ממש משהו ברור.

המקור העיקרי הוא מביטול תלמוד תורה לשמוע מקרא מגילה כאמור; הבית אפרים (או"ח סימן ס"ח) מביא את זה, (אני עדיין לא עברתי על זה בפנים). ויש שאומרים את זה בשם רבי חיים מבריסק. יש לציין שיש עוד הרבה מהלכים איך ליישב את המימרא של מבטלים תלמוד תורה (ביניהם רבי שלמה קלוגער, הערוך השלחן ואולי גם הרש"ש [עיין בתגובה הקודמת]).

האבני נזר (או"ח תקי"ז י) מביא את דברי הבית אפרים ומקשה עליו, והוא מסיים שלדעתו אין שום הבדל בין מקרא מגילה לכל התורה.

מעניין אם יש עוד ספרים שמדברים מהנושא (זכור לי שהפלא יועץ מדבר מזה איפשהו).
 
פלא יועץ [ערך ידיעה]
אמנם ראוי לאדם להקדים ראשון ראשון היותר נצרך כגון הדינים הנוהגים וספרי מוסר ויראת ה' וכיצד סדר עבודה ואח"כ הלוך ילך וישתדל מדי יום יום לקנות ידיעה חדשה את אשר לא ידעו תמול שלשום ויקנה שלימות לנפשו ולא יאבד הזמן יקר הערך שיכול לקנות בו ידיעה אל יוציאנו לבטלה וכבר כתבו הפוסקים שמי שיכול לפלפל בחכמה ולקנות ידיעה חדשה ומוציא הזמן בלימוד תהלים וזוהר וכדומה לגבי דידיה חשיב ביטול תורה וכל שכן וקל וחומר אם מתעסק בדברים בטלים
ומש''כ בשם ה'פוסקים' כעת א''י בעניותי מי הם, וצריך עיון.

(רשום אצלי עוד בזה ואי''ה אכתוב בהמשך)
 
אני כיהודי פשוט, הרואה ומכיר את מצב דורנו אכתוב את הנראה לענ"ד.

יכול להיות שיש כזה מושג ביטול תורה באיכות, ויכול להיות שלא.

אבל, וכאן מגיע האבל הגדול!
לבחורים צעירים, המתחילים כעת את חייהם, אסור לדבר על זה.
כי המציאות היא שהנפש מתקדמת רק עם רצון ותענוג.
ורצון ותענוג מגיע רק מסיפוק.

ולהגיד ולהטיף לבחור צעיר, שנדרש ממנו כל רגע לנצל ללימוד הגבוה והעמוק ביותר, לא גורם לנפש הרך שלו סיפוק כלל, אלא ההיפף ח"ו.
אבל להגיד לו כמה חשוב כל רגע שהוא לומד, אפילו אם זה לא הלימוד העיוני והמעמיק ביותר, יש לו סיפוק.
והסיפוק הזה, ממריץ אותו להמשיך ולהתקדם ביתר שאת וביתר עוז.

אולי אפילו אפשר להגיד, שזה בבחינת: "ביטולה זה קיומה".
 
הרב @המאושר!
יתכן שדבריו נכונים, אבל אינם נוגעים להנדון כאן שהוא אם יש דבר כזה ביטול תורה באיכות, מקורו וענינו, ומעלתו עוסק באיך להדריך הצורבים ולדאוג שימצאו דרכם בלימוד תורה, ואפשר לפתוח ע''ז נושא חדש, אך לכאו' אכ''מ.
 
הרב @המאושר!
יתכן שדבריו נכונים, אבל אינם נוגעים להנדון כאן שהוא אם יש דבר כזה ביטול תורה באיכות, מקורו וענינו, ומעלתו עוסק באיך להדריך הצורבים ולדאוג שימצאו דרכם בלימוד תורה, ואפשר לפתוח ע''ז נושא חדש, אך לכאו' אכ''מ.
תודה.

לדעתי הענייה, כן יש מקום להאיר את הנקודה הזאת עם פתיחת נושא זה.
כי מה שכתבתי על נפשו של הבחור הצעיר, שייך לפעמים אצל כל אחד ואחד מאיתנו.
"לפעמים ההכרחה העצמית ללמוד בצורה ובאופן הגבוהה והמושלמת ביותר, גורמת לנזקים לטווח ארוך".

וד"ל.
 
תודה.

לדעתי הענייה, כן יש מקום להאיר את הנקודה הזאת עם פתיחת נושא זה.
כי מה שכתבתי על נפשו של הבחור הצעיר, שייך לפעמים אצל כל אחד ואחד מאיתנו.
"לפעמים ההכרחה העצמית ללמוד בצורה ובאופן הגבוהה והמושלמת ביותר, גורמת לנזקים לטווח ארוך".

וד"ל.
איני מתייחס לגוש''ע שכנראה צודק בזה כ''ת אלא שמטבע הדברים, מכמה טעמים נוצר שעיקר המו''מ בהמשך נהיה על נקודה מסוג זה ולא על הנושא המקורי, וחבל.
 
וכבר כתבו הפוסקים שמי שיכול לפלפל בחכמה ולקנות ידיעה חדשה ומוציא הזמן בלימוד תהלים וזוהר וכדומה לגבי דידיה חשיב ביטול תורה
מעניין לדקדק בלשונו של הפלא יועץ שכתב 'ומוציא הזמן בלימוד תהילים וזוהר וכדומה', הוא לא כתב בקריאת תהילים וזוהר, אלא בלימוד,
ודבר זה צ"ת מ"ש לימוד תהילים וזוהר מלימוד שור שנגח את הפרה או איזהו נשך וכדו'.
 
כתבתי ע"ז פעם מאמר, וכעת העולה לפורום במדור "מאמרים",
מצורף קישור:
 
ידוע שכל שמתרכזת המחשבה מופעלים יותר תאים במוח
וא"כ הביטול תורה באיכות הוא מוחשי שמבטל חלק מ"כל עצמותי תאמרנה"
ועוד שדבר מצוה צריך לאחוז ביד ימין שהיא העיקרית והחזקה ולא ביד כהה
ןכמו"כ מצות לימוד צריך "לאוחזו" במוחו באחיזה העיקרית ולא באופן הרפה
 
ידוע שכל שמתרכזת המחשבה מופעלים יותר תאים במוח
וא"כ הביטול תורה באיכות הוא מוחשי שמבטל חלק מ"כל עצמותי תאמרנה"
ועוד שדבר מצוה צריך לאחוז ביד ימין שהיא העיקרית והחזקה ולא ביד כהה
ןכמו"כ מצות לימוד צריך "לאוחזו" במוחו באחיזה העיקרית ולא באופן הרפה
ומשום כך צריך גם לצעוק בקול ניחר כשלומדים כדי שיהיה בחינה של 'כל עצמותי תאמרנה' גם בפה...
 
ומשום כך צריך גם לצעוק בקול ניחר כשלומדים כדי שיהיה בחינה של 'כל עצמותי תאמרנה' גם בפה...
אכן חז"ל אמרו חיים הם למוציאהם
שיוציאו בפיו בשפה ברורה
צעקה אינה תוספת דיבור
אלא ביטוי והבעת רצון, ואינו קשור להבעת הדברים עצמם
בשונה ממחשבת המוח
 
העלתי רעיון חדש להסבר של ביטול תורה באיכות שהוא ממש כמו ביטול תורה בכמות
א. כמו שאדם למד שעה אחת ולא שעתיים, ביטל שעת לימוד
כמו"כ כל שהאיכות גדלה כך מפעיל יותר תאים במוח ללימוד
ונמצא לימוד שלא באיכות למד עם כמות תאים מסויימת
וכשלמד עם ריכוז איכות הפעיל כפול תאים במוח
נמצא שבלימוד שלא באיכות ביטל ראשו ומוח מלימוד התורה.

ב. מצוה יש לאחוז באופן החזק ולכן יש לאוחזו בימין
וכל ש"אוחז" את התורה במוחו ברפיון
הריהו כאוחז מצוה בשמאל
 
ב. מצוה יש לאחוז באופן החזק ולכן יש לאוחזו בימין
וכל ש"אוחז" את התורה במוחו ברפיון
הריהו כאוחז מצוה בשמאל
לכאורה הענין הוא חשיבות הימין ולא שצריך לאחוז 'חזק'
הלא כן?
 
חזור
חלק עליון