מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה

מאמרים חדשים

  • תוכן מומלץ
גרינפלד
4 דקות זמן קריאה
בהלכות ציצית – חלק ב' מהו ללבוש בגד של ארבע כנפות בלא ציצית בזמן שאסור לו לעשות בהן ציצית? ד. המרדכי בהלכות קטנות רמז תתקמ"ד הביא בזה מחלוקת ראשונים האם יש איסור ללבוש בגד של ארבע כנפות בלי ציצית בשעה שאסור לו לעשות בהן ציצית. דעת ה"ר שלמה מדרוש שהלובש בגד של ארבע כנפות ואינו מטיל בו ציצית...
  • תוכן מומלץ
אוהב ספר
6 דקות זמן קריאה
צפיות
24
תודות
2
הטעם דמהני ברי וחזקה לכו"ע א. כתובות יב: א"נ עד כאן לא קאמר ר"ג התם אלא דאמרי' אוקמה אחזקה אבל הכא מאי חזקה אית ליה להאי, ומבואר בגמ' דהגם דנח' אמוראי בהאי דינא דברי ושמא, מ"מ היכא דאיכא חזקה בהדי הברי מהני לכו"ע. והנה בשלמא כאן גבי ספק מתי נבעלה אם תחתיו או לאו תחתיו הוי חזקת בתולה אמנם גבי...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
4 דקות זמן קריאה
צפיות
52
תודות
2
הערות
1
בהלכות ציצית – חלק א' הקדמה קצרה: על איזה מצוה חביבה וגדולה נאמר בה וראיתם אותו... וזכרתם את כל מצוות השם... מצות ציצית חיובה מן התורה גם בזמן הזה אע"פ שאין לו פתיל תכלת, כמסקנת הטור ושו"ע ושאר פוסקים בהלכות ציצית סימן י"ג סעי' ב' דקי"ל דתכלת ולבן אין מעכבין זה את זה, ומצוה יקרה היא וחשובה...
  • תוכן מומלץ
אוהב ספר
4 דקות זמן קריאה
צפיות
41
תודות
2
ברי גרוע ושמא טוב א. כתובות יב ע''ב אתמר מנה לי בידך והלה אומר איני יודע רב יהודה ורב הונא אמרי חייב ורב נחמן ורבי יוחנן אמרי פטור רב הונא ורב יהודה אמרי חייב ברי ושמא ברי עדיף רב נחמן ורבי יוחנן אמרי פטור אוקי ממונא בחזקת מריה, והקשו התוס' (ד"ה רב) תימה דרב יהודה גופיה אית ליה בריש הפרה (ב''ק...
  • תוכן מומלץ
אחד יחיד
2 דקות זמן קריאה
צפיות
62
תודות
3
הערות
1
מקום גניזת הבאר כפי שנתבאר לעיל, לאחר מיתת מרים חזרה הבאר בזכות משה ואהרן, והגמרא בתענית (דף ט.) אומרת שלאחר שמת אהרן המשיכה הבאר רק בזכות משה, וכשמת משה פסקה הבאר מלנבוע. וז"ל הגמרא: אבל מה קרה עם הבאר מאז שהפסיק לנבוע – אין בידינו מקור, אבל כפי שנראה בהמשך הבאר הגיעה לארץ ישראל ביחד עם עם...
  • תוכן מומלץ
הספרן
8 דקות זמן קריאה
5.00 כוכבים 1 דירוגים
צפיות
257
תודות
10
הערות
4
סקירות
1
את הסיפור שמעתי מרב באחת הקהילות שם מכלי שני אם כי מטבע הדברים הוספתי לו נופך, דמויות משנה ועיבוד ספרותי - שישרת את העלילה. פרק 1 שתיים לאחר חצות, דרום אמריקה רעש מנוע עוצמתי קרע את דממת הלילה ששררה עד לאותו רגע בשכונה היוקרתית. רכב מפואר דהר במהירות על פני הרחובות המצוחצחים ונעצר בסמוך לבית דו...
  • תוכן מומלץ
אוהב ספר
4 דקות זמן קריאה
צפיות
83
תודות
2
הערות
2
א. כתובות יב: אתמר מנה לי בידך והלה אומר איני יודע רב יהודה ורב הונא אמרי חייב ורב נחמן ורבי יוחנן אמרי פטור רב הונא ורב יהודה אמרי חייב ברי ושמא ברי עדיף רב נחמן ורבי יוחנן אמרי פטור אוקי ממונא בחזקת מריה. הנה סברת ר"נ ור"י הוא דאמרי' אוקי ממונא בחזקת מריה, ומבואר דמה דלא ס"ל ברי עדיף היינו...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
4 דקות זמן קריאה
צפיות
27
תודות
1
בעניין האיסור לעבור כנגד המתפלל – חלק ג' חמשה וששה טעמים לאיסור ישיבה בתוך ארבע אמות של המתפלל ט. מצינו כמה וכמה טעמים לבאר מדוע אסור לישב בתוך ד"א של מתפלל? א. רב האי גאון (בשבלי הלקט סימן כ"ה ובה"ג ברכות ד' כתבו שנראה כאפיקורס שזה עומד בתפלה וזה בטל. ב. הטור ביאר שנראה כאילו חבירו מקבל...
  • תוכן מומלץ
אחד יחיד
2 דקות זמן קריאה
צפיות
88
תודות
2
הערות
2
אופן השימוש בבאר וסגולותיו הנה יש לעיין, כשעברו ישראל ממקום למקום במהלך מסעותיהם במדבר, איך עבר הבאר ממקום למקום. והנה לעיל הבאנו את דברי רש"י בתענית דף ט. וז"ל: והיינו שרש"י מבאר שהבאר היתה מתגלגלת ביחד עם מסעות עם ישראל לכל מקום שהלכו. וכך גם כותב רש"י בפסחים (דף נד:) ביתר ביאור, וז"ל...
  • תוכן מומלץ
אחד יחיד
2 דקות זמן קריאה
צפיות
74
תודות
3
הערות
1
יצירת הבאר ונתינתו לבני ישראל במדבר במשנה במסכת אבות מבואר, שהבאר נבראה בערב שבת הראשון אחר בריאת העולם, בבין השמשות. וז"ל המשנה (פרק ה' משנה ו'): ומפרש שם רבי עובדיה מברטנורא, וז"ל: הבאר נוצרה אמנם בבריאת העולם, אך אלפי שנים שכבה ללא שימוש עד שיצאו בני ישראל ממצרים, והלכו במדבר ארבעים שנה...
יואל שילה
8 דקות זמן קריאה
צפיות
63
תודות
6
הערות
1
שנינו ביומא (ל"ז) שעל פתח ההיכל היתה תלויה הנברשת שעשתה הילני המלכה, ומבואר בגמ' 'בשעה שהחמה זורחת ניצוצות יוצאין ממנה והכל יודעין שהגיע זמן קריאת שמע'; והנה, לשיטת תוס' והרמב"ן ועוד ראשונים - הנברשת לא הראתה את הזריחה אלא זמן מאוחר יותר - כדי שאנשי ירושלים שלא התפללו עם אנשי המשמר ידעו אימתי...
  • תוכן מומלץ
פלפולא חריפתא
מעודכן
10 דקות זמן קריאה
צפיות
107
תודות
4
הערות
2
האם צדיקים אינם מטמאים??? >>> מדוע בימי רבי בטלה הכהונה??? >>> אם אליהו הנביא נטמא??? >>> כהן טמא מת אם יכול להטמא??? >>> האם נטמאים במערת המכפלה??? >>> האם מותר לעשות ברכת כהנים בקבר רשב"י??? >>> מדוע מיתתן של צדיקים מכפרת??? >>> איך בסילוק הצדיק מסתלק החטא??? וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל...
  • תוכן מומלץ
רבי
5 דקות זמן קריאה
צפיות
40
תודות
2
בסוף במה טומנין איתא, מניחים מיחם על גבי מיחם וקדרה על גבי קדרה ומיחם על גבי קדרה וקדרה על גבי מיחם וטח את פיה בבצק ולא בשביל שיחמו אלא בשביל שיהיו משומרים. ובריש במה טומנין איתא, רבה ורבי זירא איקלעו לבי ריש גלותא, חזיוהו לההוא עבדא דאנח כוזא דמיא אפומא דקומקומא, נזהיה רבה, א"ל ר' זירא מאי שנא...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
4 דקות זמן קריאה
צפיות
32
תודות
3
בעניין האיסור לעבור כנגד המתפלל – חלק ב' ד. יש לדקדק מלשון הגמ' ושמע מינה אסור לעבור כנגד המתפללין, שהאיסור הוא דוקא "לעבור" אך לעמוד לפניו מותר, כי אין הפרעה אלא כשעובר מצד לצד. וכן נקט בספר עולת תמיד שמותר לעמוד לפני המתפלל, ואף שלכתחילה אסור לבא לשם אחר שכבר החל להתפלל שמו"ע, אבל אם בא...
  • תוכן מומלץ
אוהב ספר
4 דקות זמן קריאה
צפיות
172
תודות
4
הערות
3
בדעת המ"ד דברי ושמא ברי עדיף א. כתובות יב: אתמר מנה לי בידך והלה אומר איני יודע רב יהודה ורב הונא אמרי חייב ורב נחמן ורבי יוחנן אמרי פטור רב הונא ורב יהודה אמרי חייב ברי ושמא ברי עדיף רב נחמן ורבי יוחנן אמרי פטור אוקי ממונא בחזקת מריה. ובביאור שיטת רב הונא ורב יהודה דברי עדיף ידועים דברי הפנ"י...
חזור
חלק עליון